Tariful aplicat pe parcurgerea autostrăzii va fi situat în jurul valorii de 1,2 eurocenţi pe axă şi osie, ofertele ce vor fi depuse la data de 15 noiembrie de către cei trei potenţiali concesionari rămaşi în competiţie urmând să se situeze într-un interval îngust, aproapiat de acest nivel, a declarat zilele trecute Narcis Neaga, director general interimar la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.
Valoarea menţionată de Narcis Neaga nu include cel mai probabil şi TVA. Ca urmare, pentru parcurgerea celor 58 de kilometri de autostradă dintre Comarnic şi Braşov pentru un autoturism se va plăti suma de 7-8 lei. Nivelul este mult mai mic decât cel vehiculat în urmă cu 5 ani, când a avut loc precedenta tentativă de concesionare a autostrăzii. Potrivit directorului general, în realitate autostrada va avea cu 2-3 kilometri mai puţin decât lungimea indicată, după ce constructorii vor optimiza traseul. Acesta va porni din punctul unde DN1 se îngustează de la patru benzi la două benzi. Pentru a evita speculaţiile imobiliare, oficialii CNADNR nu vor să precizeze traseul ales, însă precizează că în mare acesta este acelaşi cu cel din 2008 şi că au impus ofertanţilor un coridor de proiectare lat de 100 de metri pentru a obţine comparabilitatea ofertelor.
Statul îşi asumă riscul traficului
Faţă de alte concesiuni în care concesionarul îşi asumă riscul traficului (riscul înregistrării unui trafic mai mic decât cel preconizat pentru recuperarea investiţiei) şi jonglează nivelul taxei pentru a-şi maximiza încasările, în cazul defaţă acest risc va fi asumat de stat, iar nivelul taxei va fi, mai mult sau mai puţin, bătut în cuie.
Narcis Neaga spune că acest model a fost cerut de bancheri şi este singurul care mai este acceptat de aceştia pentru acordarea împrumuturilor după declanşarea crizei economice din 2008.
Ca urmare, CNADNR va trebui să îşi dea acceptul pe orice propunere a concesionarului de modificare a tarifului. Statul, sau concesionarul în numele statului, va încasa banii, iar ultimului îi vor fi făcute plăţi de disponibilitate.
Pentru încasarea tarifului vor fi amplasate două bariere pe toată lăţimea autostrăzii la începutul şi sfârşitul acesteia, precum şi în unele noduri de acces pe autostradă. CNADNR spune că lucrările vor începe în luna martie a anului viitor, iar autostrada va fi deschisă traficului, cel puţin parţial, în 2016.
România alege opţiunea mai scumpă
Tarifarea traficului de pe o autostradă în funcţie de distanţa parcursă (taxa de autostradă) este un model întâlnit mai degrabă în sudul continentului (Italia, Franţa, Spania etc.). Acestea sunt şi ţările în care există un număr mare de autostrăzi în concesiune. În zona centrală a continentului (Austria, Ungaria, Cehia, Slovacia) se folosesc viniete, similare cu cele folosite în România pentru accesul pe drumurile naţionale. Alte ţări, precum Germania şi o parte a ţărilor nordice, nu tarifează automobiliştii şi nici nu consideră concesiunile o formă recomandată de realizare a unei reţele de autostrăzi. Potrivit unor iniţiative ale Comisiei Europene, din 2019 tariful bazat pe durată (vinieta) ar urma să fie înlocuit de cel fundamentat pe distanţă (taxă). CE îl socoteşte pe ultimul mai echitabil, cel puţin în privinţa camioanelor, şi conform cu principiul ”poluatorul plăteşte”.