8.4 C
București
vineri, 20 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăContractul cu Alpine pentru autostrada Nădlac-Arad, reziliat în secret

Contractul cu Alpine pentru autostrada Nădlac-Arad, reziliat în secret

Românii vor mai avea de aşteptat mult timp până când vor ajunge pe autostradă la graniţa cu Ungaria, dat fiind avansul extrem de mic al acestor proiecte, licitaţiile contestate de constructori, dar şi rezilierea unor contracte aferente de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

 

După ce în toamna anului trecut a rupt contractul cu firmele Romstrade şi Monteadriano pentru construirea primilor 22 de kilometri de autostradă, recent CNADNR a rupt şi contractul de construire a următorilor 16 kilometri care fac legătura cu municipiul Arad. Proiectul este  cofinanţat de Uniunea Europeană prin Fondul de coeziune şi are o valoare de 411,48 lei, fără TVA, din care 85% reprezinta contribuţia nerambursabilă a Uniunii Europene, restul venind de la bugetul de stat.

 

În acest timp Ungaria s-a apropiat cu autostrada ce urma să facă jonţiunea cu Nădlac-Arad la aproximativ 10 kilometri de graniţa noastră, în zona localităţii Mako.

 

Oficiali din cadrul proiectului afirmă că rezilierea a avut loc în urmă cu două săptămâni. Compania a trimis  o informare către cei implicaţi în proiect în care preciza că Alpine Bau a intrat în faliment şi care urmare a fost reziliat contractul”, ne-a explicat un astfel de oficial.

 

Foarte activ când vine vorba de a informa presa asupra celor mai neimportante întâlniri de lucru ale ministrului Dan Şova, Departamentul pentru Proiecte în Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS) ce are în subordine CNADNR, nu a suflat o vorbă despre anularea acestui contract important cu o valoare de 124 milioane de euro.

 

Potrivit contractului CNADNR-Alpine Bau, compania de stat ”este îndreptăţită” să rezilieze contractul în unele situaţii, printre care şi falimentul  constructorului. Totuşi, spun oficialii din cadrul proiectului, dacă CNADNR dorea cu adevărat să termine autostrada avea posibilitatea de a transfera contractul spre Alpine România, entitate deţinută de Alpine Bau Austria, dar cu o situaţie financiară mai bună.

 

Stadiul lucrărilor a ajuns la 83%. Apare întrebarea: nu era mai bine dacă se găsea o formulă prin care lucrările să poată fi continuate?  Aceasta deoarece rezilierea ridică unele probleme. Constructorul este obligat să realizeze conservarea lucrărilor efectuate astfel încât să nu se degradeze, însă va avea el banii necesari? Cât de repede vor putea fi lucrările reluate?  Se estimează că acest lucru se va întâmpla, cel devreme, anul viitor. Inainte de reînceperea lucrărilor, trebuie inventariate lucrările cele eectuate, trebuie organizată o nouă licitaţie care, după tipicul românesc, are toate şansele  să fie contestată fie la Consliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor fie la Curţile de Apel.

 

Ce înseamnă pentru România falimentul Alpine?

 

Falimentul Alpine Austria riscă să fie pentru România mai mult decât o afacere terminată cu rezilierea contractului de autostradă Nădlac Arad.  Alpine Austria are în România o filială, anume Alpine SA România, iar aceasta este, ca oricare altă filială, fie dependentă de liniile de finanţare acordate de acţionarului, fie este o sursă de venituri pentru acesta.

Un alt contract care va fi probabil reziliat este cel de pe centura Braşov. Aici Alpine Bau realizează 7 kilometri de centură, pe baza unui contract de 30 de milioane de euro. Lucrările sunt terminate în proporţie de doar 65%.

 

Alpine Austria este deţinută de grupul spaniol FCC, activ la rândul lui în proiecte rutiere şi feroviare. Falimentul Alpine Austria este o lovitură dată acţionarului său spaniol.

 

Afacerile acestor entităţi în România, respectiv FCC şi Alpine, depăşesc un miliard de euro. Multe proiecte sunt finanţate din bani europeni nerambursabili care pot fi cheltuiţi de România într-un interval de timp bine precizat. Rateurile în proiecte înseamnă pierderea banilor de către România. Falimentul Alpine Austria aduce pagube de zeci de milioane de euro micilor constructori români care au făcut afaceri cu austriecii.

 

Alpine împreună cu FCC Construccion (Spania),  Azvi (Spania) şi  Straco Grup (Romania) derulează un contract de reabilitare a 30 km de cale ferată între localităţile Atel (Sibiu)-Micăsasa (Sibiu), pentru 747,4 milioane de lei, fără TVA. Alpine România şi FCC au mai primit un contract de 300 de milioane de euro din partea CFR SA pentru modernizarea căii ferate Vinţu de Jos-Simeria. FCC Construccion împreună cu o firmă italiană lucrează  la construcţia tronsonului de metrou Drumul Taberei – Eroilor.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Adrian Câciu: „Nu avem downgrade de rating. Orice altă afirmație este fake-news”

Ratingul de țară al României a fost confirmat de Agenția Fitch la nivelul „BBB-”, fără o retrogradare, însă perspectiva a fost schimbată de la...

Adrian Câciu: „Nu avem downgrade de rating. Orice altă afirmație este fake-news”

Ratingul de țară al României a fost confirmat de Agenția Fitch la nivelul „BBB-”, fără o retrogradare, însă perspectiva a fost schimbată de la...

Ce materiale de construcție sunt necesare pentru un sistem de conducte fiabil

Pentru a construi un sistem de conducte fiabil, alegerea materialelor depinde de aplicație (transport apă, gaze, lichide industriale, canalizare etc.), condițiile de operare (presiune,...
Ultima oră
Pe aceeași temă