7.1 C
București
luni, 6 ianuarie 2025
AcasăSpecialCentrele comerciale se vor muta la tara

Centrele comerciale se vor muta la tara

» Centrele comerciale vor migra din interiorul Bucurestiului catre comunele limitrofe din Zona Metropolitana.
» Tendinta retailerilor este de a se apropia din ce in ce mai mult de consumatorul final din localitatile mici.
» Capitala a devenit o piata aproape inchisa pentru marii comercianti din cauza terenurilor mult prea scumpe.

Centrele comerciale vor fi nevoite sa migreze din interiorul Capitalei – unde preturile terenurilor au devenit prohibitive – catre comunele limitrofe. Specialistii imobiliari dau ca sigura aceasta tendinta, in conditiile in care retailerii tintesc o apropiere din ce in ce mai mare de consumatorii finali. Ei spun ca in curand vom asista la inaugurari de mall-uri in zonele rurale care vor compune viitoarea Zona Metropolitana a Bucurestiului.

Noua tinta: localitatile mici
"Centrele comerciale vor migra din interiorul Bucurestiului – unde nu mai sunt terenuri disponibile sau sunt prea scumpe – spre periferie. Aceasta periferie in urmatorii 10 ani probabil ca va fi absorbita de catre metropola si vom asista la inaugurari de centre comerciale si mall-uri in aceste zone", a declarat Costel Alecu, directorul Departamentului de Spatii Comerciale & Industriale al companiei imobiliare Regatta. El a estimat ca retailerii vor dori sa intre in localitati din ce in ce mai mici, cu mai putin de 20.000 de locuitori, deoarece tendinta lor este de a se apropia din ce in ce mai mult de consumatorul final. "In acest moment, aceste localitati nu intra in planul lor de extindere", a punctat Alecu. La randul sau, presedintele Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI), Ruxandra Cleciu, a apreciat ca Bucurestiul a devenit o piata inchisa pentru dezvoltarea retailului. De vina sunt preturile foarte ridicate ale terenurilor, mult prea mari pentru jucatorii acestui segment. Cleciu a spus ca retailerii vor incepe treptat sa se indrepte spre orasele mici si mijlocii, sub 100.000 de locuitori, unde preturile terenurilor sunt mai mici. Aceasta migrare spre orasele mai mici va duce la cresteri substantiale de pret pe sectorul imobiliar, a subliniat presedinta ARAI.


Dezvoltare agresiva

Intr-un top mondial al atractivitatii pietelor de retail, Romania se plaseaza pe locul al 8-lea, potrivit unui raport al Cushman&Wakefield. Daca in 2005 Bucurestiul se afla pe locul al treilea al atractivitatii pentru marii retaileri, in 2006 a coborat pe locul al 9-lea, ca urmare a aglomerarii pietei. Totusi, vanzarile retailerilor vor atinge 12,9 miliarde de euro pana in 2010, iar piata romaneasca in ansamblul ei se va aglomera. "Pe piata vor intra multiretaileri care se vor dezvolta agresiv la nivelul intregii tari. Cresterea salariilor va stimula consumul si se vor crea centre comerciale din ce in ce mai sofisticate", a apreciat recent King Sturge de la BSc (Hons) MRICS. O perspectiva mai pesimista asupra dezvoltarii retailului a fost avansata de analistii Colliers. Ei au apreciat ca din 2009 vom vedea primele falimente pe piata de retail, indeosebi ale proiectelor mici, deoarece oferta va depasi cererea.

Efervescenta imobiliara
Comerciantii care activeaza pe piata romaneasca continua sa caute spatii adecvate, in orasele mari si mijlocii, demonstrand ca deocamdata nu sunt interesati si de localitatile mai mici. Retailerul Plus Discount doreste terenuri in toate orasele cu peste 30.000 de locuitori, in suprafete de peste 4.500 de metri patrati, situate pe arterele principale. Lantul Penny Market se declara interesat atat de terenurile intravilane de circa 5.000 de metri patrati, aflate in zone urbane bine populate, cat si de spatii comerciale de 800-1.200 metri patrati, in vederea inchirierii. Retailerul Kaufland vrea sa cumpere terenuri construite sau neconstruite, cu suprafete incepand de la 8.000 metri patrati, cu locatie centrala sau periferica, in orase cu cel putin 40.000 de locuitori. SPAR continua sa se extinda agresiv in orasele de provincie, pe termen lung lantul intentionand sa deschida 250 de magazine, in toate orasele tarii. Mega Image-Delhaize Group se focalizeaza in schimb pe Bucuresti, inchiriind sau cumparand spatii comerciale stradale cu suprafete de vanzare de peste 300 de metri patrati si terenuri de peste 2.000 de metri patrati, pe care sa poata construi spatii comerciale.

Cele mai citite

Barcelona „trebuie să se miște repede” pentru a-l transfera pe Andrei Rațiu!

Deco și conducerea catalanilor sunt sub presiune, având în vedere interesul altor echipe pentru fundașul român. Rațiu, pe lista scurtă a Barcelonei pentru un transfer...

Epidemia HMPV în China. Ce știm până acum

Un focar de Human Metapneumovirus (HMPV) în China a atras atenția internațională, inclusiv din partea Indiei, care monitorizează situația îndeaproape. Deși virusul este cunoscut...

Creștere alarmantă a violenței domestice: lovirea și amenințarea, principalele infracțiuni în 2024

La nivel naţional, au fost emise peste 12.000 de ordine de protecţie provizorii, aproape 5.000 dintre acestea fiind transformate în ordine de protecţie Numărul faptelor...
Ultima oră
Pe aceeași temă