Membrii Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților nu au primit încă documentul, deși l-au solicitat din vara acestui an.
Portul Constanța, o verigă esențială pentru economia românească, nu se poate dezvolta decât în colaborare cu ceea ce specialiștii numesc ”hinterland”. Adică, pe scurt, conexiunile pe care acesta le are cu restul teritoriului. Pentru ca afacerile portuare să se dezvolte, este evident că aceste legături trebuie să fie cât mai complexe și mai bine organizate.
Pentru ca asta să se întâmple, este nevoie de o viziune integrată în ceea ce privește transporturile și infrastructura. Președintele Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din cadrul Camerei Deputaților, liberalul Mihai Lupu, a criticat dur, ieri, într-o conferință de presă susținută în Constanța, atât lipsa de viziune a guvernanților, cât și secretomania Ministerului Transporturilor și a Administrației Porturilor Maritime Constanța, companie subordonată ministerului. ”Acest master plan al Portului Constanța, al Administrației Porturilor Maritime Constanța, nu a ajuns la comisie”, a spus el.
Probleme grave
”Am avut o comisie de anchetă cerută Parlamentului României, din care au reieșit lucruri foarte urâte. În primul rând, gestionarea și administrarea proastă a Portului Constanța. Gândiți-vă că portul are 900 de hectare, din care doar 3-400 sunt utilizate. Am atras atenția că există risc major pentru navigație, pentru că de 4-5 ani de zile nu s-a mai făcut nicio decolmatare a bazinelor portuare, cheurile sunt într-o stare foarte avansată de degradare și nu vedem nicio perspectivă a portului, nicio gândire strategică, nicio gândire economică, nicio gândire, sub nicio formă, de punere în valoare a unui potențial fabulos pe care îl are Portul Constanța. Gândiți-vă și că în dana zero sunt navele flotei militare românești și ale flotei americane și a NATO. Prim-ministrul ar trebui să ia atitudine în acest caz. Noi am cerut ca actualul ministru să ne dea un răspuns, printr-o hotărâre a Parlamentului României, în luna septembrie. Nu am primit nici măcar un telefon, niciun secretar de stat nu a venit să ne spună ce măsuri a luat, care ar fi perspectiva pentru Portul Constanța”, a precizat acesta.
Lupu a subliniat că politica europeană pe transporturi este o politică de transport integrat. ”În master planul general pentru transporturi al României este ceva evaziv, vag despre Portul Constanța, nu e inclus ca un document unitar în toată politica de proiecție a transportului și a infrastructurii în România. Este un haos total, ar trebui să existe o strategie de transport integrat în sistemul european. Guvernul Ponta și actualul ministru nu fac acest lucru”, a mai spus deputatul. Parcarea portului turistic este administrată de o persoană fizică din localitatea Bărăganu, a mai adăugat.
România liberă a trimis, luna trecută, o solicitare conducerii CNAPMC referitoare la raportul negativ întocmit de parlamentari, dar nu a primit până acum niciun răspuns.
Fără răspuns
”Acum câteva luni am fost solicitat de la Bruxelles, în calitate de membru al comisiei, să cer un punct de vedere APMC referitor la master plan. Am făcut adresa acum mai bine de două luni de zile. Am solicitat acestui domn manager, care nu vrea să semneze nimic pe acolo, care e foarte prețios. Nu s-a deranjat să-mi răspundă. I-am făcut o solicitare din partea Comisiei Europene de aprobare a master planului pentru România.” Gigi Chiru, Comisia pentru Transporturi și Energie a Senatului României.