În campania electorală, vârful de lance al PSD a fost transferul acţiunilor Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa de la Ministerul Transporturilor la autorităţile locale. De atunci, lucrurile bat pasul pe loc din cauza unor neînţelegeri între PSD şi PNL, spun sursele RL.
Odată cu instalarea Guvernului Ponta 2, Ministerul Transporturilor a fost preluat de liberalul Relu Fenechiu, care a pierdut însă autostrăzile în favoarea PSD, astfel că fondurile pe care le gestionează sunt mult diminuate. Prin urmare, acesta nu ar vrea să dea din mână şi CNAPMC, o companie extrem de importantă nu numai pentru Constanţa, ci şi pentru întreaga ţară. În plus, surse politice susţin că acestui proiect i s-ar opune chiar premierul Victor Ponta, Fenechiu fiind în acest caz vocea sa. Că lucrurile nu merg unse în USL, cel puţin la Ministerul Transporturilor, se vede din faptul că fostul secretar de stat Valentin Preda, acum demis şi cercetat penal de DNA, a avut nevoie de câteva luni bune pentru a fi reconfirmat în funcţie. Acelaşi lucru reiese şi din întârzierea, cu câteva luni, a numirii noului management privat la CNAPMC. Lucian Băluţ a făcut tuşa de anul trecut, decizia de numire fiind semnată de-abia zilele trecute. Principalul reproş care i s-a adus? Faptul că a făcut parte din conducerea PSD. Băluţ este cunoscut ca un apropiat al grupării Mazăre şi unul dintre strategii locali ai partidului.
Mazăre: „Ponta se ocupă de chestiunea asta“
Este aproape sigur că proiectul, aşa cum a fost el depus de parlamentarii PSD, va fi modificat. Asta a spus şi Radu Mazăre, întrebat de „România liberă“ care este stadiul propunerii PSD. „Când am vorbit cu premierul ultima oară mi-a spus că vor face o iniţiativă legislativă pentru toate porturile şi restul porturilor dunărene, că se ocupă de chestiunea asta şi că în ea va fi inclus şi portul, asta întâmplându-se acum două săptămâni.
Este un proiect care a fost iniţiat de către deputaţii noştri numai pe Portul Constanţa, dar premierul mi-a spus şi îmi spusese şi în perioada de alegeri că vrea să facă pentru toate porturile“, a declarat Mazăre. Chiar dacă acţiunile CNAPMC vor trece la port, faptul că se doreşte o lege pentru toate porturile poate însemna o amânare sine die a procesului, care şi aşa era anevoios şi ar fi durat circa un an. În plus, ieşeanul Relu Fenechiu nu ar avea motive să grăbească acest proiect şi să dea din mână „cloşca cu puii de aur“, adică CNAPMC, toţi agenţii economici din port de la care compania încasează acum taxe frumoase, dar şi profitul anual de circa 10 milioane de euro.
Fratele lui Mazăre: Proiectul merge înainte
Unul dintre iniţiatorii proiectului de lege, senatorul Alexandru Mazăre, fratele primarului Constanţei, spune că iniţiativa lor este depusă în Parlament. „Proiectul nostru este depus. Nu îl mai poate opri nimeni. Urmează procedura parlamentară“, a declarat acesta, pentru „România liberă“. Alexandru Mazăre a adăugat că premierul Ponta i-a comunicat, de asemenea, că doreşte un proiect legislativ pentru toate porturile dunărene. Nu se ştie încă dacă cele două proiecte vor înainta în paralel. Este însă cert că un astfel de demers durează. „Ar dura cam un an de zile, din experienţa lui 2007“, consideră Alexandru Mazăre, care face trimitere la iniţiativa de acum şase ani, când, împreună cu câţiva colegi de partid, a reuşit transferul a 20% din acţiunile CNAPMC de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local Constanţa.
Cum se împart acţiunile
În prezent, acţiunile CNAPMC se împart între Ministerul Transporturilor (60%), Consiliul Local Constanţa şi Fondul Proprietatea (câte 20% fiecare). „Legea pe care o depunem spre adoptarea Parlamentului României are un text relativ simplu. Se spune că se transferă acţiuni de la Ministerul Transporturilor către unităţi administrativ-teritoriale, cum ar fi către Consiliul Local Constanţa – 31% din acţiunile deţinute de Ministerul Transporturilor, către Consiliul Judeţean Constanţa – 15%, către Consiliul Local Agigea – 4%, către Consiliul Local Năvodari – 3%, către Consiliul Local Mangalia – 2%. Structura finală a acţionariatului APMC va fi următoarea: 51% din acţiuni vor fi deţinute de către Consiliul Local Constanţa, 15% de Consiliul Judeţean Constanţa, 2% de Mangalia, 3% de Năvodari, 4% de Agigea.
Rămân la Fondul Proprietatea 20% din acţiuni şi 5% rămân la Ministerul Transporturilor, pentru că există o lege care prevede obligativitatea reţinerii acestor acţiuni în portofoliul ministerului pentru o eventuală listare pe bursă“, a explicat Eduard Martin, la momentul prezentării proiectului, în octombrie 2012. Primarul din Năvodari, Nicoale Matei, aflat acum în arest pentru dare de mită, s-a declarat împotriva proiectului, susţinând că nu doreşte acţiuni la Portul Constanţa, ci controlul portului din Năvodari.
Miza: facturi mai mici la încălzire
Primarul Constanţei a spus, în mai multe rânduri, că miza transferului acţiunilor o reprezintă profitul CNAPMC. Este vorba despre circa 10 milioane anual. „Din tot ceea ce va face profit Portul Constanţa, o parte va rămâne pentru dezvoltare şi pentru investiţii, iar restul se va împărţi către autorităţile locale, ca atare veniturile nu vor mai pleca la Bucureşti, ci vor veni în bugetele noastre locale, de aici urmând să susţinem gigacaloria, construcţii etc.“, spunea Mazăre în octombrie 2012.