1 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăAlegeri 2016Autostrada Comarnic-Braşov. Ponta îi curtează pe francezi, Şova deschide uşa regilor asfaltului

Autostrada Comarnic-Braşov. Ponta îi curtează pe francezi, Şova deschide uşa regilor asfaltului

În 2008 nici un rege român al asfaltului nu ar fi putut visa la concesiunea Autostrăzii Comarnic-Braşov, ca urmare a condiţiilor dure puse pentru participarea la licitaţie. Relaxarea cerinţelor de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale subordonată ministrului Dan Şova permite asfaltatorului Dorinel Umbrărescu să viseze la acest proiect, dar şi la concesiunea Centurii Sud Bucureşti. Săptămâna trecută, premierul Victor Ponta s-a întâlnit la Paris inclusiv cu oficiali ai firmei Vinci pe care i-a asigurat de dorinţa părţii române ca firma franceză să se implice în proiect. 

Compania Naţio­nală de Autostrăzi şi Drumuri Naţio­nale din România (CNADNR)  a relaxat cerinţele de calificare la licitaţie faţă de cele cerute constructorilor în 2008, an în care a mai existat o tentativă de găsire a unui concesionar pentru ceea ce este cea mai aşteaptată autostradă din România.

Astfel, în 2008 pentru a fi acceptat la licitaţia autostrăzii de pe Valea Prahovei, un constructor trebuia să aibă o cifră medie de afaceri pe ultimii trei ani de peste 500 de milioane de euro. Indicatorul nu este nici măcar acum, atins de vreo firmă românească cu atât mai mult nu a putut fi atins atunci. În plus, în 2008 doritorii erau obligaţi să demonstreze că deţin lichidităţi imediate de peste 100 de milioane de euro.

O altă cerinţă care atunci i-a ţinut departe de licitaţie pe regii români ai asfaltului a fost cea ca firmele interesate să fi avut o participare de minimum 15%la cel puţin două contracte similare, de concesiune, fiecare cu o valoare minimă de 200 de milioane de euro. Acestea au făcut ca în 2008 să se prezinte la licitaţie aproximativ 10-15 firme, toate fiind străine, din Franţa, Grecia, Spania, Italia, Portugalia şi Germania. Doar patru dintre acestea, anume Vinci Franţa, Strabag Austria, Aktor Grecia, Impregilo Italia, primele trei reunite într-un consorţiu, şi-au mai arătat interesul pentru proiectul ministrului marilor proiecte, Dan Şova.

Ediţia 2013,  permisivă cu regii asfaltului

Majoritatea cerinţelor ridicate în faţa participanţilor la actuala tentativă au dispărut sau au fost înmuiate. Faţă de 2008, când a fost scoasă la concesiune doar Autostrada Comarnic-Braşov, acum pe listă s-a adăugat şi ­Cen­tura Sud Bucureşti. Potrivit docu­mentaţiei prezente de licitaţie, în principal, pentru a se putea califica pe lista scurtă un asfaltator trebuie să arate doar o experienţă generală în concesiuni/PPP în ultimii cinci ani,  fără a fi impusă o valoare minimă a vreunui proiect implementat.

Ar putea fi vorba, deci, inclusiv de realizarea unui spital în sistem PPP. O cerinţă mai dură impune ca participan­ţii să aibă o cifră medie de afaceri în construc­ţia de drumuri pentru perioada 2009-2011 de 1,3 miliarde lei. Singurul grup român de construcţii care îndepli­neş­te cerinţa e Spedition UMB-Tehnostrade al cărui indicator pentru perioada menţio­nată este de 1,34 miliarde lei. Asocierea deţinută de asfaltatorul Dorinel Umbrărescu este singurul participant român atât la licitaţia pentru Comarnic-Braşov, cât şi la cea pentru ­Centura Sud Bucureşti.

Accesul românilor la aceste licitaţii este facilitat şi de modificări aduse în ultimii ani legislaţiei achiziţiilor publice. Pentru a armoniza prevederile noastre cu cele ale unei directive europene s-a introdus în OUG 34/2006 posibilitatea ca un participant la licitaţie să invoce susţinerea sa de către o altă entitate ce îndeplineşte cerinţele, între cei doi fiind necesară semnarea un angajament ferm în formă autentificată.

Este neclar însă dacă susţi­nătorul are vreo obligaţie contractuală faţă de CNADNR şi dacă există vreo formă legală în care compania de stat îl poate trage la răspundere dacă refuză să acorde susţinerea sa celui ­care câştigă concesiunea.

Pe lista asfaltatorilor români participanţi la licitaţiile de concesiune mai apare şi Dan Beşciu, patronul Euroconstruct Trading. Proiectul de interes pentru el e concesiunea Centurii Sud Bucureşti. Spre deosebire de Dorinel Umbrărescu, Dan Beşciu nu participă pe cont propriu, ci într-o asociere cu italienii de la Astaldi.

În faza următoare a licitaţiilor pentru Comarnic-Braşov şi Centura Sud Bucureşti CNADNR va selecta un număr de firme ce vor fi invitate să depună ofertele finale, urmând ca apoi să înceapă negocieri ale acestor oferte cu 2-3 participanţi. Directorul general al CNADNR, Mircea Pop, nu a putut fi contactat ieri pentru a explica înmuierea cerinţelor de calificare la licitaţie.  

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă