Prim-ministrul Victor Ponta promite că banii luaţi pe penalităţi de la regii asfaltului vor merge la „programe speciale destinate persoanelor cu boli incurabile”. Transferul banilor nu e atât de uşor căci se va putea face doar printr-o rectificare bugetară.
Guvernul va aplica penalităţi în cuantum total de 15 milioane lei firmelor care au depăşit termenul de execuţie a lucrărilor la autostrada Bucureşti-Ploieşti, bani care vor fi folosiţi pentru programele speciale destinate persoanelor cu boli incurabile, a anunţat premierul Victor Ponta.
Penalităţile vor fi aplicate firmelor Euroconstruct (11 milioane lei), Paco (4 milioane lei) şi UMB (17.000 lei).
Transferul banilor încasaţi de la regii asfaltului la programele speciale menţionate de premier, gestionate de către Ministerul Sănătăţii, nu este însă atât de uşor pe cât prezintă problema public premierul. „Nu sunt bani pe care să-i iei dintr-o grămadă şi să-i pui în altă grămadă”, spune un fost director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Româania (CNADNR). În primul rând, ei vor fi încasaţi şi cheltuiţi la un anumit titlu din bugetul companiei şi vor putea fi retraşi, urmând să meargă către Guvern, doar în urma unei rectificări bugetare, explică directorul.
În plus, statul are propria vină faţă de constructorii-regi ai asfaltului, deoarece şi-a plătit obligaţiile faţă de aceştia cu întârziere. „Nu poţi cere corectitudine când tu nu eşti corect”, spune fostul oficial.
Basmul cu băieţii deştepţi, reluat în zona asfaltului
Victor Ponta a arătat că lucrările sunt întârziate şi din cauză că „băieţii deştepţi” au aflat dinainte traseul autostrăzii şi au cumpărat mai multe proprietăţi, cerând acum despăgubiri.
Valoarea despăgubirilor acordate este stabilită însă de evaluatorii angajaţi de CNADNR şi nimeni nu a împiedicat compania subordonată Guvernului şi Ministerului Transporturilor să verifice sumele propuse de evaluatori pentru despăgubirea băieţilor deştepţi menţionaţi de Victor Ponta. Presa a relatat că printre persoanele ce au primit despăgubiri pentru suprafeţe întinse de teren se găsesc, spre exemplu, şi Sorin Roşca Stănescu şi primarul PSD proaspăt ales, Robert Negoiţă.
Premierul a anunţat totodată că a cerut Corpului de Control să verifice, săptămâna viitoare, şi alte lucrări întârziate la construcţia de autostrăzi.
Primul termen de dare în folosinţă a autostrăzii Bucureşti-Ploieşti a fost 2010, finalizarea fiind amânată de mai multe ori.
Astfel de anunţuri au mai fost făcute atât de actualii guvernanţi, cât şi de fostele echipe guvernamentale, însă niciodată rezultatele lor nu au fost făcute publice, iar cercetările au sfârşit în sertarele bine ferecate ale miniştrilor.
Cernavodă-Constanţa, jumătate drum naţional, jumătate autostradă
Şeful Guvernului a fost asigurat totodată că lucrările la autostrada Bucureşti-Constanţa vor fi încheiate până la 20 iulie.
Şi ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a anunţat, luni, că din 20 iulie se va putea circula de la Bucureşti la Constanţa pe autostradă, însă între Medgidia şi Cernavodă traficul se va desfăşura pe o singură cale, în regim de drum naţional.
Lucrările la autostrada Bucureşti-Ploieşti sunt împărţite în două sectoare, respectiv Bucureşti-Moara Vlăsiei, unde lucrează consorţiul italian Impressa Pizzarotti/Tirrena Scavi, şi Moara Vlăsiei-Ploieşti, construit de asocierea Spedition UMB/Pa&Co Internaţional/Euroconstruct ’98/Com-Axa.
Valoarea totală a lucrărilor este de 450 milioane euro.