Criză? Care criză? Anul trecut în România s-au vândut 26 de maşini Ferrari, un român cu „stare” a dat nu mai puţin de 40.000 de euro pe un Rolex iar un magazin care comercializează branduri de haine de lux precum Ermenegildo Zegna, MaxMara, Pal Zileri, Marella sau Emporio Armani a avut încasări de vreo 3 milioane de euro.
„Anul trecut, vânzările nu au fost nici mai bune, nici mai rele decât în 2009. Efectul principal al crizei pe piaţa luxului este o imprevizibilitate mult mai mare: nu mai există o sezonalitate anume – de exemplu ianuarie 2010 a fost cea mai bună de la înfiinţarea companiei, deşi de regulă prima luna a anului este mai slaba”, explică, pentru romanialibera.ro, Raluca Dobre, director de comunicare al companiei Chronolink, distibuitorul local al Rolex.
Şi pentru Ferrari anul 2010 fost peste cel precedent, deşi puţin sub aşteptări. „Recesiunea nu a afectat dramatic vânzarea mărcilor de lux în România. Ferrari este considerat în continuare o investiţie care se depreciază puţin. Acesta este motivul pentru care încă vindem toate unităţile alocate”, a declarat, pentru romanialibera.ro, Roxana Vâlcu, directorul de comunicare la Forza Rossa, partenerul oficial al Ferrari pe piaţa locală.
Românii care conduc Ferrari: Bărbaţi, între 25 şi 55 ani
Anul trecut, Forza Rossa a vândut 26 de maşini de maşini Ferrari, fiind liderul de piaţă pe segmentul de lux din România. „Cel mai scump model Ferrari vândut anul trecut a fost un model în serie limitată, 599 GTO, care a costat 320.000 de euro”, explică reprezentanţii Ferrari.
Potrivit companiei, clienţii Ferrari au vârsta cuprinsă între 25 – 55 de ani şi sunt, evident, predominant bărbaţi, de profesii liberale sau din zona financiar-bancară. O mare parte dintre aceştia provin din Bucureşti sau din marile oraşe ale ţării: Timişoara, Iaşi, Constanţa sau Piteşti. „Ca şi socieatatea în care trăim şi clienţii Ferrari au un metabolism schimbat, devenind optimişti – rezervaţi”, mai spune oficialul Forza Rossa.
În ceea ce priveşte previziunile pentru acest an, Ferrari nu a stabilit încă un target final. „In 2011 vom avea alocate 26 de maşini pentru România, dintre care mai bine de jumătate au deja clienţi”, conchide Vâlcu.
Forza Rossa a devenit reprezentatul general Ferrari în România în aprilie 2007 şi a inaugurat primul showroom dedicat exclusiv celebrului brand în mai 2008.
Rolex a vândut un ceas cât un apartament cu două camere
Chiar la sfârşitul anului trecut, în decembrie, distibuitorul local al Rolex a deschis un nou magazin, pe Calea Victoriei, în care a investit nu mai puţin de 1 milion de euro – din care 250.000 euro a costat doar stocul de marfă. „Pe viitor, vrem să deschidem un magazin şi în zona de nord a Bucureştiului dar şi în provincie, însă piaţa nu este încă pregătită pentru asta”, spun reprezentanţii mărcii eleveţiene care mai deţin încă un magazin exclusiv Rolex în hotelul de cinci stele JW Marriott şi un altul multibrand, deschis în decembrie 2009.
Preţul de start pentru ceasurile Rolex în România sunt de circa 3.500- 4.000 de euro, însă cumpărătorii români nu se limitează la sumă minima, chiar dacă şi modele mai „iefitne” sunt create la aceleaşi standarde şi calitate ca şi cele mai costisitoare.
„Chiar luna trecută, am vândut un model Rolex Day-Date II (41 mm) din aur galben masiv cu aproximativ 40.000 de euro”, spune reprezentantul Rolex. Potrivit statisticilor, 60% dintre clienţi cumpără modele cuprinde între 10.000- 20.000 de euro, în timp ce 75% ale pentru ceasuri cuprinse între 5.000 şi 20.000 de euro.
Odată cu recesiunea, „curiosii” nu prea mai trec pragul magazinelor Rolex, ci doar cei interesaţi cu adevăraţi de achiziţionarea unui model al celebrei mărci elveţiene. „Daca în anii trecuţi, majoritatea clienţilor erau bărbaţi, acum proporţia s-a mai echilibrat, 45% dintre cumpărători fiind femei”, mai explică oficialul Rolex.
Hainele scumpe, la modă şi în recesiune
Portofoliul Alsa Boutiques, cel mai mare comerciant de mărci de haine lux din ţară, include bradurile Ermenegildo Zegna, MaxMara, Pal Zileri şi Marella, compania fiind acţionar şi în cadrul altor societăţi care deţin brandurile Emporio Armani şi Coccinelle. „Impactul crizei economice a dat naştere unui proces de stratificare a pieţei ce a implicat eliminarea clienţilor aspiraţionali. Consumatorul a devenit mai raţional, raportul calitate-preţ primând în algerea făcută. De asemenea, cuantumul achiziţiilor spontane a cunoscut o scădere semnificativa”, spune Victoria Neagu, marketing coordinator Alsa Boutiques.
Toate magazinele grupului sunt situate pe Calea Victoriei, artera principală de lux a capitalei, în proximitatea competitorilor direcţi. „Performantele notabile ale brandurilor au concordat cu previziunile trasate la începutul anului trecut , compania înregistrând o cifră de afaceri în valoare de 3 milioane euro în 2010. Ne aşteptăm la o redresare a pieţei de lux spre sfârşitul anului în curs”, adaugă Neagu.
Principalul obiectiv pentru Alsa Boutiques în acest an este menţinerea poziţiei pregnante pe piaţa de lux prin optimizarea serviciilor oferite.