» Alimentele, bauturile si tutunul au urcat cu 51,4% vanzarile comerciantilor in decembrie.
» Consumul va scadea dramatic in acest an.
Vanzarile de alimente, bauturi, tutun si marfuri nealimentare au mentinut pe plus afacerile din comert anul trecut, numai in luna decembrie inregistrand o crestere de 51,4% fata de luna anterioara, arata datele Institutului National de Statistica.
Pe ansamblu, anul 2008 a adus o crestere a cifrei de afaceri in comertul cu amanuntul de 13% fata de anul 2007.
Pe grupe de produse, vanzarile de marfuri nealimentare au urcat anul trecut cu 14,4%, in timp ce vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun au avansat cu 11,4%.
Economistii sustin insa ca rezultatele spectaculoase inregistrate la nivelul lunii decembrie, comparabile de altfel cu cele inregistrate si pe alte piete mature, reprezinta "un miraj statistic", aparut atat ca urmare a campaniilor promotionale specifice sfarsitului de an, cat si datorita bugetului mai "generos" pe care il aloca fiecare familie de sarbatori. Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicata (GEA), spune ca luna decembrie a reprezentat intotdeauna o exceptie in ceea ce priveste consumul intern, in mod traditional cererea interna creste in perioada sarbatorilor de iarna comparativ cu lunile anterioare. "Cu siguranta este un miraj statistic, va fi o scadere severa a consumului in 2009, este greu de spus cu cat, deoarece pot aparea variatii de la o luna la alta. In proiectul de buget pentru acest an este cuprinsa o crestere de 3,9% a cererii interne, insa consider ca cifra este optimista. Cu siguranta, cererea interna va fi cu minus in acest an", ne-a declarat seful GEA.
Mai mult, analistii economici au avertizat ca in urmatoarele luni se asteapta o scadere a consumului, pe fondul crizei economice care a generat un val de disponibilizari. Potrivit notificarilor primite de Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca, aproape 50.000 de romani urmeaza sa fie concediati pana la sfarsitul lunii martie a acestui an, pe fondul lipsei de lichiditati, al reducerii comenzilor si al optimizarii costurilor de catre companii.
Cu toate acestea, cresterea considerabila a cifrei de afaceri in comert s-a datorat si expansiunii fara precedent a marilor lanturi de magazine. "Anul 2008 a fost un an in care s-a anuntat o concurenta importanta in intreaga tara si in toate tipurile de centre comerciale, insa finalizarile efective ale dezvoltatorilor s-au situat la un nivel mai scazut decat fusese initial preconizat", au declarat reprezentantii companiei Eurisko. Chiar daca in 2008 au avut loc cateva lansari importante, in Bucuresti inca exista un deficit al stocului de centre comerciale. Suprafata inca redusa face insa atractiva piata romaneasca pentru investitori. Reprezentantii fondului de investitii DEGI, proprietarul mallului Iris din Bucuresti, au declarat ca sunt interesati si de alte investitii in sectorul de retail din Romania, in primele cinci orase ca marime, dar viitoarele achizitii vor depinde de ritmul de crestere economica. "Piata de retail din Romania este foarte atragatoare. Economia romaneasca se schimba si trece de la una orientata spre industrie, la afaceri orientate spre servicii. In afara de Bucuresti, ni se par interesante Timisoara si Constanta, dar in general ne uitam la primele cinci orase ca marime din tara. Investitiile vor viza in special segmentul de retail, dar viitoarele achizitii vor depinde de cresterea economica", a declarat Dietmar Müller, purtatorul de cuvant al fondului de investitii DEGI, parte a Aberdeen Property Investors din Scotia.
EXPANSIUNE
date statistice
Comerciantii din domeniul alimentatiei au aplicat strategii de expansiune diferite in 2008. Daca numarul magazinelor de tip discount aproape s-a dublat in ultimele 12 luni, hipermarketurile au optat pentru magazine in malluri sau in parcuri de retail, in locul unor unitati de sine statatoare, iar retelele cash&carry au ales sa-si modernizeze centrele actuale, in detrimentul deschiderii altora noi, arata un raport CBRE Eurisko. Cei mai importanti jucatori pe piata supermarketurilor au fost Billa, Carrefour Express, dupa finalizarea rebrandingului retelei Artima, achizitionata in 2007, si Mega Image. Pe segmentul hipermarketurilor, cei mai activi retaileri au fost Carrefour, a carui retea a ajuns la 21 de unitati, Real – parte a Metro Group, cu 18 unitati, si Kaufland. Magazinele de tip discount au fost cele mai active in 2008, iar planurile de extindere pentru 2009 nu au fost modificate, in ciuda conditiilor actuale ale pietei. Plus Discount a ajuns la 71 de locatii, de la 50 de unitati la sfarsitul anului 2007, in vreme ce competitorii Penny Market, Profi si Minimax s-au dovedit la randul lor foarte activi.