Ziarele şi publicaţiile din Bulgaria trebuie să facă publice numele proprietarilor lor, luna aceasta, conform legislaţiei adoptate anul trecut, relatează Sofia News Agency, citat de NewsIn.
Noua regulă a venit după semnalele de alarmă trase din cauza lipsei de claritate pe tema proprietarilor şi finanţării unei părţi a presei din Bulgaria.
Legea nu se aplică însă şi presei electronice, iar criticii au atacat legislaţia, pentru că doar ar pretinde că tratează problema.
Noile evoluţii din piaţa de mass-media a Bulgariei au dus la aproape un monopol exercitat de un nou grup media, condus de Irena Kraţeva, fosta şefă a Loteriei bulgare.
„New Bulgarian Media Group” deţine BBT TV, săptămânalul Weekend, cotidianul Monitor, Telegraf, săptămânalul Politika, precum şi publicaţii locale. Majoritatea au fost cumpărate de Kraţeva în vara lui 2007, cu suma de peste 10 milioane de leva.
Potrivit unor informaţii recente, Kraţeva s-a aflat în spatele vânzării a două dintre cele mai populare ziare din Bulgaria – Trud şi 24 ceasa.
Piaţa mass-media din Bulgaria este cea mai problematică din UE, pentru că este extrem de dependentă politic, consideră un jurnalist german expert pe Balcani, „Nu este doar o opinie. Raportul Freedom House plasează Bulgaria pe unul dintre ultimele locuri în UE în privinţa libertăţii presei. Iar, potrivit Reporteri fără frontiere, interesele economice domină pe piaţa bulgară de media”, a explicat Frank Stier.
Potrivit raportului Freedom House, Bulgaria se află pe locul 74, alături de Namibia, în timp ce Reporteri fără Frontiere o plasează pe locul 70, alături de Grecia şi Benin.
Stier a spus că se mai întâmplă ca o parte a mass-media să fie dependentă politic, menţionând exemple din istoria Germaniei. Însă, potrivit acestuia, presa dependentă politic din Bulgaria a acaparat mare parte a pieţei, ceea ce este un semn că societatea nu a atins un grad ridicat de democratizare.
„Bulgaria a ratat şansa de a rezolva problema foştilor agenţi ai securităţii comuniste şi, ca rezultat, nu cunoaştem adevăraţii proprietari ai multor segmente ale mass-media bulgare”, a conchis Stier.