Constantin Ticu Dumitrescu, propus pentru sefia CNSAS, conditioneaza raspunsul sau de calitatea persoanelor care vor fi desemnate in Colegiu. Cum depunerea candidaturilor nu s-a finalizat, termenul-limita fiind cel de luni, Ticu Dumitrescu lasa sa se inteleaga ca are semne de intrebare fata de unele dintre numele vehiculate. Pe de alta parte, el sustine ca SRI nu a procedat corect in operatiunea de predare a dosarelor catre Colegiu si a prezentat semnele sale de intrebare intr-un interviu acordat „Romaniei libere”.
– Toate partidele importante, PNL, PD, cat si PSD, va sustin oficial pentru sefia CNSAS. Cum comentati aceste decizii?
– Chiar daca as putea sa par lipsit de modestie, persoana mea reprezinta un castig de imagine pentru partide. Daca este sa ma refer la PSD, unul din liderii acestui partid, la intrebarea mea de ce ma sprijina, mi-a spus, printre altele, ca ei sunt cei care mi-au propus prima data aceasta functie.
– Colegiul CNSAS exista de sase ani de zile si, in toata aceasta perioada, presa a ridicat numeroase semne de intrebare in legatura cu faptul ca institutia nu reusit decat deconspirarea unui numar restrans de ofiteri ai fostei Securitati. Cum se va schimba aceasta situatie?
– Trebuie spus ca, in primii doi ani de activitate, Colegiul a incercat organizarea institutiei, formarea personalului care sa lucreze cu arhivele. O astfel de munca este una arida, deloc placuta. La deteriorarea imaginii Colegiului, si in special a presedintelui sau, au contribuit o serie de factori – in primul rand, nepredarea arhivelor fostei Securitati, care se afla la SRI, dar si la celelalte servicii. In patru ani de zile au fost predate „cu sacosa” circa 7.000 de dosare care nu au oferit Directiei de Investigatii materia prima pentru activitatea sa. Mai ales ca serviciile nu au predat nici un fel de evidenta, electronizata sau clasica, si nu au predat cartoteca.
Sincer sa fiu, prefer sa nu discut despre ceea ce mi-am propus sa fac in viitoarea calitate pe care as avea-o decat dupa ce voi fi ales de catre Parlament si voi stabili impreuna cu intreg Colegiul programele privind bunul mers al institutiei.
Lucrurile s-au schimbat doar partial
– Totusi, care sunt garantiile ca lucrurile se vor schimba? Cum explicati ca acum trei ani de zile ati refuzat o propunere similara a PSD, iar acum ati acceptat?
– Trebuie sa fac o precizare. Eu nu am refuzat propunerea PSD. Am conditionat-o de predarea cheilor de la depozitele Arhivelor Securitatii si de modificarea legii in sensul eliminarii unor sintagme ca siguranta nationala, securisti care nu au facut politie politica s.a.m.d.
Astazi lucurile par altfel, intrucat ceea ce nu au facut in patru ani mai-marii SRI au facut in cateva luni de zile, predand la gramada 1.300.000 de dosare. De asemenea, Guvernul a modificat Legea 187/1999 printr-o ordonanta de urgenta care se afla, in prezent, in dezbaterea Parlamentului.
– De ce spuneti ca lucrurile par altfel? Sunteti multumit de toate aceste schimbari? Ma refer atat la predarea dosarelor, cat si la modificarea legislativa.
– Categoric nu, desi cred in buna intentie a presedintelui Basescu, care a adus SRI-ul in fata CSAT, obligandu-l sa respecte legea. Insa cei din SRI nu au respectat in mod corect si cu buna intentie prevederile Legii 187/1999.
In ceea ce priveste modificarea ordonantei de urgenta, trebuie sa recunosc ca nu ma satisface decat partial.
– Concret, ce ilegalitati au facut cei din SRI? Si cum veti reusi sa ii faceti sa predea arhiva?
– Eu nu as vrea sa vorbesc despre aceste lucruri pentru ca, daca voi deveni presedintele CNSAS, am o strategie anume, pe care nu vreau sa o deconspir. Vreau sa actionez intr-un anumit fel pornind de la aceste realitati si nu as vrea sa dau acum detalii.
Ticu Dumitrescu va da luni raspunsul final
– Pe de alta parte, spuneti ca nu sunteti total multumit de forma ordonantei de urgenta care modifica Legea CNSAS. Va veti implica in modificarea ei?
– Categoric, da. Dar sa asteptam sa se numeasca noul Colegiu, sa discut si eu mai clar amendamentele cu Departamentul Juridic. Nu as vrea sa dau declaratii pana atunci.
