Dezăpezirea din Maramureş s-a scumpit enorm, deşi zăpada rămâne, în multe cazuri pe şosele, spre nemulţumirea localnicilor. În plus, băimărenii au aflat că principalii câştigători ai iernii din 2010, firma Rosal, a deputatului Silviu Prigoană, care execută de trei ani deszăpezirea în municipiul reşedinţă de judeţ, au emis o primă factură către Primărie. Conform acesteia, pe doar pentru cinci zile de ninsoare din decembrie (10-15 decembrie), din bugetul local va trebui achitată suma de 316.000 lei.
În condiţiile în care ninsorile s-au înteţit în cea de-a doua jumătate a lunii, autorităţile locale estimează că vor depăşi costurile cu deszăpezirea din 2009.
Calculele încă nu au fost făcute
„Pentru a doua parte a lunii decembrie, încă nu am calculat costurile cu deszăpezirea. S-ar putea să depăşim costurile din decembrie 2009, când am plătit 562.000 lei”, a declarat directorul Direcţiei Servicii Publice din cadrul Primăriei Baia Mare, Vasile Barbul. Acesta a recunoscut că uneori, de pildă în ziua în care a fost celebrat Sfântul Ştefan, nu a cerut utilajelor Rosal (doar 15!) să iasă la deszăpezit, ca să facă o economie de 50.000 de lei şi pentru că „oricum oamenii nu prea circulă cu maşinile, sărbătorind”. Aşa că, în multe zile, străzile rămân înzăpezite.
Mai mult, în condiţiile în care contractul nu a fost suplimentat în 2010, iar preţul a fost mărit cu acceptul consilierilor băimăreni, „economia” este făcută prin omisiune. Respectiv, sunt deszăpezite doar rutele de urgenţă 1 (bulevardele şi câteva străzi de pe rutele autobuzelor şi troleibuzelor), iar străzile lăturalnice rămân la mila naturii şi lopeţile locatarilor.
Situaţie proastă şi în judeţ
Nici în judeţ situaţia nu stă pe roze, iar drumarii care au câştigat licitaţiile pentru desăpezirea drumurilor naţionale şi judeţene nu au sare. Din cauza revoltei şoferilor şi a accidentelor mortale, inclusiv prefectul judeţului, Sandu Bombonel Pocol, a intervenit la Direcţia Regională de drumuri de la Cluj şi la Salina din Dej pentru a facilita drumarilor aprovizionarea cu sare şi utilaje. Nici un oficial nu a reuşit încă să găsească răspunsul la o întrebare ce riscă să rămâne în istoria retoricii: ce fac administratorii firmelor plătite să deszăpezească, respectiv ai Companiei Naţionale a Autostrăzilor şi Drumurilor Naţionale (pe tronsoanele de drumuri naţionale) şi ai firmei private Selina (pe tronsoanele de drumuri judeţene), şi de ce au mai participat la licitaţie dacă nu aveau asigurat nici măcar stocul de sare…
În urma accidentelor mortale de şosele din Maramureş, purtătorul de cuvânt al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Maramureş, Dan Bucă, a precizat că prefectul „va discuta cu cei de la Serviciul Poliţiei Rutiere despre cuantumul amenzilor către societăţile de deszăpezire pentru ziua în care nu s-a acţionat, din cauza lipsei sării, şi s-au produs accidente rutiere în Maramureş”. Acum, în stocul secţiei Drumuri Naţionale Baia Mare există 3.477 tone de nisip, dar nici un gram de sare. „Se aşteaptă primirea a încă 160 tone de sare”, a spus Bucă.
În cursul ultimei nopţi a continuat să ningă abundent în zona localităţilor Târgu Lăpuş şi Cavnic, straturi de zăpadă frământată sunt în Pasul Gutâi, la Huta Certeze, Mesteacăn şi altele, iar alte rute prezintă porţiuni acoperite cu straturi de gheaţă. În condiţii de ninsoare abundentă, cei de la Selina, firmă a bihoreanului Beniamin Rus, au împrăştiat pe opt drumuri judeţene, într-o singură seară, doar 230 tone de material antiderapant, însă a anunţat că are pe stoc 123 tone de sare, 145 tone de nisip amestecat cu sare şi 1.750 tone de nisip.
În urmă cu câteva zile, în satul Berinţa, o ambulanţă a rămas împotmolită în zăpadă în timp ce se îndrepta spre un pacient şi a fost tractată cu tractorul unui localnic.