Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii este cuprins de nedumerire şi haos după ce ordonanţa de urgenţă emisă de Guvern la data de 22 decembrie prevede transferul Companiei Naţionale de Drumuri şi Autostrăzi din România (CNADNR) în cadrul unui nou înfiinţat Departament pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS) condus de pesedistul Dan Şova, subordonat Secretariatului General al Guvernului (SGG). Nimeni din minister nu ştie ce se va întâmpla. „Deocamdată nu s-a schimbat nimic şi nimeni nu ştie prea multe”, ne-a declarat ieri un funcţionar public al Ministerului Transporturilor.
Potrivit ordonanţei menţionate, din titulatura Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii dispare ultima particulă, denumirea urmând să rămână, simplu, Ministerul Transporturilor. Odată trecut la DPIIS, Şova este obligat de OUG să spargă CNADNR în două companii, o parte dedicată autostrăzilor, cealaltă drumurilor naţionale. Ultima urmează să se întoarcă la Transporturile conduse de Fenechiu. Termenul de divizare a CNADNR nu este prevăzut în ordonanţă. Actul legislativ prevede doar că transferul CNADNR are loc în 15 zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei ceea ce înseamnă că Şova a devenit deja responsabil de toate autosrăzile şi şoselele naţionale româneşti.
Probleme în practică
Dacă pe hârtia Guvernului e simplu de tras o linie şi date de-o parte şi de alta a eşichierului politic contracte bănoase de infrastructură, în practică este mai dificil.
Ministerul Transporturilor joacă rolul de Autoritate de Management in privinţa Programului Operaţional Sectorial de Transport (POS-T). In această calitate aprobă proiectele propuse spre finanţare de către CNADNR – ajunsă la Dan Şova, trimite la Bruxelles facturile de decontat, face auditul contractelor semnate de către CNADNR. Banii nu sunt de lepădat. Peste 4 miliarde de euro e valoarea sumelor nerambursabile acordate de CE României pe acest program şi nu au fost cheltuiţi nici măcar 10%.
Fostul ministru al Transporturilor, liberalul Ludovic Orban, a declarat recent că transferul CNADNR către un Departament al Marilor Proiecte (denumire vehiculată iniţial pentru structura condusă de Şova) nici nu se poate face, deoarece lipseşte Comisiei Europene care nici măcar nu a fost cerut.
In al doilea rând, la momentul la care DPIIS va decide separarea CNADNR în Compania de Autostrăzi şi în cea de Drumuri Naţionale, va trebui spart şi bugetul acestei companii. Modul în care se va face aceasta, cum se vor împărţi banii între structura rămasă la Şova şi cea care va merge la Fenechiu nu e clar.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, ministrul Dan Şova şi secretarul de stat din Transporturi, Septimiu Buzaşu nu au fost ieri disponibili la telefon pentru a clarifica aceste aspecte.
„Compania a realizat proiectul de buget pentru acest an însă nu vă pot spune dacă acesta a fost deja trimis la SGG (instituţia ce are în subordine DPIIS), ne-a declarat un oficial al MT. Sunt multe aspecte care rămân de clarificat” , ne-a declarat un director din cadrul MT.
Buget de abia în februarie?
Dincolo de aspecte ce pot fi considerate tehnice, precum soarta banilor dedicaţi infrastructurii de transport, bugetul pe 2013 întâmpină o altă problemă. E o chestiune de legalitate şi va reprezenta un impediment doar dacă Guvernul va dori să procedeze legal. Legea 52/2003 privind „transparenţa decizională în administraţia publică” impune publicarea unui anunţ referitor la elaborarea unui proiect de act normativ şi a textului complet al proiectului, cu cel putin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare de către autorităţile publice (în cazul de faţă Parlamentul). Ori proiectul nu va fi gata înainte de 15 ianuarie, data sosirii FMI în România, şi nu poate fi trimis Parlamentului mai devreme de 30 de zile de la această dată. Cu toate acestea Victor Ponta a dat zilele trecute asigurări că schiţa bugetului va ajunge la Legislativ spre dezbatere în data de 25 ianuarie. Zece zile trebuie dedicate, cel puţin, primirii de sugestii şi propuneri din partea celor interesaţi (spre exemplu din partea mediului de afaceri).
Ministerul Finanţelor Publice a fost solicitat ieri să precizeze care e termenul posibil legal de trimitere a proiectului de buget către Parlament însă nu a dat răspuns solicitării. „Nu ar fi prima dată când nu se respectă aceste prevederi. Deocamdată nu li se poate reproşa nimic deoarece proiectul nu a fost realizat”, spune Sorin Ioniţă de la think-tank-ul Expert Forum (EFOR).