Ministerul Transporturilor a definitivat strategia de vânzare a CFR Marfă. Banii obţinuţi vor fi folosiţi pentru finanţarea domeniilor bugetare deficitare. Mai exact vor acoperi găurile de finanţare a Guvernului.
Societatea CFR Marfă, care operează jumătate din transportul feroviar din România, riscă să o ia pe urma altor active importante ale statului, cum ar fi BCR, privatizate şi cu banii obţinuţi din privatizare dispăruţi fără urmă. Potrivit strategiei de privatizare a societăţii, banii obţinuţi, estimaţi anterior de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, la un miliard de euro, vor fi folosiţi „în scopul creşterii veniturilor bugetare necesare finanţării suplimentare în domeniile prioritare deficitare în privinţa resurselor bugetare”. Tradusă, această exprimare alambicată spune că banii vor merge la buget, de unde vor fi repartizaţi cum va dori Ministerul Finanţelor. „Potrivit legii, suma obţinută din privatizare trebuie să se direcţioneze către bugetul de stat. Ministerul Transporturilor va solicita alocarea sumei obţinute strict către investiţii în domeniul feroviar”, a declarat consilierul ministrului, Teodor Postelnicu. Sumele încasate din vânzarea mai multor active ale statului în anii trecuţi, printre care şi cea mai importantă bancă din România, BCR, urmau să alimenteze Fondul Naţional de Dezvoltare. Din cele 11 miliarde de lei colectate la Fond, doar 500 milioane de lei au mers efectiv pentru investiţii, iar 10,5 miliarde lei au fost folosite pentru acoperirea deficitelor din Trezorerie. „Banii obţinuţi din privatizare ar trebui investiţi în infrastructură pentru ca cei care vor cumpăra CFR Marfă să nu mai fie obligaţi să circule cu 20 de km/oră fără nici o rentabilitate. Hotărârea de Guvern referitoare la privatizarea CFR Marfă trebuia să includă o prevedere privitoare la obligativitatea alocării banilor obţinuţi pentru repararea căii ferate”, a declarat fostul şef al unui important grup feroviar privat român.
Ce vinde statul?
CFR Marfă deţine peste 42.000 de vagoane şi 900 locomotive. Societatea are 50% din piaţă, restul fiind deţinută de 20 de operatori privaţi importanţi. Cu un parc de 15.000 vagoane pentru transport cărbune, CFR Marfă este singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a transporta producţia naţională de cărbune. Societatea are două feriboturi de capacitate mare cu rute directe către Turcia şi Georgia. Investitorul va trebui să respecte în continuare obligaţiile privind strategia de apărare a ţării, deoarece CFR Marfă este inclusă în acorduri militare semnate cu partenerii NATO. În primul trimestru al anului curent societatea a avut pierderi de 64,19 milioane lei, adică 50% mai puţin faţă de cele de 124,48 milioane lei înregistrate în perioada corespunzătoare din 2009. Potrivit strategiei publicate ieri, statul va vinde pachetul de acţiuni reprezentând 100% din capitalul social al CFR Marfă prin licitaţie cu strigare. În etapele următoare statul va selecta un consultant care să îl asiste, precum şi un evaluator care să stabilească valoarea de piaţă a societăţii.
Berceanu s-a răzgândit la cererea FMI
Vânzarea companiei nu este oportună deoarece aceasta are pierderi, declara, în februarie 2009, ministrul Berceanu. „Privatizarea CFR Marfă era în proiectele mele când era pe câştig. Acum să ne ocupăm de redresarea societăţii şi apoi de privatizare. Nu cred că e cazul să o scot la vânzare acum, când piaţa e jos, pentru că voi primi oferte slabe”, spunea ministrul. După întâlnirea recent încheiată cu FMI opiniile acestuia s-au schimbat. „Privatizarea CFR Marfă … e exact pe drumul pe care l-am stabilit. De altfel, delegaţia FMI, a constatat acest lucru şi ne-a încurajat să mergem pe această direcţie”, a afirmat Radu Berceanu zilele trecute după întâlnirea oficialilor fondului. Vânzarea acum, când CFR Marfă e pe pierdere, este într-adevăr o greşeală, spune un fost şef al unui mare grup feroviar român.„Nu e momentul să vândă acum, nu e bine să vinzi pe vremuri de criză o firmă din domeniul serviciilor, mai ales că societatea este pe minus”, spune el.
Cum au vândut ungurii omologul CFR
În 2008 statul ungar a vândut MAV Cargo, compania omoloagă CFR Marfă, pentru suma de 330 milioane de euro firmei de stat austriece Rail Cargo Austria. Vânzarea a fost umbrită de un scandal după ce poliţia a anunţat că va investiga un virament suspect de 7,1 milioane euro către o mică firmă maghiară, în spatele căreia s-ar fi putut ascunde o tentativă de mituire a oficialilor maghiari de către austrieci. Spre deosebire de CFR Marfă, mav Cargo nu deţinea la momentul privatizării locomotive proprii şi avea doar 13.000 de vagoane, de trei ori mai puţine decât CFR Marfă. La privatizarea în cauză au participat inclusiv două firme româneşti, GFR şi CFR Marfă, fără succes însă.