Taxa va fi redusă cu un cuantumul ce urmează să fie decis de Executiv, potrivit unor surse participante la şedinţa de ieri a coaliţiei. Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, spune că „ordonanţa sau legea” de modificare a taxei auto va fi adoptată de Executiv în următoarea şedinţă şi că propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care să fie percepută la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de înmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsă între 20-30%.
Noua taxă – semne de întrebare
Rămâne neclar însă dacă taxa va fi percepută doar maşinilor de provenienţă străină, înmatriculate în România anterior datei de 1 ianuarie 2007, sau şi celor de fabricaţie autohtonă înmatriculate înainte de data menţionată. Intrebarea este legitimiă în timp ce Guvernul doreşte modificarea taxei auto tocmai pentru a scăpa de acuze de discriminare. Ministerul Mediului nu a putut face ieri precizările necesare la solicitarea României Libere.
Totodată în ultimii ani au existat perioade în care taxa auto de plată a fost nulă pentru vehiculele încadrate la acel moment în clasa de poluare superioară. De abia de la începutul acestui an taxa de poluare se plăteşte inclusiv pentru clasa ce conţine maşinile cel mai puţin poluante, respectiv Euro 5. De aceea apare întrebarea: va încerca Guvernul prin viitorul act să pună în egalitate pe cei care nu au plătit taxa nici în perioada 2007-2010 şi nici după cu cei care au introdus maşini în ţară cu aceeaşi vechime, cilindree şi taxă de poluare, dar au fost obligaţi să plătească taxa?
Cine e românul care a obligat Guvernul să recalculeze taxa
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care sibianul Ioan Tatu care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi revândute. Un document guvernamental prezentat recent a relevat că Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro. Experţii juridici au atenţionat Guvernul că România riscă sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanşării unei posibile proceduri de infringement, şi numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă, dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite.