Dacă această propunere va fi îmbrăţişată atunci taxa va semăna cu cea din Germania în care proprietarii de autovehicule plătesc anual o taxă mai ridicată pentru autovehiculele poluante.
Cu mai puţin de o lună în urmă Ministerul Mediului pregătise un proiect de lege potrivit căruia în cazul vânzării -cumpărării de autovehicule înmatriculate în România anterior datei de 1 iulie 2008 (dată de la care se percepe taxa de primă înmatriculare) trebuie achitată noua taxă. Proiectul prevedea şi restituirea a aproximativ 30% din valoarea taxei către cei care au plătit-o după 1 iulie 2008. Acest proiect, despre care ministrul Borbely spune că are susţinerea sa, este la concurenţă cu cel ce presupune plata anuală a unei taxe generale. „Eu rămân la ideea de a introduce o taxă de poluare cu ocazia înmatriculării maşinii în România, dar, în comitetul interministerial, am discutat şi despre o altă variantă: aceea a introducerii, pe viitor, a unei taxe generale de poluare, o taxă anuală care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare”, a spus ministrul Mediului.
Transportatorii critică vechea propunere
Uniunea Naţională a Transportatoirlor Rutieri din România pare mai degrabă susţinătoare a celei de-a doua propuneri, menţionată ieri de Laszlo Borbely.. UNTRR consideră că cea mai bună variantă este „o abordare simplă, aplicabilă tuturor, care să stimuleze achiziţionarea de vehicule noi dar să prevadă şi o diferenţiere corectă prin impozitare şi taxarea utilizării infrastructurii în funcţie de gradul de poluare al vehiculului”. Un exemplu de urmat, arată UNTRR într-un comunicat de presă remis ieri, ar putea fi considerat cel german, iar rezultatele ar fi: plata unei taxe doar în cazul în care vehiculul circulă, valori ale rovinietei mai reduse pentru vehiculele mai puţin poluante, o reducere a impozitului în funcţie de gradul de poluare şi vechimea vehiculului.