Primăria Constanței vrea să introducă reguli noi privind asigurarea locurilor de parcare pentru clădirile noi, după haosul lăsat în aceast domeniu de administrația Mazăre. A întocmit un regulament în acest sens, care a fost supus dezbaterii publice de două ori.
”Forma finală a regulamentului poate fi consultată pe site-ul Primăriei. Ea a fost trimisă la mai multe instituții, de la care se așteaptă opinii. De asemenea, constănțenii o pot vota. Menționez că regulamentul a fost supus de două ori procedurii de informare și consultare a publicului”, spune Ionela Halciuc, purtătorul de cuvânt al instituției. Dacă nu vor fi nemulțumiri mari, această formă va fi supusă la vot într-o ședință de consiliu local.
Restaurante: un loc de parcare pentru patru locuri la masă
Articolul 1 prevede că ”autorizarea executării construcţiilor care, prin destinaţie, necesita spaţii de parcare se emite numai dacă există posibilitatea realizării acestora în afara domeniului public. Pentru construcțiile administrative (sediile serviciilor descentralizate în teritoriu ale ministerelor şi ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, sedii și filiale de partide, sedii de sindicate, fundații, organizații neguvernamentale, asociații, sedii de birouri, construcții financiar – bancare) trebuie să se asigure minimum un loc de parcare la fiecare 50 mp din suprafața utilă totală. Pentru construcțiile comerciale există trei situații: a. nu se va asigura niciun loc de parcare pentru spații cu suprafața utilă mai mică de 50 mp; b. se va asigura minimum un loc de parcare pentru fiecare 35 mp din suprafața utilă a ariei de vânzare; c. 10%, suplimentar, față de numărul total de locuri de parcare (așa cum este prevăzut la punctul b) va fi asigurat pentru angajați. Pentru construcțiile cu funcțiune de alimentație publică (restaurante, cluburi, baruri, cofetării, patiserii, ceainării și alte asemenea spații în care se oferă posibilitatea consumării pe loc a produselor pregătite și/sau comercializate) se va asigura minimum 1 loc de parcare/4 locuri la masă. Construcțiile de cult trebuie să aibă minimum cinci locuri de parcare. În ceea ce privește construcțiile culturale (spații de expunere, muzee, biblioteci, case de cultură, teatre, cinematografe, circ), cerințele sunt următoarele: a) Nu se va asigura niciun loc de parcare pentru spații cu suprafața utilă mai mică de 50 mp; b) Se va asigura minimum un loc de parcare pentru spații cu suprafața utilă între 50-150 mp; c) Pentru spațiile cu suprafața utilă mai mare de 150 mp se va sigura minimum un loc de parcare pentru fiecare 50 mp din suprafața utilă totală; d) Se vor asigura, suplimentar, minimum un loc de parcare pentru autocare.
Regulile pentru pensiuni și hoteluri
Cine vrea să-și construiască un imobil cu destinație turistică trebuie să aibă în vedere că nu trebuie să asigure niciun loc de parcare dacă are cel mult trei unități de cazare. Se vor asigura însă minimum cinci locuri de parcare și un loc pentru microbuz pentru construcții (cu funcțiunea de turism) ce asigură între 4 și 10 unități de cazare cu un supliment de 10% pentru personal. Pentru clădirile ce asigură între 11 și 30 de unități se vor asigura minimum 20 locuri de parcare și două locuri pentru microbuz. În cazul construcțiilor cu funcțiunea de apart-hotel se va asigura căte un loc/apartament, iar pentru hostel-uri nu se va asigura niciun loc de parcare.
Cum vor arăta parcările pentru clădirile rezidențiale
În ceea ce privește construcţiile de locuinţe unifamiliale semicolective sau colective, locurile de parcare necesare se vor calcula după cum urmează: a) Se va asigura minimum 1 loc de parcare pentru fiecare unitate locativă cu suprafața utilă de maximum 100 mp; b) Se vor asigura minimum 2 locuri de parcare pentru fiecare unitate locativă cu suprafața utilă mai mare de 100 mp; c) Minimum 60% din totalul locurilor de parcare pentru locuinţe vor fi prevăzute în spații acoperite; d) La locurile de parcare calculate conform punctului 13, lit. a) și b), se va adăuga un supliment de 10% pentru vizitatori.
Zona peninsulară face excepție
Potrivit regulamentului, nu se vor asigura locuri de parcare construcțiile care, prin documentațiile de urbanism aprobate, sunt amplasate pe terenuri fără acces carosabil (cu acces doar din artere pietonale ocazional carosabile) și celorcare se supun restricțiilor impuse de regulamentele speciale de urbanism: o zona Penisulă delimitată de străzile Bd. Ferdinand, strada Mihai Viteazu, strada Traian, strada Termele Romane, Bd. Regina Elisabeta, strada Remus Opreanu, strada Marcus Aurelius, strada Dr. Aristide Karatzali, strada Mircea cel Bătrân).
O portiță pentru rechinii imobiliari
Regulamentul prevede o portiță pentru investitorii imobiliari. La fel ca și în prezent, în cazul în care locurile de parcare nu pot fi asigurate în interiorul proprietății, pe care se realizează investiția, spațiile pentru parcare se pot asigura pe un alt teren, aflat la o distanță de 500 metri (față de terenul pe care se propune a se realiza investiția). Așa se construiește și acum în municipiul Constanța, dar locurile de parcare există numai pe hârtie. În practică, nimeni nu parcurge jumătate de kilometru pentru a parca și își lasă automobilul pe unde apucă. Regulamentul actual prevede reguli mai stricte, însă: ”Pentru acest teren investitorul va obține autorizație de construire pentru amenajare parcare, cu avizul Comisiei de circulație, înainte de emiterea autorizației de construire pentru investiția principală, iar funcțiunea de parcare va fi înregistrată ca sarcină în cartea funciară a imobilului respectiv, destinația de parcare neputând fi schimbată decât cu acordul emitentului autorizației de construire, respectiv Primăria municipiului Constanța, la desființarea imobilului deservit.”
Cine nu va respecta prevederile regulamentului va fi sancționat cu anularea autorizației de construcție, în condițiile prevederilor Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.
Din păcate, Primăria Constanța nu are soluții pentru a rezolva problema locurilor de parcare din prezent, după ce, în epoca Mazăre s-au dat sute de autorizații de construcție fără să se asigure locurile de parcare necesare. Cel mai bun exemplu este cel al locuințelor pentru tineri, construite pe strada Baba Novac: la 1044 de apartamente au fost construite 412 locuri de parcare. Zona este acum un adevărat haos: se parchează pe trotuare, pe stradă, pe trecerea de pietoni, în intersecție, oriunde.
Regulamentul poate fi citit în întregime și votat la următoarea adresă: http://www.primaria-constanta.ro/transparenta/transparenta-decizionala-legea-52-2003.