0.2 C
București
sâmbătă, 16 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăRaiul alpin de la Muntele Mic

Raiul alpin de la Muntele Mic

Declarata, la 1936, drept cea mai moderna statiune destinata sporturilor de iarna din Carpatii Romaniei, datorita conditiilor de mediu si dotarilor performante pentru acea vreme, statiunea Muntele Mic (judetul Caras-Severin) sta, de cativa ani, intr-un con de umbra. Cea mai grea problema, calea de acces: ca sa ajungi in raiul alpin, unde zapada persista sase luni pe an, drumul este un veritabil calvar, iar bani pentru refacerea lui nu se gasesc inca, in pofida tuturor proiectelor frumoase asternute pe hartie de autoritatile judetene.

Memorie vie

Nu exista turist care ajunge pe Muntele Mic sa nu vrea sa mearga la Crucea Eroilor – cel mai cunoscut obiectiv turistic din statiune. Rezultat al colaborarii celor care au infiintat statiunea, crucea a fost ridicata in amintirea eroilor banateni cazuti in razboiul pentru dezrobire (1877-1878). Pentru realizarea ei, opt trunchiuri de brad au fost trase din padure pe zapada, pe o panta extrem de inclinata, de 10 perechi de cai.
Lemnul a fost fasonat, iar crucea a avut initial doi metri latime si 25 metri inaltime. Aceasta a fost ridicata deasupra statiunii, pe cleantul Gaina, la cota de 1.625 metri, si a putut fi admirata de departe nu doar ziua, ci si noaptea, din cauza iluminarii cu faruri electrice alimentate de Uzina hidroelectrica de pe Muntele Mic.
La 66 de ani dupa sfintire, crucea de lemn s-a deteriorat si a trebuit refacuta. Cea noua este din otel si are cu doi metri mai mult in inaltime decat vechea cruce. Si astazi constituie un reper obligatoriu pentru toti cei care reusesc sa ajunga pe Muntele Mic.

Viitorul in asteptarea banilor

Oricat de frumoase ar fi insa locurile, aprecierea lor depinde de ochiul celui care le poate admira. Nu se poate ajunge prea usor pe Muntele Mic decat vara. Cand se strica vremea, fie pe ploaie, fie pe zapada, accesul devine aproape imposibil. Din drumul inceput la 1970 nu au mai ramas decat gropile.
Din punct de vedere economic, construirea unei cai de acces pare profitabila: in afara statiunii turistice propriu-zise, in zona exista peste 25.000 hectare de pajisti si pasuni de cea mai buna calitate. Daca ar exista, drumul ar putea ajuta si la finalizarea sistemului hidroenergetic Bistra – Poiana Marului – Turnu Ruieni – Rusca Teregova si, in subsidiar, la dezvoltarea sistemului energetic eolian.
Pe hartie, principala problema a zonei este deja rezolvata: autoritatile judetene au depus, in cadrul programului Phare 2004-2005, un proiect privind reabilitarea infrastructurii turistice a zonei Muntele Mic. Acesta cuprinde modernizarea drumului de acces pe o lungime de 23 km de la iesirea din municipiul Caransebes pe traseul Zervesti – Turnu Ruieni – Borlova pana la statia de plecare a instalatiei de teleferic care urca pe Muntele Mic, realizarea drumului de la Borlova pana la Poiana Marului si construirea unei instalatii de cablu din Poiana Marului pe Muntele Mic. Ar fi nevoie in total de peste 6,6 milioane de euro.

Finantarile intarzie

Dupa ce a stat peste un an si jumatate pe lista de asteptare a Consiliului Judetean Caras-Severin, proiectul a fost eliminat, nefiind eligibil, in aceasta luna, de la finantarea din creditul de 621 miliarde lei vechi. Autoritatile judetene au promis ca vor gasi din alta parte fondurile necesare.
Pana atunci, singura sansa a celei mai frumoase zone turistice din Banatul de Munte ramane includerea sa in programul national „Superschi in Carpati”, care echivaleaza pentru perioada urmatoare cu efectuarea unor lucrari de amenajare, dezvoltare si reabilitare a infrastructurii generale, reamenajarea partiilor de schi si amenajarea unor partii pentru bob, sanie, patinaj sau alte sporturi de iarna.

Statiunea s-a nascut in perioada anilor '30, la cota 1.806 metri, si este rezultatul unei colaborari interjudetene. Au participat atunci la infiintarea ei Comunitatea de Avere din Caransebes si Intreprinderea de Electricitate, Tramvaiele Comunale Timisoara. La putina vreme dupa inaugurarea oficiala, in anul 1936, statiunea era considerata a avea cele mai bune conditii pentru practicarea schiului in Romania si era cotata printre cele mai cautate locatii din estul Europei.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă