În 1991, aeronava prezidenţială a României a izbucnit în flăcări după un zbor de pregătire. Pagubele s-au ridicat la peste 33 milioane dolari, iar Astra Asigurări le-a acoperit integral.
În România postrevoluţionară, în medie, la fiecare patru ani un avion aparţinând unei companii locale a suferit o daună totală. Per ansamblu, mai mult de cinci aeronave au fost distruse integral, în diverse tipuri de incidente, din 1991 până în prezent. Liderul pieţei locale de profil plăteşte încă pentru un eveniment catastrofal petrecut în 1995. Evenimentul care a generat cea mai mare daună s-a petrecut însă în 1991, când aeronava prezidenţială a luat foc, iar asigurătorul, Astra, a trebuit să plătească despăgubiri de aproximativ 33 milioane de dolari. Astra este, de altfel, şi compania care asigură integral flota Tarom.
Cum s-a întâmplat accidentul
În ianuarie 1991, aeronava prezidenţială B-707 YR-ABD, administrată de compania Romavia a efectuat un zbor de pregătire înaintea misiunii prezidenţiale în China şi, la ultimul viraj, a atins cu aripa stângă solul. Unul dintre motoare a luat foc imediat, iar al doilea ceva mai târziu. Aeronava era încărcată cu 41 tone de petrol. Focul a cuprins toată aripa stângă şi s-a extins şi în spatele fuselajului. Aeronava era asigurată la Astra Asigurări, iar compania era reasigurată doar pentru partea de răspundere civilă în contextul în care ofertele pentru Casco au fost extrem de scumpe şi, ca atare, refuzate de Romavia.
Astra a plătit 33 milioane dolari şi a recuperat ulterior din valorificarea epavei avionului doar puţin peste 5,6 milioane de dolari.
Aceasta a fost cea mai mare despăgubire plătită vreodată de o companie de asigurări din România prin efort propriu.
Parteneriat de tradiţie
Tarom a ales să continue parteneriatul cu Astra şi în 2011, ajungând la al cincilea an consecutiv în care încredinţează asigurarea flotei actualului lider al pieţei de profil.
Poliţa este valabilă în perioada 1 mai 2011-30 aprilie 2012 şi include servicii de asigurare CASCO pentru aeronave civile şi piese de schimb şi de asigurare de răspundere faţă de pasageri, bagaje, marfă, poştă şi terţi.
Contractul similar încheiat anul trecut prevedea o sumă asigurată de peste 522 milioane de dolari pentru aeronave şi o primă încasată de companie de aproximativ 4 milioane dolari. Limita combinată unică pentru asigurarea de răspundere civilă faţă de terţi este de 750.000.000 dolari.
Anul trecut, reasigurarea a fost încredinţată celor mai importante companii de profil din lume prin intermediul brokerului Willis Limited, lider pe domeniul aviaţiei.
Astra Asigurări anunţă că a încheiat un parteneriat pe mai mulţi ani cu brokerul-gigant. Astra, care a devenit anul trecut cea mai mare companie de asigurări din România, domină de mai mulţi ani segmentul aviatic.
În afară de Tarom, în portofoliul companiei se regăsesc cele mai importante prezenţe din domeniu, printre care Blue Air, Romavia, aeroporturile Henri Coandă şi Aurel Vlaicu, Romaero sau Aeroporturile Bacău, Craiova şi Cluj-Napoca.
Tarom operează o flotă compusă din 26 de aeronave, dintre care două Airbus 310-300, patru Airbus 318-100, patru Boeing 737-300, patru Boeing 737-700, trei Boeing 737-800, şapte ATR 42-500 şi două ATR 72-500.
Acţionariat schimbat la Astra Asigurări
Acţionarii Astra Asigurări au aprobat, într-o şedinţă din 7 septembrie 2011, modificarea actului constitutiv al asiguratorului, ca urmare a schimbării structurii acţionariatului societăţii, a anunţat compania. Structura acţionariatului aprobată în cadrul Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor, din data de 7 septembrie 2011, este următoarea: Nova Group Investments Romania cu 72,6830% din capitalul social, Epsilon Estate Provider SRL cu 27,0160% din acţiuni, iar 0,3010% sunt deţinute de acţionari persoane fizice şi juridice.