– Daca aveti in continuare nemultumiri, de ce v-ati manifestat intentia de a accepta sa fiti in fruntea institutiei?
– In primul rand, pentru ca ma doare mult soarta acestei institutii pe care am gandit-o si pentru care m-am luptat. Vreau sa incerc, in ultimul ceas, impreuna cu noul Colegiu, la nivelul la care se afla, spre exemplu, Institutul Gauck din Germania. Si apoi, sunt constient ca este o ultima incercare pentru a se ajunge, chiar daca si partial, la deconspirarea Securitatii pe baza documentelor care s-au mai pastrat pana astazi. Nu in ultimul rand, sper ca, avand in vedere modificarile aduse legii, SRI si celelalte servicii sa dea dovada de totala buna-credinta, sa respecte CNSAS-ul ca institutie egala. Si, bineinteles, astept renuntarea la mostenirea odioasa a Securitatii.
– In aceste conditii, decizia de a accepta conducerea CNSAS este definitiva?
– Un raspuns definitiv il voi da luni, dupa ce institutiile abilitate si partidele isi vor declara oficial reprezentantii lor in Colegiu. Atunci cand voi vedea lista finala, ma voi decide. Decizia va fi luata in functie de cum s-a inteles, incepand de la Presedintie, scrisoarea deschisa din 10 martie, pe care am adresat-o Parlamentului, presedintelui, partidelor politice.
Cine sa fie persoanele care ridica semne de intrebare?
Presa centrala de ieri a ridicat unele semne de intrebare referitoare la nominalizarea de catre Palatul Cotroceni a lui Dragos Petrescu pentru Colegiul CNSAS. Si aceasta pentru ca Dragos Petrescu, lector la Facultatea de Stiinte Politice a Universitatii Bucuresti, a fost acuzat ca s-a opus studierii cu precadere a istoriei Securitatii. Istoricul Marius Oprea l-a acuzat pe Dragos Petrescu ca, in calitate de director al Institutului Roman pentru Istorie Recenta, ar fi interzis investigatiile legate de fosta Securitate. Pe de alta parte, doi dintre cei propusi pentru CNSAS – Constantin Buchet (PRM) si Ladislau Csendes (UDMR) – se numara printre artizanii unei decizii ciudate a Colegiului, cea potrivit careia Corneliu Vadim Tudor nu ar fi facut politie politica.
Numirea in CNSAS nu este o rasplata politica
Conditiile referitoare la componenta CNSAS, la care face referire Ticu Dumitrescu, au fost precizate intr-o scrisoare deschisa, adresata Parlamentului si presedintelui Romaniei. Constantin Ticu Dumitrescu precizeaza: „Un singur om, insa, nu poate sa realizeze un demers cu o asemenea miza. Este nevoie de o echipa de oameni cu constiinta curata, fara datorii politice sau de partid, cat mai obiectivi si cat mai atasati ideii de legalitate si de adevar. Este nevoie de oameni care, alaturi de mine, sa se inhame la o munca fara odihna, pentru a fi ei insisi un exemplu pentru toti cercetatorii si salariatii institutiei. Suntem platiti din banul public, ceea ce implica o mare raspundere. Numirea in CNSAS nu poate fi perceputa nici ca rasplata politica, nici ca misiune de partid. O institutie nascuta din nevoia de adevar si de dreptate trebuie sa fie slujita de oameni drepti, nesantajabili, morali, dispusi sa faca sacrificii de timp si de energie, fara sa se gandeasca la privilegii sau la alte interese”.
Termen cinic pentru drepturile fostilor detinuti politici
Senatul Romaniei a adoptat, recent, o initiativa legislativa care modifica Decretul-lege 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate pe motive politice. Presedintele AFDPR, Constantin Ticu Dumitrescu, afirma, dupa decizia Senatului, ca fostii detinuti politici au avut „o surpriza incredibila”. Aceasta a fost provocata de faptul ca „aplicarea acestei modificari se va face de la 1 ianuarie 2007″. Or, tinand seama de faptul ca, astazi, drama acestei categorii inseamna peste 1.000 de morti lunar, numarul acesta crescand de la o zi la alta, scadentele biologice sunt din ce in ce mai stranse. Pana ce domnii parlamentari vor pune in aplicare aceste modificari, o parte dintre noi nu vor mai fi in viata”, a explicat Constantin Ticu Dumitrescu. „Este incredibil ca a putut sa se voteze un asemenea termen”, spune presedintele AFDPR.