Investiţiile companiilor spaniole în România au urcat, în 2010, pentru prima dată, la peste un miliard de euro şi se aşteaptă o creştere consistentă şi în 2011, mai ales ţinând cont de investiţiile masive care urmează să se facă în acest an. Cu toate că nivelul general al investiţiilor străine a scăzut în ultima perioadă, numărul firmelor din Peninsula Iberică care au continuat să vină pe piaţa din România a crescut cu 50 la sută, potrivit unor date pe care ni le-a trimis Biroul Economic şi Comercial al Ambasadei Spaniei la Bucureşti. De pildă, Jesus Esnaola, directorul directorul general al Diviziei Internaţionale a CAF, una din marile companii care vrea să investească în România, a spus pentru romanialibera.ro, că a luat această decizie fiindcă a văzut în România „o ţară cu un potenţial ridicat pentru investiţii în viitorul apropiat”.
Cu un total de peste 4.200 de societăţi cu acţionari din Peninsulă şi cu aproximativ 300 de companii care operează comercial în România, Spania este pe locul nouă în rândul investitorilor străini de pe piaţa autohtonă, cu un procent de 3,31 din total.
De la imobiliare, la investiţii în eoliene şi metrouri
Cea mai importantă investiţie spaniolă în România a fost anunţată anul trecut, în plină criză, iar, potrivit socotelilor Biroului Economic şi Comercial al Ambasadei Spaniei la Bucureşti, este estimată la două miliarde de euro şi aparţine Iberdrola Renovables. Compania, o diviziune a grupului energetic Iberdrola, urmează să contruiască 50 de parcuri eoliene cu o capacitate de 1.500 MW, în perioada 2010-2017.
O altă companie care vrea să pătrundă pe piaţa autohtonă este CAF – Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. CAF a depus o ofertă în valoare de 97 de milioane de euro, cu 20 de milioane de euro mai mică decât cea a contracandidatului său Bombardier, filiala germană a companiei canadiene cu acelaşi nume, la licitaţia organizată de Metrorex prin care intenţionează să cumpere 16 metrouri noi care le vor înlocui pe cele vechi, de tip IVA. Directorul general al Diviziei Internaţionale a CAF, Jesus Esnaola, a spus, pentru romanialibera.ro, că firma pe care o reprezintă „este una dintre cele mai importante companii care produc metrouri din Europa, iar produsele noastre funcţionează pe magistrale importante cum ar fi Barcelona, Bruxelles, Istanbul Madrid şi Roma dar şi în oraşe ca Hong Kong, Mexico, New Delhi, Sao Paolo şi Washington, iar această tehnologie combinată urmând să fie aplicată şi la metroul din Bucureşti”.
În plus, directorul Diviziei Internaţionale a CAF ne-a mai explicat că „o parte din procesul de producţie pentru această serie de metrouri va fi produsă local, în Bucureşti. CAF intenţionează de asemenea să creeze o filială românească pentru a optimiza şi îmbunătăţi toate aspectele proiectului”. Compania Bombardier, contracandidata CAF pentru acest proiect, este prezentă pe piaţa din România din 1996 şi a mai livrat Metrorex, din 2000 şi până în prezent, 44 de trenuri noi.
Planurile CAF pentru România nu se opresc însă la metrouri. Jesus Esnaola a argumentat că „o mare parte din efortul nostru este concentrat pe sistemul de transport feroviar, iar acesta este scopul nostru în România. Suntem conştienţi de planurile de a achizţiona tramvaie noi în câteva oraşe din România dar şi garnituri de tren pe distanţă medie de către CFR Călători şi intenţionăm să participăm la aceste licitaţii”.
Majoritatea investiţiilor spaniole în România au fost direcţionate, mai ales în 2007 şi 2008, în sectorul imobiliar, astfel încât la sfârşitul anului 2008 reprezenta mai mult de jumătate din totalul investiţiilor spaniole. Criza economică şi financiară, declanşată de explozia bulei imobiliare, a cauzat mari pierderi pentru toate companiile care derulau astfel de investiţii şi a avut, prin urmare, repercursiuni şi asupra spaniolilor cu afaceri similare de pe piaţa autohtonă. În acest context, apetitul ibericilor pentru România a fost însă repede înlocuit de domeniul construcţiilor de eoliene sau de cel al investiţiilor în infrastructură.
România, o ţară cu un potenţial ridicat pentru investiţii
Întrebat de ce a ales România pentru a face investiţii, directorul Diviziei Internaţionale de la CAF a ne-a explicat că „suntem de părere că România este o ţară care este pe punctul de a implementa strategii de investiţii în domeniul sistemelor de transport cu planuri importante pentru toate tipurile de transport feroviar (metrou, tramvai, trenuri de distanţă medie şi lungă) iar în acest context, CAF este o companie competitivă având capacitatea să le ofere clienţilor soluţia pe care o solicită”.
În plus, Esnaola consideră că România este „o ţară cu un potenţial ridicat pentru investiţii în viitorul apropiat, la care se adaugă siguranţa şi stabilitatea instituţională oferită, astfel încât să participi la proiecte de o asemenea anvergură”. Din aprecierile Biroului Economic şi Comercial al Ambasadei Spaniei la Bucureşti, reiese că România a devenit atractivă pentru companiile spaniole, datorită „aderării României la UE, mărimii şi poziţiei strategică a pieţei, costurilor relativ reduse ale forţei de muncă, la care se adaugă faptul că muncitorii vorbesc mai multe limbi şi sunt calificaţi, plus apropierile lingvistice şi contactele crescute dezvoltate prin intermediul celor circa 800.000 de români care lucrează şi trăiesc în Spania”.