Dan Beşciu, Costel Căşuneanu şi Dorinel Umbrărescu au câştigat contractul de construire a celor 43 km de autostradă dintre Moara Vlăsiei şi Ploieşti în 2006 la doar câteva săptămâni de la instalarea fostului ministru Radu Berceanu la cârma Transporturilor.
„Daţi o şansă constructorilor români” i-a cerut atunci Băsescu lui Berceanu. Prevederi referitoare la calificarea firmelor din caietul de sarcini al licitaţiei au fost la acel moment modificate, astfel încât regii asfaltului să poată ,ar aceştia chiar au şi câştigat contractul cu un preţ minim pe care au avut grijă ulterior să îl umfle.
Ce-a găsit Băsescu?
„Ce vă pot spune este că, funcţie de stadiul lucrării, era un număr suficient de utilaje pentru ca termenul să fie realizat. Spre exemplu, pe primul tronson, unde lucrarea era mult mai avansată (tronson în lucru la Dorinel Umbrărescu – n.r.), sunt alte operaţiuni. Pe penultimul tronson, unde lucrarea pare rămasă în urmă (porţiune realizată de Dan Beşciu – n.r.), erau categoric suficiente utilaje ca să prindă timpul din urmă. Este de văzut însă dacă îi va ajuta şi natura, că în noiembrie-decembrie nu prea poţi să mai torni asfalt”, a spus Traian Băsescu.
„Pare în momentul de faţă misiune imposibilă, dar să vedem”, a spus el. „Au unele probleme de încadrare în termenul de 31.12 cu primul pod de aici, de pe tronsonul de la capătul segmentului lui Pizzaroti. Să sperăm că vor reuşi. Până la urmă ar fi prima probă dacă ne putem bizui pe constructorii români la construcţia de autostrăzi sau nu. Şi asta e foarte important”, a adăugat Băsescu.
După intrarea celor trei asfaltatori pe segemntul Bucureşti-Ploieşti seria succeselor regilor asfaltului a continuat. Anul trecut, alături de Strabag firma Straco, deţinută de fraţii Horpos au câştigat dreptul de realizare a unui tronson din Deva -Orăştie, iar Romstrade şi Spedition UMB au primit şi ele în mandatul lui Anca Boagiu, spre realizare, câte un tronson din autostrada Nădlac-Sibiu.
Care e stadiul lucrărilor?
Intr-un reportaj de pe şantierul autostrăzii publicat de România Liberă la 16 august, am arătat că şansele terminării lucrărilor în acest an sunt minime. La aceleaşi concluzii a ajuns şi Ziarul Financiar într-un reportaj similar realizat la doua zile după Romania Libera.
Cu patru luni înainte de termenul de deschidere, autostrada Bucureşti-Ploieşti are probleme cu mutarea utilităţilor, poduri neterminate, accesul materialelor pe şantier, lucrări de abia atacate. Spre exemplu sunt sectoare unde stadiul este de sub 10% (km 46- km 48), pe alţi aproximativ 12 km stadiul e la o treime şi există pasaje de trecere a drumurilor judeţene peste autostradă neîncepute. Stâlpii de înaltă tensiune din vecinătatea autostrăzii nu au fost încă mutaţi. Dacă la actualele licitaţii termenul de realizare a unui tronson de autostradă este de 2-3 ani în cazul de faţă proiectul se târâie de 5 ani fără noroc.