USL are o majoritate parlamentară de 70%, dar mutarea accentului pe dezbaterile din Legislativ, în detrimentul ordonanţelor emise de Guvern, rămâne doar o promisiune de campanie electorală.
În cursul anului 2013, Parlamentul a solicitat punctul de vedere al Guvernului cu privire la 599 de propuneri legislative iniţiate de deputaţi şi senatori. Dintre acestea, doar 35 au primit puncte de vedere favorabile, se menţionează într-un document elaborat de Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul.
Potrivit sursei citate, procesul de elaborare a punctelor de vedere asupra punctelor de vedere parlamentare “implică o consultare interministrială complexă”, potrivit obiectul de reglementare a fiecărui proiect în parte. Punctele de vedere se definitivează la Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul, pe baza opiniilor ministerelor de resort.
În material sunt enumerate şi principalele motive pentru care au fost respinse proiectele. Este vorba de impactul negativ asipra veniturilor bugetului, neindicarea sursei de finanţare sau neconstituţionalitatea unor reglementări. Invocarea acestui ultim criteriu, al corespondenţei cu legea fundamentală, poate ridica semne de întrebare atât timp cât instituţia care decide în această privinţă este Curtea Constituţională.
Criteriile Guvernului
De asemenea, printre motivele avizelor negative se numără şi necorelări de texte, nemotivarea corespunzătoare a soluţiilor propuse sau redactarea defectuoasă a unor texte. Un alt criteriu invocat este neconcordanţa cu programul de guvernare pentru perioada 2012-2016. Şi acest criteriu poate ridica semne de întrebare, atât timp cât la avizare la Guvern sunt trimise şi proiecte ale parlamentarilor din afara USL, care nu au obligaţia să respecte programul de guvernare.
Printre proiectele avizate favorabil de către Guvern se numără legea referendumului, prin care pragul de valabilitate este redus de la 50% la 30%, o lege privind pensile militarilor sau o lege prin care se stabileşte decontarea transportului pentru senatorii şi deputaţii care se deplasează în ţară.
Punctul de vedere emis de Guvern are caracter consultative şi, teoretic, Parlamentul poate trece peste acesta. Cu toate acestea, un aviz negativ al Guvernului echivalează, în 99% din cazuri cu “îngroparea” proiectului respectiv, ţinând cont că şeful Executivului, Victor Ponta este şi liderul PSD, partidul cu cei mai mulţi parlamentari.
În 2013, Guvernul condus de premierul Victor Ponta a emis 115 ordonanţe de urgenţă, care au intrat în vigoare imediat publicării în Monitorul Oficial. Cu alte cuvinte, numărul ordonanţelor de urgenţă a fost de trei ori mai mare, comparativ cu numărul iniţiativelor legislative avizate favorabil de Guvern.
Modul în care acţionează Guvernul a provocat critici chiar din interiorul majorităţii USL, din partea senatorului PNL Cristian Bodea.
“Trăim într-o republică guvernamentală, aşa cum pe vremea tandemului Băsescu-Boc trăiam într-o republică prezidenţială. Dovada este clară: anul trecut, 94,6 la sută din iniţiativele parlamentarilor au fost respinse de Guvern cu aviz negativ, iar pentru că Guvernul a spus nu, majoritatea le-a respins. Asta în timp ce Guvernul Ponta a stabilit un record de 115 ordonanţe de Guvern. Dacă mai dădea încă cinci, puteau fi 120 cu toate şi se putea lăuda că este croitoraşul cel viteaz, cu 10 OG-uri într-o lună”, a comentat senatorul Cristian Bodea,