» In Bulgaria, ieri a fost zi de doliu national, decretat dupa ce, in ajun, 16 persoane au fost zdrobite de un autocar ramas fara frane.
» Presa a reamintit ca tara a devenit "cimitirul auto al Europei de Vest" si a evocat intelegerile dintre mafia masinilor si legiuitori.
Moartea a 16 persoane in Bulgaria, calcate de un autocar caruia i s-au defectat franele, a reaprins furia bulgarilor fata de coruptia ce permite vehiculelor vechi si prost intretinute sa ramana in circulatie. Directorul politiei rutiere, Alexi Stratiev, preciza ca vehiculul de fabricatie bulgara care a calcat un grup de pietoni pe o sosea de munte in sud-estul tarii avea revizia tehnica facuta pe 12 mai, dar si-a exprimat indoiala asupra modului in care a fost efectuata. La randul sau, un responsabil al administratiei drumurilor declara la televiziune ca se cunoaste faptul ca datele furnizate de atelierul de inspectie tehnica "ar putea fi manipulate".
Cum se fac inspectiile tehnice ale masinilor nu este un secret pentru soferii bulgari. Peste 700 de garaje sunt autorizate sa efectueze inspectiile tehnice anuale obligatorii ale vehiculelor si conducatorii auto se duc constiinciosi la control, stiind ca astfel evita un altul mult mai minutios, al serviciilor politiei rutiere. Un automobilist din Sofia recunostea: "Merg la garaj cu masina personala, veche de 20 de ani, platesc si nimeni nu se uita la ea. Iar daca s-ar uita, as merge in alta parte". Presedintele constructorilor de automobile a estimat ca, daca inspectiile ar fi reale, 30% din masinile aflate in circulatie ar fi retrase.
Tragedia de joi nu este un caz izolat. In decembrie 2006, un camion supraincarcat, ramas fara frane, a lovit un autobuz, rasturnandu-l in raul Biala, accidentul soldandu-se cu 18 morti. Anual, in Bulgaria mor pe sosele o mie de oameni. In afara faptului ca legiuitorii, in cardasie cu mafia masinilor, admit punerea in circulatie a unor masini nesigure si foarte uzate aduse din Europa de Vest, exista si posibilitatea "cumpararii" unui permis de conducere auto. Platind 320 de leva (160 de euro), un ziarist a primit un astfel de permis. Altul, contra 550 de leva, a cumparat un permis de condus autobuzul, scoala de conducere auto nedetinand un astfel de vehicul.