Guvernul ia în calcul construirea unora dintre tronsoanele autostrăzii Transilvania prin parteneriat public-privat.
Construirea celor 300 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania, de care firma americană Bechtel nu s-a atins deloc până în prezent, respectiv şase din cele opt tronsoane ale autostrăzii, nu va fi o sarcină uşoară pentru Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) în anii ce urmează.
Dacă realizarea celor 118 kilometri de autostradă dintre Câmpia Turzii şi Gilău, pe de o parte, şi Suplacu de Barcău şi Borş, pe de altă parte, ar putea costa în final 1,5 miliarde euro, pentru restul de 300 de kilometri sunt necesare cel puţin 2,1 miliarde euro. Acesta ar putea plăti în viitor 7,2 milioane de euro pe kilometru de autostradă, a anunţat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, o dată cu anunţul privitor la întreruperea contractului cu americanii. Sumele menţionate sunt cele necesare strict construirii, fără a socoti costurile de mutare a reţelelor de utilităţi, cele ale exproprierilor, realizarea proiectării, etc. Cât de uşor şi cât de repede va putea face rost statul de aceşti bani?
Vârful lucrărilor a fost în 2008
În cei opt ani scurşi de la semnarea contractului pentru Autostrada Transilvania, vârful lucrărilor şi, aferent acestora, plăţilor către constructorul american a fost atins în 2008.
Acesta a primit atunci 440 milioane euro. În restul anilor statul a alocat pentru autostradă, în cel mai bun caz, jumătate din această sumă, existând ani în care nu s-a dat nimic.
Dacă ar menţine vârful de finanţare din 2008, autostrada ar fi gata peste cel puţin 5 ani, fără a socoti duratele necesare organizării licitaţiilor, efectuării exproprierilor, proiectării.
În realitate, situaţia de acum diferă de cea din 2008. România nu mai are creştere economică de 8% care să permită finanţarea darnică a acestei autostrăzi şi, în plus, au apărut proiectele europene de autostrăzi care absorb cele mai multe resurse ale bugetului.
În cazul acestor proiecte, cel mai important fiind Autostrada Nădlac-Sibiu, la fiecare doi
euro puşi de UE, România trebuie să aloce cel puţin un euro cu titlul de cofinanţare şi pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile.
Câţi bani de autostrăzi are acum statul?
Deoarece nu se găseşte pe nici un coridor de transport pan-european, Autostrada Transilvania nu va putea fi finanţată decât fie de la bugetul de stat, fie printr-o concesiune sau parteneriat public-privat.
Potrivit CNADNR, în 2011 alocaţiile pentru autostrăzi ale companiei se ridică la suma de 2,8 miliarde lei, adică 666 milioane euro. Din aceştia însă, cea mai mare parte a banilor vine de la UE, anume 2 miliarde lei, şi doar restul de 800 de milioane lei (adică 190 milioane euro) vin de la buget. Dacă toţi banii statului ar merge însă către Autostrada Transilvania (şi nu ar mai fi finanţată deloc Autostrada Nădlac-Sibiu), ar fi nevoie de vreo zece ani pentru terminarea lucrărilor între Braşov şi Borş.
Singura variantă: concesiunea
Premierului Emil Boc îi este clar că România nu poate susţine financiar de la buget concomitent două proiecte costisitoare de autostrăzi.
Cum Nădlac-Sibiu este finanţată de România împreună cu UE, singura şansă a Autostrăzii Transilvania este parteneriatul public-privat. Guvernul ia în calcul construirea unora dintre tronsoanele Autostrăzii Transilvania prin parteneriat public-privat (PPP), deoarece fondurile publice destinate proiectelor de infrastructură nu sunt nelimitate, a declarat, joi, premierul Emil Boc, citat de Mediafax.
„Tronsonul de la Gilău la Mihăieşti va fi scos imediat la licitaţie, de asemenea se reia proiectarea pentru scoaterea la licitaţie a tronsonului Târgu Mureş-Câmpia Turzii. Pentru restul tronsoanelor, de la Braşov la Târgu Mureş, nu excludem procedura parteneriatului public-privat, este una dintre soluţiile la care ne gândim pentru a putea să le finalizăm, deoarece banii publici nu sunt nelimitaţi”, a spus Boc, la finele săptămânii trecute.
Cifrele Autostrăzii Transilvania
300 km – lungimea autostrăzii pe care statul va trebui să o termine
2,1 miliarde euro – costuri minime de definitivare a autostrăzii
190 milioane euro – dă statul pentru autostrăzi în acest an
7,2 milioane euro – costul minim al unui km de autostradă
440 milioane euro a primit Bechtel cel mai mult într-un an.