» Multe dintre investitiile anuntate cu surle si trambite pe litoral au ramas la stadiul de proiect.
» Statiuni intregi, promise de autoritati, oameni de afaceri sau guvernanti, au fost ingropate inainte de a se fi montat primul tarus.
» Miza din spatele acestor statiuni-fantoma pare a fi cresterea artificiala a preturilor terenurilor din zona.
Febra investitiilor in turism a atins anii trecuti apogeul. Multe proiecte, care mai de care mai fanteziste, erau prezentate presei. S-a vorbit deseori despre statiuni intregi menite sa revitalizeze turismul in zona si sa atraga sute de mii de turisti. Primul si cel mai rasunator esec a fost megaproiectul "Europa", o statiune amplasata in apropierea localitatilor Corbu si Sacele. Plecata de la o idee care a incoltit in mintea fostului ministru al Turismului Dan Matei Agathon, inca din anul 2000, statiunea-fantoma va implini in curand zece ani de existenta virtuala. Ar fi costat 800 de milioane de euro si ar fi trebuit sa fie construita de la zero de o mare firma internationala. Proiectul a incercat sa fie revitalizat in 2006, dar se pare ca totul nu a fost decat un paravan pentru ca preturile terenurilor din zona sa explodeze, imbogatind politicienii cu relatii si tupeu.
Presa a speculat, la vremea respectiva, manevrele facute de Comisia de Fond Funciar a Prefecturii Constanta, condusa de subprefectul Claudiu Palaz, personaj insolit din administratia constanteana despre care apropiatii spun ca a devenit extrem de bogat in urma unor afaceri nu tocmai curate, dar a carui avere declarata consta in numai doua masini, si acelea destul de vechi.
Corpul de control al Ministerului Agriculturii a descoperit schimburi de teren facute ilegal. Palaz a fost acuzat de numeroase matrapazlacuri, dar raportul MAI nu a descoperit nimic suspect. Curios este ca unii creduli mai spera inca in realizarea statiunii Europa.
Chiar luna trecuta, un site de specialitate posta un anunt pentru vanzarea unei locuinte in "Corbu, viitoarea statiune Europa".
Planurile lui Awdi
Awdi Group, controlat de omul de afaceri arab Hassan Awdi, a facut chiar un pas inainte in amenajarea unei statiuni turistice in zona Corbu-Vadu: a elaborat un Master Plan, care poate fi consultat pe internet. Proiectul arata foarte bine pe hartie, fiind numai bun de prezentat celor care vor sa cumpere terenuri in zona. Vile, hoteluri, club de calarie, chiar teren de golf, parcuri, cazinouri – toate vor face parte din viitoarea statiune. Va exista chiar si o marina, unde bogatasii vor veni cu iahturile lor de lux. Autorizarea de mediu pentru o astfel de investitie va fi insa foarte greu de obtinut, tinand cont ca in zona exista Rezervatia Biosferei Delta Dunarii.
Terra – constructie amanata
Acum exact un an, o noua statiune, in zona localitatii 23 August, era prezentata intr-o conferinta de presa. I se pusese si numele: Terra. Desi constructia ar fi trebuit sa inceapa in decursul acestui an, nu s-a intamplat inca nimic. Primarul localitatii, Mugurel Mitrana, spune insa ca cel mai tarziu in primavara anului viitor se vor face primele sapaturi. Acesta a precizat ca a obtinut toate avizele necesare, cu exceptia unuia de la autoritatea judeteana. Aici vor veni austrieci care au cumparat 14 hectare de la localnici pentru a realiza un campus. "Mai sunt si alti investitori care au facut achizitii de terenuri de la proprietari. Unii fac case de vacanta, altii parcuri distractive. Toata suprafata va avea 600 de hectare, Consiliul Local nu a facut decat planul urbanistic general si, prin PUZ-uri, a trecut terenul in teren intravilan construibil.
Speram sa eliberam certificatele de urbanism in noiembrie si investitorii sa obtina toate avizele pana in primavara anului viitor", a declarat Mugurel Mitrana, adaugand ca primaria se va ocupa de infrastructura in zona si ca toate terenurile au fost achizitionate deja, de catre investitori, de la proprietarii particulari. Acesta este singurul proiect cu sanse de reusita. Celelalte par simple schite menite sa creasca artificial pretul terenurilor, pentru ca unii speculanti sa se imbogateasca peste noapte.