1.8 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăSpecialCând devine rentabil un automobil electric

Când devine rentabil un automobil electric

La cumpărarea unui automobil electric guvernul va acorda o subvenţie de 20% din preţ, dar nu mai mult de 3700 de euro, iar pentru un autovehicul hibrid subvenţia va fi de 10%, dar nu mai mult de 1.800 de euro, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă promovată de Ministerul Mediului.

Potrivit specialiştilor Renault preţul de achiziţie al unui automobil electric, pentru a fi atractiv, ar trebui să devină comparabil cu preţul unui automobil similar ca performante dar cu motorizare diesel.

Amortizarea costurilor

În România, în cazul modelelor Kangoo ZE sau Fluence ZE, diferenţa dintre versiunea electrică şi cea diesel este de câte 8.000 de euro. După aplicarea subvenţiei, diferenţa scade la circa 4.300 de euro (17.600 lei). Pentru a putea compara utilitatea masinii cu baterii cu cea dotată cu un motor termic, trebuie luată în consideraţie perioada de amortizare a costurilor de închiriere a acumulatorilor şi a diferenţei de preţ.

La o sută de kilometri parcurşi, costurile doar cu motorina, respectiv curentul electric, pentru cele două maşini comparate este de 30 lei, respectiv 7 lei. Însă chiria lunară a acumulatorilor este de 79 euro (330 lei), deci pentru a acoperi costurile de deplasare lunare (comparativ cu motorul diesel) ar trebui parcurşi 1.500 de kilometri lunar, aproape 50 de kilometri zilnic.

Pentru recuperarea diferenţei de preţ de achiziţie dintre automobilul electric (livrat fără acumulatori şi cu subvenţie de la stat) şi cel diesel echivalent ca perfomanţe luăm în calcul o perioadă de cinci ani.

De unde vin economiile

Rezultă că lunar, în cazul automobilului electric trebuie amortizată suma de 300 lei lunar. Dacă automobilul electric ar parcurge încă 50 de kilometri/zi (în plus faţă de cei 50 de kilometri/zi necesari pentru amortizarea costurilor cu închirierea acumulatorilor) s-ar putea acoperi şi diferenţa de preţ de achiziţie. Rezultă că dacă maşina electrică ar parcurg zilnic 100 de kilometri (pentru a acoperi costurile cu închirierea acumulatroilor şi diferenţa de preţ faţă de maşina cu motor termic diesel) aceasta ar deveni rentabilă în raport cu un model clasic.

Pentru un calcul mai riguros ar trebui luate în considerare şi costurile de service cu 30% mai mici în cazul automobilelor electrice dar şi faptul că încălzirea pe timp de iarnă a unui astfel de autoturism consumă resurse considerabile.

În prima etapă, automobilele electrice produse de Renault se vor vinde firmelor, specialiştii de la renault precizând că utilizarea lor devine rentabilă în condiţiile parcurgerii anuale a unei distanţe mai mari de 12.000 de kilometri.

Studiile europene arată că 80% din populaţie utilizează automobilul persoanl pentru distanţe zilnice mai mici de 50 de kilometri.

Praguri de rentabilitate

  • 0-50 km/zi – Utilizarea automobilului electric nu este rentabilă, costurile cu închirierea acumulatorilor şi preţul ridicat de achiziţionare depăşind economiile din utilizarea curentului electric.
  • 50-100 km/zi – Maşina electrică are costuri operaţionale comparabile cu versiunea dotată cu motor termic, acoperindu-se chiria acumulatorilor
  • Peste 100 km/zi – Diferenţa de preţ dintre un automobil electric şi unul diesel se amortizează în cinci ani şi proprietarul automobilului electric poate începe să realizeze economii.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă