Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) este în imposibilitatea de a demara câteva proiecte de autostradă, ca urmare a tarifelor uriaşe cerute de avocaţii titulari ai contractelor de întocmire a actelor de expropriere. In principal este vorba de contracte semnate înainte de 2005, acordate fără licitaţie de către conducerea de atunci a CNADNR şi care au fost suspendate (păstrându-şi însă valabilitatea) ca urmare a lipsei banilor necesari pornirii lor. Proiectele afectate ar fi, în principal, Orăştie-Sibiu şi centura la profil de autostradă din jurul Bucureştiului. De aceasta se vorbeşte încă din 2004 însă de abia acum două luni Ministerul Transporturilor şi-a anunţat intenţia de a demara acest proiect în sudul Capitalei.
Cât costă exproprierea
Deoarece munca prestată de jurişti pentru exproprierea unui teren de 2 metri, spre exemplu, este aceeaşi cu cea pentru trecerea în proprietatea statului a unui de 2.000 de metri, tarifele plătite acestora nu depind de mărimea suprafeţei. Pe baza coordonatelor topografice primite avocaţii identifică proprietarii, evaluează imobilele, întocmesc actele de expropriere şi, eventual, fac faţă nemulţumiţilor în faţa instanţelor de judecată. In mod curent preţurile actuale plătite de CNADNR pentru exproprierea unui lot sunt până la 300 de euro. Nivelul relativ scăzut, cel puţin comparat cu cât se plătea acum câţiva ani, este explicabil de faptul că acum , nivel relativ scăzut ca urmare a faptul că majoritatea contractelor se acordă în prezent prin licitaţie. Din aceşti bani profitul avocaţilor e aproximativ 50%.
”De regulă avocatul dă jumătate din această sumă sunt evaluatorilor, altor experţi, iar restul îi rămâne lui”, spune un oficial din cadrul unui proiect de autostradă derulat de către CNADNR.
Cum obţii contractul de 1.500 de euro
Firma de avocatură Dragomir şi Asociaţii este una din cele plătite regeşte de către CNADNR, pe unele proiecte şi cu 1.500 de euro pe lor, spune oficialul indicat. Ea se ocupă de exproprierile de pe Bucureşti-Ploieşti, tronsoanele de autostradă dintre Orăştie, Deva şi Sibiu sau de centura-autostradă a Bucureştiului. Succesul firmei la CNADNR datează din perioada 2003-2004 şi poate fi explicat prin conexiunile acesteia cu partidul de guvernământ din acea perioadă. În aprilie 2003 Stan Dragomir l-a angajat la firma sa pe Raul Ţalupca un tânăr jurist care era totodată fiul avocatului Ioan Ţalupca, apărător de casă a liderului PSD, Viorel Hrebenciuc.
Acum CNADNR încearcă să diminueze suma de 1.500 de euro pe lot plătită lui Stan Dragomir pe baza unor negocieri cu acesta însă avocatul se înduplecă greu. Exproprierile pe Orăştie-Sibiu sunt blocate deoarece Stan Dragomir nu vrea să renunţe la suma din contract. La fel şi cele pentru centura autostradă a Bucureştiului”, spune oficialul menţionat. Deoarece CNADNR a refuzat să îl plătească, avocatul s-a adresat unui tribunal bucureştean în luna august şi a obţinut cu decizie irevocabilă exeutarea silită a companiei de autostrăzi. Alţi oficiali din cadrul CNADNR afirmă că Stan Dragomir ar fi acceptat coborârea tarifului până la 900 de euro pe dosar, însă nu atât de jos pe cât doreşte CNADNR.
Stan Dragomir refuză să comenteze toate aceste informaţii, precizând că nu îi permite relaţia contractuală cu compania de autostrăzi. Avocatul ne asigură însă de flexibilitatea sa şi afirmă că sumele nu sunt cele menţionate de noi.
10 milioane euro numai pe A0
Absurditatea situaţiei este că sunt situaţii în care avocatul devine mai scump pentru companie de sute de ori faţă de terenul expropriat. Astfel, pe autostrada Deva-Orăştie, pentru un teren de numai 2 metri pătraţi din vecinătatea localităţii Geoagiu, CNADNR a propus proprietarului despăgubiri de 46 de lei adică 10 euro, sau 5 euro pe metru pătrat, iar avocatul ia 1.000-1.500 de euro pentru întocmirea dosarului.
Sumele pot deveni uriaşe. Spre exemplu se estimează că pe centura autostradă a Capitalei (A0) pot fi 10.000 de dosare de expropriere, însă numărul acestora poate creşte pe durata derulării proiectului. ”Pe unele segmente s-au făcut şi trei-patru rânduri de exproprieri după ce s-a schimbat traseul, s-au descoperit reţele de utilităţi noi, s-a schimbat proiectul”, spune specialistul CNADNR. Dacă CNADNR ar continua să plătească chiar şi 1.000 de euro pe lot, numai componenta birocratică a exproprierilor ar putea atinge 10 milioane de euro.