Niciun sezon estival fără lucrări pe drumurile folosite intensiv de turişti, aceasta pare a fi deviza Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Recent firmele Astaldi şi FCC care au câştigat în 2008 lucrările de realizare a centurii ocolitoare Constanţa au început lucrările de aşternere a statului final de asfalt pe o porţiune de câţiva kilometri în vecinătatea sensului giratoriu de la Agigea.
Zeci de muncitori şi utilaje specializate sunt prezente de câteva zile în zona indicată. Ieri se turna un strat de asfalt pe unul dintre sensurile de mers. Circulaţia avea loc doar pe două benzi, pe o porţiune de circa trei kilometri, înainte de sensul giratoriul din Agigea. Dacă ieri închiderea a două din cele patru benzi nu părea a fi o problemă, fiind zi lucrătoare, situaţia s-ar putea schimba în weekendurile ce urmează. În sudul litoralului sunt aşteptaţi zeci de mii de turişti. Pe 13 iulie începe unul dintre cele mai aglomerate evenimente din sud, Liberty Parade, şi tot pe 13 se desfăşoară, la Tuzla, spectacolul aviatic Aeromania. În plus, suntem în plin sezon estival. Elevii au terminat atât examenul de bacalaureat, cât şi evaluarea naţională, iar staţiunile devin, în această perioadă, arhipline.
Pentru şoferii care vor să ajungă în sudul litoralului, Autostrada Soarelui şi porţiunea de centură a Constanţei care se opreşte în Agigea ar trebui să fie ruta cea mai simplă. Problemele lor nu se rezumă însă la lucrările de pe A4. Imediat după ce intră pe drumul naţional care leagă Constanţa de Mangalia vor trebui să traverseze podul de la Agigea, unde CNADNR a instituit restricţii de viteză. Se circulă cu maximum 50 de km/oră. Nu este însă exclusă nici închiderea a două sensuri de mers, dacă specialiştii consideră că hobanele, care sunt monitorizate permanent, nu rezistă traficului.
Singura veste bună este că în weekend-uri nu se vor mai forma cozi de zece kilometri şi la staţia de taxare de la Feteşti, după ce Guvernul a decis ca trecerea să fie gratuită la sfârşit de săptămână.
Directorul DRDP Constanţa, Marin Dima, spune că lucrărilor vor fi încheiate până la 15 iulie, precizând însă că acest termen nu a fost expres asumat de constructorii Astaldi şi FCC.
Care e cauza întârzierilor?
Lucrările stau mai prost pe sectorul de nord al centurii ocolitoare A4, anume pe sectorul care leagă drumul naţional DN3 Bucureşti Constanţa de nordul municipiului, în zona localităţii Ovidiu. Intrebaţi care este stadiul fizic al lucrărilor pe acest segment, oficiali ai CNADNR se mărginesc să informeze doar că acestea ”sunt oprite aici într-un stadiu tehnologic avansat”. De la bun început, constructorii Astaldi-FCC şi CNADNR au înaintat CNADNR pretenţii financiare suplimentare, invocând fie reţele de utilităţi ce trebuie mutate suplimentar, noi terenuri ce trebuie expropriate, o extindere a autostrăzii spre sudul portului Constanţa. Pretenţiile acestora nu au fost satisfăcute de CNADNR, iar constructorii au renunţat să mai lucreze. Lucrările au fost reluate de abia la începutul acestei luni, odată ce Comisia Europeană a acceptat deblocarea plăţilor pe Programul Operaţional Sectorial de Transport pentru România (POS-T). Fondurile UE sunt una din sursele de finanţare a lucrărilor, alături de bugetul de stat şi un împrumut acordat în 2006 de către Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. Potrivit calendarului iniţial, autostrada ar fi trebuit definitivată în noiembrie 2011, termenul de execuţie fiind de 36 de luni.