Ministrul PSD al Transporturilor, Dan Șova, a decis să repună în vigoare un contract atribuit acum doi ani de către Guvernul condus de Emil Boc pentru construirea unui tronson de autostradă din județul Cluj. Deocamdată, ministrul PSD nu a oferit nici un fel de explicație pentru decizia de a repune în vigoare contractul cu firma UMB Spedition și nici pentru întârzierea de doi ani. Nu este pentru prima dată când lucrările la Autostrada Transilvania sunt suspendate prin decizia arbitrară a guvernanților. Fostul ministru PD al Transporturilor, Gheorghe Dobre, a blocat, timp de un an, executarea contractului pentru construirea autostrăzii semnat cu compania americană Bechtel.
Speranțe pentru acest an
Lucrările la tronsonul Autostrăzii Transilvania dintre Gilău și Nădășel vor fi reluate chiar în acest an, a anunțat președintele PSD Cluj, consilierul județean Remus Lăpușan. El a afirmat că termenul maxim până la care poate fi dat în folosință tronsonul lung de aproape nouă kilometri este 7 aprilie 2016. Liderul PSD Cluj a mai precizat că valoarea totală a lucrărilor pentru acest tronson este de aproape 260 de milioane de lei plus TVA. ”Este o veste bună pentru Cluj și pentru Transilvania”, a spus liderul PSD Cluj.
Remus Lăpușan a adăugat că alte 55 de milioane de euro au fost alocate pentru lucrările care vor fi efectuate în acest an pe tronsonul Borș-Suplacu de Barcău din județul Bihor. Tot el a amintit faptul că au fost semnate și contractele pentru realizarea tronsoanelor de autostradă dintre Turda și Sebeș și dintre Câmpia Turzii și Ogra. Aceste două tronsoane vor fi finanțate din bani europeni. Practic, este vorba de sume cu care Comisia Europeană a penalizat România din cauza unor deficiențe în executarea lucrărilor la autostrada de pe Coridorul IV Paneuropean. Însă oficialii europeni au acceptat să lase aceste sume de bani la dispoziția României, pentru a finanța alte tronsoane de autostradă. Tronsoanele Turda-Sebeș și Câmpia Turzii-Luduș-Ogra pot fi finanțate acum cu fonduri europene deoarece fostul Guvern Boc și actualul Guvern condus de Victor Ponta au reziliat contractul cu compania americană Bechtel, cea care începuse construirea Autostrăzii Transilvania. Contractul pentru această autostradă a fost acordat fără nici un fel de licitație, în decembrie 2003, de către guvernul PSD condus de Adrian Năstase. Proiectul unei autostrăzi între București și Budapesta fusese anunțat din februarie 2003, în cadrul unei întâlniri organizate în Satu Mare, la care au participat premierii de atunci ai României și Ungariei, Adrian Năstase și Peter Medgyessy. Decizia de a acorda contractul de construire fără licitație a fost luat în timpul unei vizite pe care Adrian Năstase a făcut-o în Croația, la invitația premierului croat de atunci, Ivo Sanader, când șeful de atunci al Guvernului român s-a mirat de repeziciunea cu care Bechtel construise o autostradă în Croația, declara în anul 2009 președintele de atunci al PSD, Mircea Geoană. Alte surse declarau că, de fapt, în spatele deciziei de a acorda contractul companiei Bechtel ar fi stat faptul că vicepreședintele SUA de atunci, Joe Biden, ar fi fost membru al conducerii constructorului de autostrăzi. Indiferent cum ar fi fost, în decembrie 2003, Guvernul PSD a publicat o ordonanță mincinoasă de urgență prin care atribuia contractul pentru autostrada convenită încă din februarie sub pretextul… urgenței lucrărilor.
Autostrada electorală
Autostrada Transilvania a fost folosită de toate guvernările pe post de trambulină electorală. Șantierul autostrăzii din localitatea clujeană Săvădisla a fost inaugurat în toiul campaniei electorale din 2004 a fostului lider al PSD Cluj, Ioan Rus, care candida la Primăria Clujului, deși lucrările nu au început decât în septembrie. Apoi, panglica pentru tronsoanele autostrăzii dintre Turda și Gilău și apoi dintre Turda și Câmpia Turzii a fost tăiată de fostul premier Emil Boc în preajma alegerilor din 2008 și din 2009. Iar anunțul reluării lucrărilor la tronsonul dintre Gilău și Nădășel vine, de asemenea, în timpul campaniei electorale pentru alegerile europene.