2.5 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăSpecialCum a dispărut producţia de bitum

Cum a dispărut producţia de bitum

Bitumul înseamnă peste jumătate din preţul asfaltului şi va mai fi doar importat.

 

Închiderea rafinăriei Arpechim Piteşti de către OMV-Petrom reprezintă o lovitură dată infrastructurii din România. Acum câţiva ani Arpechim producea jumătate din necesarul de bitum rutier. Producţia rafinăriei de bitum a scăzut constant în ultimii ani şi va dispărea total o dată cu lacătul pus pe uşa rafinăriei.

Necesarul de bitum rutier, aproximativ 500.000 de tone în 2011, va fi asigurat din importurile venite din Ungaria, Austria, Polonia, Bulgaria, Italia şi mai recent Serbia. Oficial, nimeni nu se plânge de această situaţie. Compania de Autostrăzi plăteşte kilometrul de autostradă dublu faţă de acum cinci ani şi achită din banii statului facturile umflate de scumpirea bitumului. Constructorii trec preţul majorat al asfaltului în facturile prezentate companiei şi toată lumea este mulţumită. În pofida unor proiecte anunţate cu tam-tam în ultimii ani de către OMV Petrom şi Rompetrol-rafinăria Vega (singurele cu capacitatea necesară fabricării bitumului primar), bitumul românesc nu prea mai există.

Potrivit datelor estimative ale Institutului Naţional de Statistică, anul trecut România a importat aproximativ 369.000 de tone bitum, adică peste 90% din necesar. Cea mai mare parte a venit din Ungaria (118.000 tone), Italia şi Bulgaria (fiecare cu câte 70.000 de tone). Alte surse sunt bitumul produs de OMV în Austria sau cel al rafinăriei PKN în Polonia. Singura contribuţie românească în industria bitumului este terminalul deţinut de constructorul francez COLAS la Mangalia, loc în care bitumul importat pe mare este îmbunătăţit prin aditivare cu polimeri.

2011/03/29//174558-tabelas.jpg

Bitumul OMV, din Ungaria şi Austria

„Bine că l-au închis, oricum îl scumpiseră”, răbufneşte un comerciant de bitum întrebat de închiderea rafinăriei. Anul trecut OMV-Petrom a anunţat că a început să fabrice în România bitumul modificat însă site-ul companiei OMV-Petrom menţionează că livrările de bitum se face doar din Ungaria şi Austria.

Bitumul lui Patriciu, o necunoscută

Nici afacerile competitorilor de la Rompetrol – rafinăria Vega nu merg bine. În 2007 când fostul acţionar al Rompetrol Dinu Patriciu a anunţat deschiderea fabricii de bitum modificat, sorţii păreau să îi surâdă. Compania de Autostrăzi tocmai dăduse un ordin prin care folosirea bitumului modificat era obligatorie la straturile de uzură ale şoselelor naţionale. Între timp, compania Rompetrol a fost cumpărată de kazahii de la KazMunaiGaz. „Ştiu că îl fabrică doar în cantităţi foarte mici, deoarece nu ar avea materia primă necesară”, spune un specialist din sectorul cons-trucţiilor de drumuri. Oficiali de comunicare ai ambelor companii, Petrom-OMV şi Rompetrol nu au oferit ieri nici un răspuns privitor la producţia lor de bitum din ultimii cinci ani.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Energia nucleară, soluția marilor companii pentru inteligența artificială

Alimentarea centrelor de date necesită cantități uriașe de electricitate, investiții pe măsură, dar și riscuri semnificative Creșterea explozivă a inteligenței artificiale (AI) determină giganții tehnologici...

Volodimir Zelenski: Rusia a lansat atacuri „inumane” în ziua de Crăciun

Loviturile au rănit cel puțin șase persoane în orașul de nord-est Harkov și au ucis unul în regiunea Dnipropetrovsk, au declarat guvernatori ucraineni Rusia a...

Rusia, printre liderii globali în producția criptomonedelor. Metoda de a evita sancțiunile occidentale

Într-un context economic marcat de sancțiunile occidentale, Rusia a început să utilizeze bitcoin și alte criptomonede pentru plăți internaționale. Modificările legislative recente au facilitat adoptarea...
Ultima oră
Pe aceeași temă