1.8 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCum face statul autostrăzi fără bani

Cum face statul autostrăzi fără bani

Ministerul Transporturilor promite peste 240 de kilometri de autostradă în următorii doi ani. Planurile sunt însă optimiste.

Statul va definitiva în următorii doi ani, adică 2011-2012, 241 de kilometri de autostradă aflaţi acum în lucru, a promis zilele trecute ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Porţiunile definitivate vor fi Suplacu de Barcău-Borş (64 km), varianta de ocolire Arad şi Arad-Timişoara (împreună au 44 km), Bucureşti-Moara Vlăsiei-Ploieşti (61 km), Cernavodă-Constanţa (50 km) şi centura ocolire Constanţa (22 km). În plus, anul viitor vor începe lucrările pe alţi 286 de kilometri, mai precis pe restul tronsoanelor din coridorul IV Nădlac-Timişoara-Deva-Orăştie-Sibiu-Piteşti-Bucureşti-Constanţa, la care nu se lucrează în prezent. Este exceptată aici porţiunea Sibiu-Piteşti, pentru care Ministerul Transporturilor nu are la acest moment nici o soluţie. Promisiunile făcute de ministrul Boagiu au şanse mici să fie respectate din două motive.

Pe de o parte, sumele necesare de la buget pentru îndeplinirea promisiunilor depăşesc alocaţiile primite anual de către companie, iar pe de altă parte cheltuielile statului cu aceste proiecte sunt subevaluate. Potrivit unui fost director al CNADNR, dar şi fostului ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, la fiecare euro dat de UE România trebuie să dea, la rândul ei, un alt euro cu titlul de cofinanţare, plată exproprieri, mutare utilităţi etc. Oficialii Ministerului Transporturilor sunt însă optimişti şi astfel kilometrii de autostradă inauguraţi se înmulţesc pe hârtie. Spre exemplu, în graficul prezentat recent de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, statul va trebui să contribuie doar cu 15% faţă de finanţarea Uniunii Europene pentru tronsonul Timişoara-Lugoj. Pe acelaşi proiect, în urmă cu trei luni Ministerul Transporturilor estima o contribuţie a statului de 144 milioane euro, faţă de 33 milioane euro acum.

Chiar şi subestimată contribuţia statului, acesta nu va avea banii necesari să pună în practică toate proiectele ministrului Transporturilor. Însumarea contribuţiei statului pentru construirea celor 241 de kilometri care trebuie definitivaţi în următorii doi ani arată că sunt necesare alocaţii bugetare de aproximativ 2 miliarde de euro. Mai este nevoie de cel puţin un miliard de euro pentru terminarea lucrărilor, presupunând că acestea sunt definitivate în proporţie de 50%, respectiv o medie de 500 milioane de euro pe an.

Începerea lucrărilor anul viitor pe ceilalţi 286 de kilometri a căror construire s-a promis pentru perioada 2011-2014 va necesita anul viitor cel puţin 150 milioane de euro, respectiv o treime din totalul cheltuielilor de la buget pentru aceste tronsoane, estimate la 577 milioane de euro.

În final, pentru terminarea sau începerea lucrărilor la cei 527 kilometri statul va trebui să aloce anul viitor cel puţin 650 milioane de euro, sumă mult mai mare decât cea acordată în acest an construirii de autostrăzi. Potrivit fostului ministru al Transporturilor Radu Berceanu, pentru construirea autostrăzilor statul a alocat în acest an 0,45% din PIB, adică 540 milioane de euro, rezultând un deficit de 110 milioane euro.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă