Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, vrea să aducă firmele de stat subordonate, majoritatea cu pierderi sau în insolvenţă, la performanţele înregistrate în ultimii 20 de ani de firmele sale, niciodată cu pierderi.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, are planuri mari cu ministerul pe care îl conduce. Prezent ieri la un seminar dedicat logisticii în domeniu, ministrul s-a plâns că, la sosirea sa în minister, majoritatea companiilor de stat erau în pierdere sau chiar în insolvenţă. De aceea Relu Fenechiu, cunoscut om de afaceri, cercetat în cazul derulării unor contracte cu statul, avantajoase pentru el, dar dezavantajoase pentru sectorul public, doreşte să ridice aceste companii la nivelul de performanţă înregistrat de firmele sale.
”Eu vin din mediul privat şi în 20 de ani nu am avut niciodată pierderi. Am performanţe cu care sunt mândru, acelaşi lucru vreau să se întâmple şi la Ministerul Transporturilor”, a spus Fenechiu unei audienţe selecte formate din oameni de afaceri români şi străini, diplomaţi acreditaţi la Bucureşti. ”Voi opri robinetul de bani deschis, reprezentat de furturi şi management defectuos”, a promis ministrul.
Priorităţile ministrului
Acestea nu par a fi multe, dar au fost bine conturate, marţi, de către el. Ministru al unui minister care este şi autoritate de management pe un program operaţional în cazul căruia plăţile au fost blocate pentru nereguli de către Comisia Europeană, Relu Fenechiu a afirmat că îşi propune ca până în 2015 (ultimul an în care mai pot fi absorbite fondurile UE, potrivit regulii n+2 ), să ajungă la aproape 100%. Până acum au fost atraşi 450 milioane de euro, deci mai rămân de cheltuit 90% din banii CE alocaţi acestui domeniu. ”În două luni am ajuns de la un grad de contractare mai mic de 60% la peste 80%, ceea ce îmi dă voie să cred că se poate. Anul acesta avem de absorbit peste 1,1 miliarde euro pentru ca programul operaţional să nu se întrerupă. Comparaţi cu 450 milioane euro în 5 ani, deci veţi vedea că se poate”.
O altă prioritate a ministrului este migrarea unei bune părţi a transportului rutier poluant către cel feroviar, mai ecologic. Transferul ar urma să privească în special operaţiunile desfăşurate pe rute mai lungi de 300 de kilometri. Pentru ca aceasta să fie posibil, va trebui urgentată modernizarea coridorului IV de transport feroviar. ”Degeaba vorbim de dezvoltarea portului Constanţa, dacă nu asigurăm modernizarea coridoarelor IV feroviar şi rutier, precum şi a transporturilor pe Dunăre”, spune el.
În domeniul transporturilor feroviare de marfă, Relu Fenechiu şi-a propus o privatizare, de succes a companiei de stat CFR Marfă. El nu a precizat criteriile după care se poate judeca succesul, însă a ţinut să precizeze că termenul e scurt, mai precis trei luni până la jumătatea lunii mai, când va trebui să prezinte o aşa-zisă listă scurtă a firmelor interesate.
Până la momentul privatizării, cele 26 de terminale feroviare ale companiei CFR Marfă – cu o capacitate de 10.000 de containere, dar cu tehnologie din anii ’70, după cum a spus el – vor fi transferate la compania de infrastructură CFR SA. Modificări avute în vedere ale legislaţiei parteneriatelor public-private, vor permite găsirea unor investitori care să contribuie la modernizarea acestora.
Săgeţi spre preşedintele Băsescu
Ministrul Transporturilor nu a evitat să arunce săgeţi către preşedintele Traian Băsescu, menţionând afirmaţii atribuite acestuia, din perioada în care Băsescu era ministrul al Transporturilor, potrivit cărora România nu ar avea nevoie de autostrăzi.
”Politica în domeniul Transporturilor din România a fost în ultimii 20 de ani în contratimp cu politica de dezvoltare a UE. Când aceasta îşi dezvolta infrastructura de transport rutier, fostele Coridoare de transport, actuala reţea, reprezentanţii transporturilor din România (aluzia fiind la Traian Băsescu – n.r.) considerau că autostrăzile nu sunt o prioritate. Era mult mai ieftin dacă începeam demersurile în anii ’90 când statul deţinea majoritar proprietatea şi nu era nevoie de exproprierile costisitoare şi ca bani şi ca timp de azi. Preţurile de construcţie a autostrăzilor erau mai scăzute”, a afirmat el.