2.7 C
București
luni, 13 ianuarie 2025
AcasăAlegeri 2016Cărţile, sprijin accesibil în dezvoltarea profesională

Cărţile, sprijin accesibil în dezvoltarea profesională

Mihaela C., angajată într-o companie naţională, spune că este dornică de a se dezvolta profesional, iar cărţile îi oferă deseori oportunitatea de a descoperi orizonturi noi. „Acum aproape un an, am citit o carte despre marketing online şi am aplicat cunoştinţele pentru un proiect aflat în derulare la acea vreme. La finalizare, şeful mi-a apreciat noile abilităţi şi chiar m-a întrebat dacă am urmat un curs de specialitate”, povesteşte tânăra, care are un „plan” exact prin care trebuie să citească cel puţin o carte pe lună care i-ar putea aduce un plus carierei.

„La început, mi-a fost greu, pentru că nu ştiam ce să citesc, dar, pe parcurs, am descoperit că unii colegi de ai mei aveau aceeaşi pasiune şi am ajuns inclusiv să ne împrumutăm reciproc titlurile preferate”, completează Mihaela.

De asemenea, Mihaela spune că a văzut în cărţi o ocazie ieftină de a învăţa lucruri noi de la specialişti din străinătate, care ajung şi prin România la conferinţe, dar taxele sunt destul de mari pentru a participa la astfel de evenimente.

„De multe ori, am considerat că în loc să particip la o conferinţă şi să plătesc o taxă destul de mare, mai bine îmi cumpăr cărţi scrise de specialistul invitat. Astfel, pot descoperi mult mai ieftin teorii deja cuprinse într-o carte”, mărturiseşte tânăra, care vede în această soluţie o posibilitate de criză, în condiţiile în care o carte poate costa între 30 şi 50 de lei.

„Urmăriţi mesajul”

Cărţile care ne pot sprijini în dezvoltarea profesională şi chiar personală au o influenţă semnificativă dacă informaţiile descoperite sunt asimilate, în urma unei analize care să vină în sprijinul aşteptărilor noastre. Iulia Sara, consultant în carieră în cadrul Centrului pentru Carieră, susţine că o carte de dezvoltare personală te poate pune în contact cu tine însuţi.

„O carte te poate ajuta să îţi dai seama cine eşti, ce este important pentru tine, care sunt interesele tale personale şi profesionale, iar acestea sunt ingredientele de bază pentru o alegere informată”, explică Sara.

Totuşi, Sara semnalează să fim atenţi când achiziţionăm o carte pentru a face într-adevăr o investiţie bună. „Nu recomand cărţile care te învaţă să faci «o căruţă» de bani azi/mâine sau în «x» zile. O carte de dezvoltare personală este bună atunci când ridică întrebări la care e nevoie să îţi răspunzi singur, care ţin de persoana ta, de cine eşti şi ce vrei cu adevărat”, consideră Iulia Sara.

„Nu cred în «reţete pe tavă», pentru că acestea nu vor fi niciodată experienţa ta de viaţă, dar, cu toate acestea, tot ce citeşti poate să ofere «scântei» care să te aducă acolo unde vor fi întotdeauna răspunsurile”, adaugă consultantul în carieră.

Mai mult, şi Costin B., interesat de a se dezvolta în carieră, spune că este sceptic la poveştile de succes prezentate cu fast în cărţi cu coperţi groase. „La astfel de poveşti, sunt atent ca nu cumva să nu mi se ofere o poveste care are ca scop o reclamă. Totuşi, am citit poveşti de succes interesante, care mi-au oferit alte perspective de abordare a carierei. Într-o astfel de carte, trebuie urmărit mesajul şi mai puţin cine o spune”, afirmă Costin.

Şapte recomandări

În continuare, aveţi şapte cărţi care vă pot oferi noi oportunităţi de dezvoltare atât timp cât cunoştinţele dobândite sunt tratate obiectiv şi le aplicaţi în măsura în care le consideraţi necesare. Astfel, aveţi şapte titluri care tratează probleme de antreprenoriat, leadership, networking, carieră şi business. Lista pututea fi mai lungă, dar o puteţi completa în funcţie de interesele proprii.

Cele 10 reguli ale carierei de succes

Prin cartea „Cele 10 reguli ale carierei de succes”, apărută la editura Rentrop&Straton, Richard Templar, autorul cărţii, dezvăluie partea cea mai importantă, dar şi cea mai vastă a obiectivelor unei cariere de succes. Cartea este un ghid pentru managerul individual, dar se adresează şi celor care doresc să ajungă în vârf pe scara profesională, însă nu par a fi în stare să găsească harta. De asemenea, cele peste 200 de pagini sunt pentru cei care vor să-şi facă meseria cum trebuie, cei care îşi doresc slujbe mai importante, salarii mai mari, mai multă siguranţă, o poziţie socială superioară şi chiar un viitor luminos. În „Cele 10 reguli ale carierei de succes”, veţi găsi moduri de abordare a situaţiilor dificile pentru a fi remarcat, mijloace prin care să eliminaţi orice concurent la un post superior, moduri de transformare a gândirii şi a atitudinii care îi vor influenţa pe ceilalţi, trucuri care vă vor îmbrăca în „stofă” de manager.

