Pentru mine este un moment oportun să vorbesc despre carieră, pentru că sunt la un moment de cotitură: acceptarea unei poziţii de management în cadrul TotalSoft, o companie în plin proces de dezvoltare, care-şi propune dublarea cifrei de afaceri până în 2015. Această etapă mi-a permis să reflectez asupra modului în care evoluează o persoană şi care sunt elementele-cheie care contribuie la acest progres.
Mereu mi-a plăcut să învăţ lucruri noi. În şcoală, am studiat management şi comunicare. Deşi îmi este foarte greu să evaluez ponderea pe care au avut-o studiile în performanţa profesională, sunt absolut sigur că fără ele mi-ar fi fost mult mai greu. Chiar dacă informaţiile pe care le-am primit în facultate nu au fost întotdeauna cele mai noi sau practice, rolul lor a fost, în principal, de a forma un mod de gândire. Şi cred că toate studiile urmate (în România) au reuşit acest lucru.
Încredere în oameni
Primul job pe care l-am avut a fost de agent vânzări. Trebuia să vând aplicaţii de calculator dezvoltate în FoxPro şi Pascal. Acum, 15 ani mai târziu, provocarea a rămas aceeaşi, de a convinge oamenii că tehnologia îi poate ajuta în ceea ce întreprind, îi poate face mai eficienţi şi mai productivi.
Trecerea de la o poziţie de execuţie la una de conducere am făcut-o prin foarte multă muncă şi …răbdare. Diferenţa între cele două este că, într-o poziţie de conducere, trebuie să poţi realiza lucruri în mod indirect, fără să ai un control asupra a tot ceea ce faci. Trebuie să ai încredere în oameni, să ai curaj şi să îţi asumi consecinţa propriilor acţiuni. Am învăţat acest simplu adevăr în diversele locuri de muncă pe care le-am avut, ca director de marketing la Brilliant Business, ca partner strategy manager în cadrul Microsoft România şi director of education & certification la Project Management Institute.
În plus, pentru un manager, de nelipsit sunt încrederea în oameni şi în propriile abilităţi, indiferent la ce nivel sunt ele, concentrarea pe ceea ce este important, dar şi voinţă. Aş adăuga şi interesul pentru perfecţionarea continuă. Întotdeauna avem ceva nou de învăţat.
Cea mai importantă lecţie
Cei peste 15 ani petrecuţi în industria de IT m-au pus în faţa multor situaţii, dar cea mai mare provocare şi cea mai importantă lecţie învăţată a fost aceea de a reuşi să mă concentrez pe ceea ce este cu adevărat important. În business şi în viaţă pierdem foarte mult timp cu detalii inutile care au un impact redus în obiectivele şi fericirea noastră. Trebuie să ştii (sau să înveţi) ceea ce este cu adevărat important şi să te concentrezi pe acel lucru. Întotdeauna vor fi o mulţime de activităţi care vor concura pentru timpul şi energia ta, dar ţine de noi să alegem ceea ce contează.
„Prefer să îmi petrec mai mult timp cu oamenii”
Încerc pe cât posibil ca ziua de lucru să nu depăşească zece ore. Ţine de disciplina proprie să faci ceea ce ţi-ai propus în timpul alocat.
Îmi încep dimineaţa cu o cafea şi cu diverse articole pe care mi le selectez din publicaţii precum McKinsey Quarterly, The Economist şi Project Management Journal. La birou interacţionez foarte mult cu partenerii, colegii sau clienţii. Prefer să îmi petrec mai mult timp cu oamenii decât în faţa calculatorului, însă îmi aloc câteva ore pe zi încercând să-mi cunosc cât mai bine domeniul de activitate şi cifrele care caracterizează business-ul. Seara mi-o împart cu cei dragi, cu alergatul în jurul parcului sau cititul.
Cine mi-a influenţat cariera?
N-aş putea spune că a existat o singură persoană. Cred că sunt un norocos care au luat tot ce era bun de la toate persoanele cu care a interacţionat. Încerc să fiu mereu deschis la cei din jurul meu, pentru că de la toată lumea am câte ceva de învăţat.
Reţeta succesului
Nu este aceeaşi pentru toţi, însă cred că există nişte condiţii universal valabile:
– Încredere în forţele proprii
– Foarte multă muncă
– Studiu şi pregătire continuă
– Concentrare asupra lucrurilor cu adevărat importante
– Experienţă şi interacţiune cu oamenii