Retail. In Romania, magazinele de fashion s-au mutat de pe arterele principale in marile centre comerciale, din cauza chiriilor, conform ultimului raport Cushman&Wakefield.
Chiriile de pe piata europeana de retail au ajuns la un minim istoric in acest an, ceea ce ar putea duce in 2010 la cresterea numarului de cereri de inchiriere, dupa cum apreciaza consultantii companiei Cushman&Wakefield. In tara noastra, cel mai mare proiect care ar putea fi livrat anul viitor se estimeaza a fi mallul Sun Plaza din Bucuresti. Se asteapta insa si finalizarea proiectelor din provincie, aflate intr-un stadiu avansat, respectiv Atrium Arad, Gold Plaza Baia Mare si Real Ploiesti.
Afi Cotroceni, inchiriat 100%
"Daca ne referim la spatiile din centrele comerciale finalizate in 2009, care insumeaza aproximativ 281.500 mp, acestea au constituit, in mare, volumul celor inchiriate. Spatiile comerciale livrate in 2009 in Bucuresti reprezinta circa 152.300 mp, ceea ce inseamna 54% din totalul stocului nou-livrat", a declarat Razvan Gheorghe, Managing Director in cadrul Cushman&Wakefield Romania.
Gradul de ocupare este insa diferit in cazul centrelor comerciale mari. In Afi Palace Cotroceni Park, de exemplu, mallul deschis in acest an si care este considerat cel mai mare din tara, gradul de ocupare este de aproape 100%.
In celelalte centre comerciale s-au facut multe inlocuiri in acest an, dupa cum completeaza Razvan Gheorghe, care spune ca, din datele Cushman&Wakefield, circa 10.000 mp de spatii comerciale au fost tranzactionate in acest mod in 2009.
Banci si magazine alimentare, la strada
In cursul anului viitor se estimeaza ca se va finaliza un numar mai mic de centre comerciale, probabil aproximativ 50% din ceea ce se preconizase initial, cu 12-16 luni in urma. De asemenea, Razvan Gheorghe crede ca in 2010 se vor inregistra mai multe tranzactii cu spatii aflate in dificultate.
In ceea ce priveste spatiile stradale, acestea, in general, au aproximativ 100-150 mp, ceea ce este destul de putin pentru un operator de fashion. Din acest motiv, in cursul anului 2009 spatiile stradale au fost ocupate de retailerii din sectorul alimentar, in timp ce magazinele de imbracaminte s-au mutat in marile centre comerciale.
In conditiile in care spatiile stradale sunt ocupate acum majoritar de banci si de magazinele alimentare, se asteapta ca nici chiriile sa nu aiba fluctuatii prea mari, chiar, mai mult, sa se continue politica de renegociere inceputa in 2009. Acest lucru ar putea duce la o noua scadere a chiriilor pe contractele existente, dupa cum apreciaza specialistul de la Cushman&Wakefield. "Nu cred ca solicitarea retailerilor de a schimba chiria fixa pe o chirie variabila este benefica pentru dezvoltarea comertului modern in tara noastra", a declarat Gheorghe.
In Europa
Tarifele pe arterele comerciale, cu 40% mai mici
Ocupantii din sectorul de retail, dar si actorii din sectorul investitional se vor bucura de 12 luni favorabile, conform ultimului raport european de retail "Key Drivers in Retail for 2010", realizat de Cushman&Wakefield. In studiu sunt analizate 25 de tari, pe baza a 12 criterii economice. Astfel, toate statele scandinave au performante bune, iar Cehia, Germania si Slovacia, cel mai probabil, vor avea un mediu economic favorabil cresterii pietei. Irlanda si Spania insa au o imagine mai putin pozitiva. Mai exact, se asteapta cel mai putin ca aceste tari sa prezinte cresteri.
Unul dintre factorii-cheie despre care se estimeaza ca vor conduce la cresteri in 2010 este relativa disponibilitate a spatiilor de retail. Chiriile din acest sector au scazut in majoritatea pietelor internationale in ultimii doi ani, iar cele de pe arterele comerciale s-au redus cu mai mult de 40%. Pe de alta parte, cererile de spatii din partea retailerilor au inceput sa creasca, deoarece in multe piete chiriile au ajuns la un nivel minim.
Darren Yates, analist al Cushman&Wakefield, Grupul de Cercetare de Piata pentru Europa, afirma: "2010 ar trebui sa fie un an mai bun decat 2008 si decat 2009 in ceea ce priveste mediul economic si cel de retail, desi se asteapta ca aceasta revenire sa fie inceata si fragila".
"Desi recesiunea a eliminat multi retaileri locali si internationali, multi altii au traversat aceasta perioada dificila cu bine. Se pare ca acesti retaileri se vor extinde in 2010 pentru a obtine cota de piata si pentru a-si mari notorietatea", il completeaza Mark Burlton, director al Departamentului retail international, de la Cushman&Wakefield. De asemenea, Burlton afirma ca retailerii internationali se vor muta in orasele principale, in piete noi, impreuna cu retailerii de alimentatie publica si cu cei de discount.