Miniştrii Transporturilor din ultimii ani au preferat să îndrepte antipatia românilor în privinţa introducerii unor taxe pe autostrăzi către Comisia Europeană, în loc să îşi asume public şi să explice automobiliştilor necesitatea introducerii acestor taxe.
După ce acum 2-3 ani fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu afirma că taxa este cerută de CE, actualul ministru Anca Boagiu declara în octombrie 2010, la o lună de la instalarea sa la acest minister, că plata accesului pe autostrăzi ar fi cerută de Comisia Europeană.
„Nu pentru că cineva are plăcerea introducerii taxelor, este o măsură europeană pe care toate statele membre au luat-o. Pentru noi, ca ţară membră, este şi o condiţie pe care Comisia Europeană ne-a impus-o şi anume aceea de a demonstra că după momentul finalizării construcţiei de autostrăzi, avem fonduri pentru întreţinerea acestora”, spunea anul trecut Anca Boagiu. Cererea ar fi fost făcută, mai precis, de către Directoratul pentru Politici Regionale al CE, afirma Ministerul Transporturilor acum câteva zile. „Corespondenţa, precum şi discuţiile avute cu reprezentanţii DG Regio în vederea aprobării cererilor de finanţare pentru proiectele de autostradă au avut în vedere şi subiectul asigurării resurselor financiare pentru mentenanţa acestor tronsoane de autostradă după finalizarea lor”, susţin oficialii MT.
Dacă fostul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, pleda pentru introducerea taxelor doar pe autostrăzile în concesiune (taxa fiind parte componentă a mecanismului de recuperare a investiţiei făcute de concesionar), actualul director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale dn România, Daniela Drăghia, afirma acum două săptămâni că taxa va fi introdusă în viitor pe orice autostradă în exploatare, adică indiferent dacă aceasta a fost construită în concesiune sau nu, dacă s-au folosit banii statului sau ai UE, dacă a fost realizată anterior anilor ’90 sau după aceea.
CE neagă obligativitatea taxei
România nu este obligată de legislaţia europeană sau prin angajamente luate în faţa Uniunii Europene să introducă taxarea autostrăzilor, chiar dacă adoptarea unor astfel de taxe ar asigura viabilitatea financiară a proiectelor curente de autostrăzi, arată două răspunsuri trimise zilele trecute către RL de Directoratele pentru Transporturi şi pentru Politici Regionale, în urma unor întrebări adresate de noi.
„Nu, Comisia Europeană nu a cerut Ministerului român al Transprtuirlor taxarea autostrăzilor”, spune Marie-Pierre Jouglain, purtătorul de cuvânt al comisarului pentru politici regionale, Johannes Hahn.
Mai mult România nu are semnat niciun angajament cu CE, chiar şi luat în mod benevol, privitor la introducerea taxei. Dacă ar fi să aleagă un termen pentru introducerea taxării autostrăzilor,între „obligaţie” şi „recomandare” oficialii Directoratului pentru Politici Regionale l-ar prefera pe al doilea.
Nici celălalt Directorat ce ar putea fi interesat de taxarea autostrăzilor, cel de Transporturi, nu pune presiune pe România să adopte tarife de parcurgere a autostrăzilor, cu atât mai mult drept condiţie pentru accesarea fondurilor europene. „Introducerea txării nu este o condiţie pentru primirea contribuţiilor din fonduri europene”, spune Szabolcs Schmidt director în cadrul Directoratului Transporturi.
Introducerea obligativităţii ar fi abuzivă atât timp cât, deoarece, după cum recunosc oficialii CE, „taxarea autoturismelor este neacoperită (legal – n.r.) de directive, singura cerinţă fiind ca taxele să nu ducă la discriminarea şoferilor în funcţie de rezidenţă sau cetăţenie”.
Taxe pe autostrăzi UE*
Ţări fără taxe: Belgia, Danemarca, Finlanda, Irlanda, Luxembourg, Germania, Suedia, Olanda
Ţări cu vinietă: Austria, Cehia, Ungaria, Bulgaria, Slovacia, Elveţia, Slovenia
Ţări cu taxare la km: Croaţia, Franţa, Italia, Grecia, Portugalia, Polonia, Spania
* valabil autoturisme