Urmarea unui Master of Business Administration (MBA) poate asigura atât creşterea venitului, cât şi o promovare pe o poziţie de top din cadrul organizaţiei, unde responsabilitatea este pe măsură. Mai mult, utilitatea unei astfel de diplome este cu atât mai mare cu cât cariera pe care v-o planificaţi se bazează pe cunoştinţe solide de leadership sau business.
Piaţa românească de studii post universitare în studii economice oferă atât posibilitatea urmării unui MBA, cât şi a unui Executive MBA. Ambele tipuri reprezintă o învăţare bazată pe experienţele profesorilor şi colegilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul în care lucraţi. „Ceea ce deosebeşte un program de Executive MBA faţă de un MBA constă în faptul că programele pun accentul pe experienţa managerială şi pe metoda studiilor de caz, prin abordarea acestora din perspectiva de top management”, explică Bianca Ioan, director marketing al programului Executive MBA oferit de ASEBUSS – Institutul de Administrare a Afacerilor.
Studii exclusiviste
Studiile unei şcoli de business nu sunt accesibile pentru toată lumea. De exemplu, este necesar să aveţi o experienţă semnificativă de peste trei ani într-un domeniu care vă permite să vă dezvoltaţi la finalizarea cursurilor. „Recomand celor care vor să-şi construiască o carieră de succes în afaceri să se gândească serios şi să investească timp (maximum doi ani – n.r.) şi bani pentru a urma un MBA, cu predare în limba engleză”, specifică Kenneth Morse, preşedinte al Entrepreneurship Ventures şi susţinător al cursului la nivel de MBA, Business Mentoring Program.
Programele sunt dedicate tuturor care coordonează echipe, gestionează resurse sau administrează diverse proiecte. Adriana Duţescu, director al programului MBA Româno-Canadian, consideră că toate industriile, indiferent de zona lor de activitate, au nevoie de manageri bine pregătiţi care să facă faţă provocărilor actuale din mediul de afaceri. „Avem absolvenţi din IT&C, industria farmaceutică, servicii financiare, avocatură şi consultanţă”, precizează Duţescu.
Criterii de selecţie
Pentru a vă alege un program de studii, trebuie să fiţi atenţi la dacă vi se potriveşte sau nu. Durata cursurilor, partenerii, formatul, profesorii, taxa sau renumele programului sunt criterii după care vă puteţi selecta un MBA sau EMBA conform aşteptărilor pe care le aveţi. „Fiecare candidat trebuie să identifice care sunt cele mai importante criterii din punctul lui de vedere: cursurile, programul, locaţia, colegii de curs sau planul de învăţământ”, susţine Bianca Ioan. „Vizitaţi fiecare instituţie pentru a discuta direct cu directorii de program şi a avea o bază comună de comparaţie. Nu în ultimul rând, discutaţi cu cât mai mulţi absolvenţi”, sfătuieşte Ioan.
Mai mult, Kenneth Morse completează că este indicat să vă înscrieţi într-un program internaţional recunoscut. „Este o mare diferenţă între un MBA regional şi unul de la o şcoală de top, care vă va oferi credibilitate în piaţă. Mai mult, absolvenţii se pot întoarce în ţara natală cu o sumă de cunoştinţe pe care le pot pune în practică imediat”, spune Morse.
Taxe între 7.000 şi 20.000 de euro
Interesul pentru o diplomă de MBA sau EMBA este extrem de crescut cât timp aproape toate poziţiile manageriale au ca cerinţă obligatori absolvirea unor astfel de cusuri. „De cele mai multe ori, cunoştinţele obţinute în cadrul unui program MBA sunt chiar o condiţie strictă pentru ocuparea unui post”, crede Bianca Ioan.
În plus, Mihaela Deacu, director al programului Tiffin
EMBA oferit de Tiffin University şi Universitatea din Bucureşti apreciază că cei mai mulţi absolvenţi folosesc diploma pentru a lucra în companii multinaţionale, atât la filialele din România, cât şi la cele din Europa sau Statele Unite. „Absolvirea unui program îţi oferă o înţelegere a imaginii de ansamblu a companiei, a mecanismelor de funcţionare şi a deciziilor de top management, care ar fi rămas neînţelese”, adaugă Deacu.
Valoare unui program diferă în funcţie de şcoală, de durată, cât şi de parteneri. Pentru România, preţurile sunt cuprinse între 7.000 şi 20.000 de euro. Avantajul finalizării acestor cursuri este că asigură o mărire de salariu. „Conform statisticilor ASEBUSS, creşterile de venituri după absolvirea programului, care provin şi din alte beneficii acordate de către companii, se încadrează între 50 şi 200%”, spune Bianca Ioan.
Profil de manager
Profilul cursantului şi al absolventului unui program MBA sau EMBA este destul de complex. „Vârsta medie este de 34 de ani, iar experienţa managerială pe care fiecare dintre cursanţi o aduce în program este însă extrem de valoroasă, în medie de zece ani”, precizează Bianca Ioan. Mai mult, Mihaela Deacu mărturiseşte că absolventul este o persoană puternică, încrezătoare în forţele proprii, creativă, cu multe instrumente manageriale la îndemână, pe care le poate folosi atât în afacerile în care se implică, cât şi în viaţa personală, dacă este cazul. „Cursantul este o persoană care a înţeles că investiţia în propria dezvoltare este una pe termen cel puţin mediu şi sigur una pe termen lung, indiferent de compania în care se află la un moment dat sau de activitatea pe care alege să o desfăşoare”, apreciază Deacu.
Avantaje:
Schimbă radical modul de înţelegere a principiilor de business, a vieţii profesionale şi personale.
Pune la îndemână absolvenţilor instrumente practice pentru ca deciziile pe care le iau să fie cele potrivite la momentele potrivite.
Acumularea şi îmbunătăţirea unei experienţe profesionale într-un timp relativ scurt.
Expunerea la un mediu profesionist de business atât intern, cât şi internaţional.
Oferă fiecărui participant posibilitatea de a cunoaşte atât de la profesor, cât şi de la colegii de clasă întreaga paletă de optţuni pe care o poate urma în carieră.
Dezavantaje:
Există riscul de a fi considerat supracalificat pentru o anumită poziţie.
Există riscul ca viitorul angajator să evite intervievarea unui absolvent MBA sau EMBA datorită presupunerii că ar cere un salariu mult prea mare.
În cazul în care companie plăteşte cursurile, absolventul riscă să fie „legat” de companie pentru câţiva ani.
Sursa: Mihaela Deac, Adriana Duţescu