Interviul de angajare

Volumul „Interviul de angajare”, chiar dacă a apărut în 2005, oferă încă soluţii la situaţiile-capcană din timpul unui interviu, prezentând peste 200 de întrebări cu mai multe variante de răspuns. De la clasicele „De ce vreţi să lucraţi în firma noastră?” sau „Ce experienţă aveţi?” până la mai problematicele „Aţi mai primit vreo ofertă de la altă firmă?” sau „De ce vreţi să plecaţi de la actualul loc de muncă?”, puteţi descoperi experienţe bazate pe realităţi concrete în cartea scrisă de Susan Hodgson.

Networking

Filipe Carrera, deţinător al unui masterat în e-business şi e-commerce la Universitatea Politehnica din Madrid, ne propune un ghid practic de a avea succes prin folosirea reţelelor de contacte. „De ce networking în business?”, „cum facem business networking eficient?” sau „cum ne ajută business networking-ul să ne dezvoltăm afacerea?” sunt doar câteva dintre întrebările la care putem primi răspunsuri în cartea publicată la editura Rentrop&Straton. Pe scurt, lucrarea conţine exemple nenumărate ale unor situaţii de confruntare dezvoltate în contexte şi culturi diferite, subliniind globalizarea reţelelor în zilele noastre în 31 de poveşti, din care două sunt din România.

Leadership total

Volumul propus de editura Curtea Veche este un ghid practic pentru a-ţi transforma viziunea asupra vieţii în realitate. Autorul Anthony Silard, CEO al The Executive Leadership Institute şi preşedinte al The Center for Social Leadership, ne îndrumă paşii pentru a deveni lideri autentici. Christine W. Letts, de la Universitatea Harvard, rezumă cartea ca fiind una esenţială „pentru directori generali, manageri de nivel ierarhic mediu, antreprenori, oameni aflaţi în curs de afirmare, persoane cu iniţiativă şi pentru toţi cei care doresc să facă o schimbare în viaţa lor stabilindu-şi şi atingând ţeluri măreţe în plan profesional şi personal”.

Antreprenoriat

Tema antreprenoriatului poate fi regăsită integral în prima carte scrisă de un român, respectiv Marius Ghenea. Astfel, „Antreprenoriat, drumul de la idei către oportunităţi şi succes în afaceri” acoperă în peste 300 de pagini capitolele importante legate de activitatea antreprenorială. Ghenea spune despre propria carte, apărută la editura Universul Juridic, că parcurge practic de la A la Z toate etapele antreprenoriale, ceea ce nu se găseşte, în general, în cărţi ale unor autori străini, mai puţin în cărţi foarte specializate, destinate unui public restrâns.

7 lecţii de succes pe timp de criză

Editura Meteor Business aduce în atenţie o carte a unui cunoscut om de afaceri şi profesor american, respectiv Bill George. Volumul oferă publicului informaţii despre calităţile de care trebuie să dea dovadă un lider în vremuri de cumpănă. Astfel, cartea scrisă de George este un ghid dedicat tuturor persoanelor care ocupă o funcţie de conducere şi se luptă cu problemele economice fără precedent din zilele noastre. Cartea abundă în referiri la celebrităţi din lumea afacerilor, cum ar fi Indra Nooyi de la PepsiCo, Steve Jobs de la Apple, Sam Palmisano de la IBM şi Anne Mulcahy de la Xerox, care, ca lideri, s-au lovit de situaţii dificile precum falimentul, schimbările produse de progresul tehnic şi de globalizare, retragerea produselor de pe piaţă, nerespectarea eticii profesionale şi preluările ostile.

Idei cu impact garantat

Fraţii Heath, Chip şi Dan au scris o carte utilă oricărei persoane, dar mai ales celor care doresc să surprindă prin idei inovatoare. Chiar dacă cei doi autori oferă o reţetă aparent simplă de cum să-ţi formulezi o idee de succes, cartea apărută la editura Curtea Veche este susţinută de exemple şi studii de caz care prezintă poveşti ale unor companii şi oameni de succes. Pornind de la subtitlul „De ce unele idei supravieţuiesc, iar altele dispar”, fraţii Heath spun că au „scris această carte pentru a veni în ajutorul celor care vor ca ideile lor să prindă, iar prin «a prinde» se referă la faptul că ideile vor fi înţelese, reţinute şi vor avea un impact de durată, schimbând opiniile sau comportamentul celor care le receptează”.

Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Cele mai citite

Amenințări șocante după eliminarea lui Arsenal din FA Cup! Soția lui Kai Havertz, ținta fanilor furioși

Soția fotbalistului german Kai Havertz a fost ținta unor amenințări șocante pe rețelele de socializare, după ce Arsenal a fost eliminată din FA Cup...

Oliviero Toscani, celebrul fotograf italian, a murit

Oliviero Toscani, celebrul fotograf italian cunoscut pentru campaniile de publicitate șocante care au contribuit la transformarea Benetton într-una dintre cele mai mari mărci de...

Jaqueline Cristian, prima româncă în turul 2 la Australian Open 2025! Victorie muncită împotriva Petrei Martic

Jaqueline Cristian a reușit o performanță importantă la Australian Open 2025, devenind prima româncă ce accede în turul secund. Sportiva de pe locul 82...
Ultima oră
Pe aceeași temă