Americanii de la Johnson Controls, spaniolii de la Gestamp Automocion si Bamesa, precum si nemtii de la Kirchhoff cauta in aceste zile terenuri pentru a-si deschide spatii de productie cat mai aproape de uzina Ford de la Craiova. Cumulat, cele patru companii care furnizeaza subansamble auto pentru Ford ar putea investi cel putin 150 milioane de euro, estimeaza surse din piata auto.
Nemtii de la Kirchhoff Automotive Germania, firma care produce caroserii pentru autoturisme, sunt deja in tratative cu stefan Cherciu, un om de afaceri local care sustine ca are in proprietate circa 1.000 de hectare de teren. "Sunt singurii care ne-au raspuns pana acum. Nu sunt interesati de toata suprafata, ci vor doar sase-zece hectare. Utilitatile sunt aproape de teren. Urmeaza sa ne intalnim si sa stabilim amplasamentul", a spus omul de afaceri.
Primarul Craiovei, Antonie Solomon, estimeaza ca germanii vor investi pentru inceput 50-60 milioane de euro. Compania germana mai opereaza la ora actuala in Franta, Ungaria, Irlanda, Polonia, Portugalia, Spania si Mexic. Alta societate interesata, Johnson Controls SUA, nu a gasit un amplasament propice pentru construirea unei fabrici in Dolj, asa ca s-a mutat in judetul Olt, in localitatea Bals (la circa 20 de kilometri de Craiova), unde a ales un teren cu utilitati si cu deschidere la DE 70. Compania produce scaune pentru Ford si dorea sa dezvolte o investitie greenfield (de la zero), avand nevoie de 5.000 de metri patrati, cu posibilitati de extindere. "Vor sa ridice o hala de productie cu linii automatizate, unde vor fi angajati initial 200 de oameni. Meseriile cerute de ei, in special lacatusi, se regasesc in randul fortei de munca locale", a declarat primarul din Bals, Vitalie Stanciu. Autoritatile craiovene spun ca Johnson Controls nu investeste la Craiova pentru ca "nu s-a inteles la pret cu particularii". Presedintele Consiliului Judetean (CJ) Dolj, Ion Prioteasa, spune ca se astepta ca furnizorii Ford sa migreze in alte zone. "Probabil ca acolo au gasit utilitati sau au deschidere mare la drumul european. Era de asteptat sa plece acolo unde gasesc", a afirmat Prioteasa. Compania americana produce scaune si alte componente de interior, precum fete de usi si elemente din plastic, dar si sisteme electronice. Johnson Controls are 1.600 de angajati in Romania, detinand si o fabrica la Ploiesti, care lucreaza pentru Dacia Pitesti.
Compania spaniola Bamesa, producator de tabla, cauta si ea terenuri pentru ridicarea unei fabrici cat mai apropiate de uzina Ford. Pentru inceput Bamesa vrea sa investeasca circa 30 milioane de euro, creand astfel 120 de locuri de munca. In Romania compania spaniola este deja reprezentata de Bamesa Otel, societate controlata in comun de grupul Arcelor si Bamesa. Societatea a deschis recent la Topoloveni un centru de produse din otel, care realizeaza piese destinate industriei auto. Gestamp Automocion, o multinationala cu sediul la Barcelona (Spania), produce piese presate din otel pentru caroserie. In 2007 firma a avut contracte de 2,15 miliarde euro, avand ca principali clienti grupurile Volkswagen, Renault-Nissan, Peugeot-Citroen, Daimler, GM, Ford si Chrysler. La ora actuala, Gestamp Automocion este prezenta in 17 tari, are 56 de centre de productie si peste 11.750 de angajati. Cumulat, investitiile initiale ale primilor furnizori veniti in zona Baniei se pot ridica la peste 150 milioane euro.