Ministerul Transporturilor a trimis o notificare de reziliere a contractului semnat cu firmele lui Beşciu, Căşuneanu şi Umbrărescu deoarece ei ar fi cerut cu 50% mai mulţi bani.
Al doilea contract de autostradă reziliat în ultima săptămână. După ce marţea trecută Ministerul Transporturilor a anunţat ruperea contractului semnat cu firma franceză COLAS pentru construirea a 20 de km de autostradă între Cernavodă şi Medgidia, ieri ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat rezilierea contractului semnat în 2007 cu firmele Euroconstruct 98 (deţinută de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu), Pa&Co (Costel Căşuneanu) şi Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu) pentru cei 42 de km de autostradă dintre Moara Vlăsiei şi Ploieşti. Aceştia sunt parte a viitoarei autostrăzi A3 Bucureşti-Braşov-Cluj-Nădlac şi ar fi trebuit definitivaţi în acest an.
Motivele: vor mai mulţi bani
„Este o notificare prealabilă pentru rezilierea contractului pentru Moara Vlăsiei- Ploieşti. Constructorul a părăsit şantierul şi solicită majorarea preţului cu 47%”, a declarat luni ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Potrivit unor oficiali din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), problemele ar privi în special un sector de 2 km între km 46 şi km 48 aflat în lucru la firma Euroconstruct Trading 98, deţinută de Dan Beşciu. Constructorul este unul dintre câştigătorii licitaţiilor pentru construirea a noi tronsoane de autostradă între Nădlac şi Sibiu. Beşciu nu a putut fi ieri contactat telefonic. Compania spune că lucrările pe acest mic sector au încetat acum 16 luni şi că firma în cauză s-a demobilizat. Măsura a fost luată având în vedere întârzierea firmelor menţionate în îndeplinirea obligaţiilor contractuale privind activitatea de proiectare şi execuţie, slaba mobilizare a echipamentelor în şantier, precum şi lipsa unui program de lucrări coerent care să demonstreze capacitatea tehnică şi organizatorică de a finaliza lucrările în termenul prevăzut, afirmă CNADNR.
„Totodată, deşi costurile acestui contract au crescut deja semnificativ, antreprenorul solicită în continuare majorări de preţ pe care CNADNR nu le poate acorda, având în vedere legislaţia în vigoare”, se arată într-un comunicat de ieri al instituţiei. Potrivit legislaţiei în vigoare, se acceptă majorări ale contractelor cu cel mult 50% pe motive întemeiate, după care singura şansă de creştere a valorii iniţiale este scoaterea la licitaţie a unor lucrări suplimentare şi atribuirea noului contract prin negociere directă. Ministerul Transporturilor promite că în termen de o lună va definitiva caietele de sarcini pentru relicitarea tronsonului Moara Vlăsiei-Ploieşti.
A doua majorare a contractului
Majorarea de 47% cerută vine după o altă creştere a valorii contractului de 25% aprobată în urmă cu aproximativ doi ani. Dacă CNADNR ar fi dat curs ultimei cereri a asfaltatorilor, aceasta ar fi dus la o creştere a valorii contractului iniţial cu 72%. În final, contractul ar fi crescut de la suma iniţială, de 702,58 milioane lei fără TVA, la 1,2 miliarde lei, respectiv la o valoarea a km construit de autostradă de 6,8 milioane de euro, situată peste standardele de cost de care ministrul Anca Boagiu zice că s-ar ţine seamă. Prima majorare a fost acordată ca urmare a înlocuirii pământului din corpul autostrăzii cu balast. Banii pe care îi cer acum constructorii sunt în contul lucrărilor deja efectuate de realizare a celei de-a treia benzi (la care s-a renunţat între timp) şi al unor indexări de preţuri cauzate de întârzierile cu care statul a pus la dispoziţia constructorilor terenurile necesare.
Detaliile operaţiunii
Rezilierea contractului ar putea fi, în anumite condiţii, chiar o mană cerească pentru cei trei constructori. Prima condiţie ar fi ca CNADNR să nu le perceapă penalităţi de întârziere prea mari. În al doilea rând, urmează să fie făcută inventarierea lucrărilor executate până la acest moment, iar constructorii să fie plătiţi în funcţie de stadiul acestor lucrări. Dacă volumul decontat va fi peste cel realizat efectiv, atunci cei trei constructori vor obţine profit. Doi din cei trei vor avea şi lucrări pe tronsoane ale autostrăzii Nădlac-Sibiu (Spedition UMB pe Timişoara-Lugoj şi Euroconstruct 98 pe Orăştie-Sibiu). Aici plăţile la lucrări vor curge constant deoarece proiectul e finanţat de la UE. De aceea, rezilierea contractului de pe Moara Vlăsiei-Ploieşti le va permite să îşi mute utilajele spre un alt contract unde nu vor exista sincope de finanţare.