Să vezi un maxi-taxi cu o gaură în podea nu este ceva neobișnuit în Constanța. Introdus pe vremea lui Radu Mazăre și controlat de așa-numitul „grup de la Bacău”, în care figura centrală era Corneliu Iacobov, supranumit „Împăratul Moldovei”, serviciul de maxi-taxi s-a lovit, în ultimele luni, de numeroase probleme, critici și amenzi din partea autorităților. Totul a culminat cu retragerea lor de pe traseu. Criticile pe care le aduc mulți dintre călători sunt legate de starea precară a microbuzelor. Ceilalți șoferi se plâng și că vehiculele pentru transport în comun opresc oriunde doresc, fără să respecte anumite stații, și încurcă astfel traficul. Mai mult decât atât, toate firmele care operează maxi-taxi în Constanța operează pe baza unor avize de traseu. În tot orașul sunt avizate șapte linii de transport. Pentru fiecare, municipalitatea încasează numai 236 lei pe an.
„Cineva vrea să ne distrugă”
Reprezentanții celei mai mari firme de maxi-taxi, GMS, și-au reintrodus mașinile pe traseu după câteva zile de pauză. „Într-o perioadă relativ scurtă, compania a fost amendată cu sume de ordinul zecilor de mii de lei, fiind situații în care un microbuz a fost amendat și de două ori pe zi, ceea ce ne-a pus în imposibilitatea temporară de a ne susține financiar activitatea, situație care a condus temporar la dificultăți în a presta serviciile de transport în același ritm precum cel anterior, situație creată de presiunea exercitată în mod abuziv de autoritățile locale”, au menționat reprezentanții firmei, fără să exemplifice abuzurile sau motivele pentru care au fost amendați. „Considerăm că anumite persoane și instituții doresc să denigreze activitatea Grup Media Sud și, mai mult decât atât, urmăresc să scoată de pe piața transporturilor din Constanța compania noastră, companie a constănțenilor”, mai spun aceștia.
RATC se străduiește să se reinventeze
Aflată cu un picior în groapă, în trecutul apropiat, din cauza datoriilor, Regia Autonomă de Transport în Comun Constanța (RATC), care aparține Consiliului Local, face eforturi să se reinventeze pentru a putea supraviețui. În ultima perioadă au apărut noutăți cum ar fi internet Wi-Fi la bordul autobuzelor și plata prin SMS a biletului de călătorie. RATC are însă probleme cu autobuzele, vechi și mai ales poluante, după ce fostul primar Radu Mazăre și foști consilieri locali au luat decizia să desființeze tramvaiele și să caseze troleibuzele. În Constanța nu este poluare, suntem la malul mării și bate briza, considera Mazăre. Acum, însuși primarul Constanței a declarat că nu și-ar lăsa copiii să meargă cu RATC.
Speranțe de la Banca Europeană de Dezvoltare
Lucrurile se vor rezolva de-abia de anul viitor, spune primarul Decebal Făgădău. „Municipiul Constanța are un contract de asistență tehnică cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Întrucât transportul în Constanța are ca fundament de autorizare o hotărâre a Consiliului Local, care este mai veche decât directiva euro-peană și legea transportului, în momentul de față lucrăm la: 1. o strategie privind transportul public pe raza municipiului Constanța; 2. concomitent, desfășurăm controale pentru a ne asigura că toate condițiile impuse prin avizele pe care noi le-am eliberat sunt respectate. Evident că la bază sunt foarte multe sesizări și reclamații pe care le-am primit, iar colegii mei de la Poliția Locală lucrează direct, împreună cu structura Poliției Rutiere din cadrul Poliției naționale. De aceea, cred că este extrem de important să vedem că avem, astăzi, o regie de transport în comun care are cifre în creștere, că până la finele anului vom avea un contract de furnizare de noi autobuze, semnat, și că cel puțin până la finele mandatului meu obiectivul este înlocuirea în proporție de 90% a flotei companiei noastre, a companiei constănțenilor”, a precizat edilul.
Acesta a precizat că orice schimbare produce mulțumire pentru unii clienți și nemulțumire pentru alți clienți, dar cred că este timpul să lăsăm specialiștii să deseneze noile trasee pentru transportul public pe raza municipiului Constanța. „Vă garantez că tot ceea ce se întâmplă din punct de vedere al regândirii transportului public se întâmplă în conformitate cu cadrul legal, cu atribuțiile pe care le are municipalitatea și are un singur obiectiv: creșterea calității transportului public și satisfacția călătorilor. Dacă pe acest parcurs, pe care l-am început anul trecut, evident că vor fi nemulțumiri, au la dispoziție instanțele. Sunt convins că vara viitoare ne va prinde cu un transport mult mai performant”, a subliniat Decebal Făgădău.