Noul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, ar dori o privatizare integrală a TAROM. Predecesorul său, Alexandru Nazare, vorbea de listarea pe bursă a 20% din acţiuni. Victimă a incoerenţei politicilor de la Transporturi, TAROM riscă să fie adusă pe lista liniilor aeriene europene a căror privatizare a eşuat.
Ministrul desemnat al Transporturilor şi Infrastructurii, Ovidiu Silaghi, a declarat ieri, la audierile din comisiile parlamentare reunite, că o variantă pentru privatizarea TAROM ar fi vânzarea integrală a companiei.
„Cred că ar fi mai interesant de vândut în totalitate TAROM şi să mai aşteptăm cu CFR Marfă”, a spus Silaghi.
Planurile lui Silaghi cu operatorul aerian naţional par a fi altele decât cele ale fostului ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare. La presiunile FMI, Ministerul Transporturilor – acţionarul TAROM – s-a angajat să vândă cu începere de luna viitoare, pe Bursa de Valori Bucureşti, cel puţin 20% din acţiunile companiei. Mai mult, ministerul a angajat mai multe firme care să se ocupe de privatizare.
Roland Berger a lucrat la un plan de restructurare a companiei, o analiză diagnostic ce a început să fie aplicată, Romlider, firmă specializată în tranzacţii imobiliare, a demarat procesul de evaluare a pachetului de 20% din acţiuni, iar SSIF Carpatica Invest şi SSIF Swiss Capital pregătesc listarea propriu-zisă.
Privatizarea în pripă a acestei companii naţionale ce înregistrează pierderi operaţionale mari va aduce TAROM pe lista privatizărilor eşuate, ce cuprinde Malev – Ungaria (două tentative ratate), Balkan (Bulgaria), LOT (Polonia) sau CSA (Cehia), avertizează un consultant în transporturile aeriene. „Oricum, acestea arătau mai bine la momentul privatizării lor decât arată acum TAROM”, spune el.
Adusă întâi pe profit, apoi vândută
Aurelia Fulger, fost director de marketing al TAROM şi director al firmei de consultanţă Reliance Travel&Consulting, spune că privatizarea e esenţială pentru TAROM, dar că linia aeriană trebuie mai întâi adusă pe zero şi de-abia apoi privatizată. TAROM a înregistrat anul trecut pierderi de 80 milioane euro, care ar putea scădea în acest an la 50 milioane euro, după ce linia aeriană a returnat două aeronave închiriate şi a restructurat o parte din destinaţii. În doi ani compania poate fi adusă pe zero, după cum s-a întâmplat cu începere din 2003.
Ar fi suficientă adoptarea unor măsuri privitoare la reţeaua de rute şi la flotă. „Pierderile TAROM au fost mari exact în perioadele în care compania aeriană s-a străduit să aducă câţi mai mulţi pasageri prin micşorarea tarifelor”, afirmă consultantul menţionat. Pierderile TAROM erau în perioada 2003 aproape egale cu cele de acum. La acel moment, Ministerul Transporturilor a aplicat un program de restructurare a rutelor şi a flotei (s-a renunţat la cursele de lung parcurs spre China şi SUA ce aduceau pierderi).
Programul a dat rezultate, compania intrând pe profit în 2007, după care a revenit pe minus în perioada 2008-2009. Vânzarea a 20% din acţiunile unei companii în pierdere, în care statul dictează managementul, va fi o afacere proastă, ce nu ar interesa pe nimeni, crede consultantul.