Crin Antonescu rămâne la şefia Senatului, după ce judecătorii Curţii Constituţionale au decis că revocarea lui Vasile Blaga a fost făcută de USL cu respectarea Legii fundamentale şi a Regulamentului Senatului. Practic, hotărârea CCR de ieri schimbă regulile referitoare la înlocuirea şefului Camerei Superioare.
Sesizările PDL au fost respinse de judecătorii CCR ca fiind inadmisibile şi, respectiv, neîntemeiate. Mai precis, a fost considerată inadmisibilă cea potrivit căreia Biroul Permanent al Senatului ar fi avut obligaţia să verifice dacă cererea USL de revocare a lui Vasile Blaga îndeplinea sau nu condiţiile impuse de Regulament. Neîntemeiată a fost considerată sesizarea legată de hotărârile Senatului prin care liderul PDL a fost dat jos, iar în locul său a fost înscăunat liberalul Crin Antonescu. Argumentele pentru care judecătorii au luat această hotărâre vor fi făcute publice în zilele următoare.
O sesizare asemănătoare (pe tema revocării lui Blaga şi a numirii lui Antonescu) a mai fost respinsă de judecătorii CCR în iulie, dar pe alt motiv: Guvernul îi luase Curţii dreptul să se mai pronunţe pe hotărârile Parlamentului.
Ce înseamnă decizia pentru PDL
Cum până la alegerile parlamentare nu mai este prea mult, iar după 9 decembrie ne aşteptăm la schimbări substanţiale în ceea ce priveşte compoziţia Legislativului şi dimensiunile grupurilor, este evident că o decizie favorabilă PDL ar fi însemnat mai mult un câştig de imagine. Mai ales că democrat-liberalii îşi pregătiseră deja discursurile cum că o hotărâre care să-i avantajeze ar fi fost o dovadă în sprijinul ideii de lovitură de stat.
Acum, că judecătorii CCR au decis în detrimentul PDL (după cele două decizii favorabile de miercuri), democrat-liberalii şi-au schimbat partitura: „Din decizia de astăzi nimeni nu mai poate acuza Curtea de o anumită implicare politică, cum a făcut USL în timpul şi după referendum”. Declaraţia aparţine liderului PDL, Vasile Blaga, potrivit căruia decizia de ieri a Curţii consemnează şi schimbarea regulilor în ceea ce priveşte revocarea din funcţie a şefului Senatului. „Înainte erau decizii ale CCR că un preşedinte al Senatului nu putea fi revocat decât la cererea grupului parlamentar care l-a propus, cu excepţia cazului în care încălca Regulamentul. După această decizie a CCR, (…) la începutul legislaturii este ales un preşedinte al Senatului şi de câte ori se va schimba majoritatea Senatului se va putea schimba şi preşedintele Senatului”, a arătat Blaga.
Precedente
Atât pe vremea Alianţei D.A. (când liberalii şi democraţii vizau revocarea lui Nicolae Văcăroiu), cât şi după 2009 (când coaliţia formată din PDL, UNPR şi UDMR şi-a pus problema schimbării lui Mircea Geoană), dinspre CCR a venit un „nu” hotărât. Iată ce spunea Curtea într-o decizie din 2005: „Votul acordat preşedintelui unei Camere este un vot politic care nu poate fi anulat decât în cazul în care grupul care l-a propus cere revocarea politică a acestuia sau, în cazul unei revocări ca sancţiune, când acest grup sau o altă componentă a Camerei solicită înlocuirea din funcţie a preşedintelui pentru săvârşirea unor fapte care atrag răspunderea sa juridică. Această înlocuire se poate face numai cu o persoană din acelaşi grup parlamentar”. Or, în cazul lui Vasile Blaga nu au fost demonstrate „fapte care atrag răspunderea sa juridică”, iar funcţia a fost adjudecată de un alt grup parlamentar.