Necesitatea construirii a două pasaje peste calea ferată, pe centura Aradului, există de peste zece ani. Ele ar fi necesare pentru fluidizarea circulaţiei auto în acea zonă, unde cozile se întind pe kilometri întregi. Liniile ferate duble Arad-Curtici şi Arad-Oradea, folosite şi de garniturile de tren care aprovizionează CET Arad, au barierele lăsate aproape zece ore pe zi. Circulaţia pe calea ferată Arad – Bucureşti impune 74 de închideri ale barierei, cu durata medie de închidere a acestora de peste 170 de minute în 24 ore. În decursul anilor, diferiţi miniştri ai Transporturilor au venit în vizită la Arad, însă fără un rezultat practic. Pasajele peste calea ferată de pe centura Aradului, unul gata în proporţie de 85%, iar altul de 65%, nu au mai primit finanţare şi lucrările nu sunt conservate.
Lucrări întrerupte de un an
Deputaul PDL, Eusebiu Pistru, a spus că atunci când a fost numit secretar de stat, în anul 2009, a căutat o soluţie pentru rezolvarea problemei. Prin sertare, spune acesta, uitate de vreme şi acoperite de praf au fost găsite dosarele pasajelor de la Arad, puse bine de către fostul ministru, Ludovic Orban, cel care le-a preluat, la rândul său, de la alţi miniştri ai Transporturilor. Au urmat cursul normal al actelor şi a început execuţia lucrărilor, însă, conform deputatului arădean, de mai bine de un an lucrările au fost oprite. Unul dintre constructori se confruntă cu insolvenţa, celălalt şi-a luat utilajele şi a plecat când a constatat că, pentru anul 2013, la această investiţie nu este prevăzut nici un leu pentru continuarea lucrărilor. De altfel, nici pentru anii 2014 sau 2015 nu a fost alocat vreun ban pentru cele două pasaje. „Nu au fost alocaţi bani nici pentru conservarea lor. La pasajul de la CET, conservarea ar fi costat cât finalizarea lucrării. La celălalt pasaj, constructorul a adus materialele care au rămas acolo, unde se distrug sub ochii noştri. Aceste două pasaje vor avea costuri mult mai mari, pe care tot noi, românii, le vom plăti. Din păcate, odată cu venirea USL la guvernare, lucrările au fost oprite”, a declarat deputatul Eusebiu Pistru.
Semnături pentru Victor Ponta
Acesta mai spune că trebuie sensibilizat şi premierul Victor Ponta pentru finalizarea celor două investiţii de la Arad. Astfel, PDL Arad va organiza o amplă acţiune de strângere de semnături pentru sprijinirea finalizării pasajelor. „Acţiunea de strângere de semnături se va desfăşura prin organizaţiile de femei, respectiv de tineret, amplasându-se corturi în municipiul Arad. De asemenea, se va organiza şi o strângere de semnături on-line”, a declarat preşedintele interimar al PDL Arad, Iustin Cionca. Semnăturile, care sunt estimate la peste 10.000, vor fi trimise direct premierului Victor Ponta, pentru a-i arăta, spun membrii PDL, că arădenii îşi doresc continuarea celor două investiţii. În replică, reprezentanţii USL Arad acuză PDL de faptul că guvernele conduse de Emil Boc şi Mihai Răzvan Ungureanu sunt cele care ar fi tăiat fondurile pentru aceste pasaje. „Eusebiu Pistru, fost secretar de stat în Guvernul PDL, spune însă un lucru interesant, pe care el şi colegii lui l-au ascuns până acum: la pasaje s-a lucrat pe datorie. Arădenii trebuie să ştie că guvernele Boc şi Ungureanu au tăiat fondurile pentru cele două pasaje”, a declarat deputatul PSD, Flavius Măduţa.
FINANŢARE
Pentru Oradea există bani
În timp ce la Arad toate investiţiile existente au fost oprite sau subfinanţate pe motiv că nu există bani, la Oradea va fi iniţiată o nouă investiţie în două pasaje. „La Oradea s-a aprobat finanţarea pentru două pasaje subterane. Să înţelegem că, pentru arădeni, Guvernul USL nu are bani, dar pentru alte judeţe se găsesc soluţii, pentru continuarea investiţiilor deja începute, dar şi pentru demararea altor investiţii noi. Finalizarea pasajelor ar reduce considerabil timpii de parcurgere a centurii rutiere a Aradului ”, a concluzionat deputatul PDL, Eusebiu Pistru.