Constructorul italian al soselei de centura a municipiului Sibiu, compania „Todini Costruzzioni”, a solicitat Prefecturii judetului sa intervina pentru a urgenta procedurile birocratice legate de disponibilizarea terenurilor peste care va trece soseaua si pentru obtinerea drepturilor de exploatare a unor cariere locale de nisip si balastru. Prefectul Ion Ariton a primit din partea reprezentantilor „Todini” o lista intreaga cu probleme ce-si asteapta rezolvarea cat mai repede, pentru ca termenele de constructie stabilite in proiect (amanate deja o data) sa poata fi respectate.
Conducerea companiei asteapta acordul Directiei Silvice Sibiu pentru exploatarea unui teren din zona satului Mohu, pentru materialul nisipos necesar lucrarilor de umplutura. Pana in prezent, sustin reprezentantii firmei italiene, aceasta institutie nu si-a dat acordul, desi terenul apartine Primariei Selimbar, care „ar fi de acord sa se autorizeze exploatarea, in conditiile in care autoritatile competente nu au obiectii si formalitatile sunt indeplinite conform normelor in vigoare in Romania”.
Totusi, avizele din partea Directiei Silvice intarzie si la fel se intampla si cu raspunsurile asteptate din partea administratiei Companiei Nationale „Apele Romane” si din partea societatii locale de utilitati „Apa Canal” SA Sibiu pentru autorizarea altor proiecte necesare realizarii centurii ocolitoare. Prefectul a mai fost informat ca „Todini” cauta terenuri la Cristian si Orlat (localitati aflate la punctul-terminus al traseului centurii ocolitoare pe directia Vestem-Cristian) pentru a exploata balastru.
„Facem apel la cele doua primarii sa ne puna in legatura cu proprietarii de terenuri care ar putea dori sa incheie contracte”, se mentioneaza in nota cu probleme inaintata reprezentantului Guvernului in teritoriu de catre reprezentantii companiei.
Preturi speculative la terenuri
Pe de alta parte, exproprierile de terenuri se deruleaza greoi, existand destule cazuri care nu s-au rezolvat, desi inca din luna august 2004, a fost emisa o hotarare guvernamentala speciala. Unii proprietari solicita despagubiri exorbitante pentru parcele aflate pe traseul viitoarei sosele de centura, iar altii nu au putut fi contactati pentru ca nu se mai afla in tara.
Si in cazul exproprierilor unor suprafete de pamant pentru utilitati, italienii sustin ca problema trebuie rezolvata urgent la Consiliul National pentru Administrarea Drumurilor Nationale (CNADNR). Din cauza intarzierilor la acest capitol, contractul cu „Transelectrica” SA pentru zonele de drum invecinate cu retelele electrice de inalta tensiune nu a fost inca semnat si nici desenele tehnice pentru tronsonul II nu au fost emise.
„Suntem ingrijorati de problemele legate de exproprieri si de mutarea si protejarea utilitatilor, cu care ne vom confrunta pe acest tronson”, au mai mentionat reprezentantii „Todini” in adresa trimisa Prefecturii.
Practic, lipsa avizelor necesare documentatiei complete opreste santierul soselei de centura in zona de traversare a DN 14, la iesirea din Sibiu inspre municipiul Medias.
Receptia finala s-ar putea amana
„Suntem constienti de importanta rezolvarii solicitarilor dumneavoastra, pentru realizarea in bune conditii a centurii ocolitoare a Sibiului”, a raspuns prefectul Ion Ariton solicitarilor venite din partea constructorilor italieni. Acesta si-a aratat intreaga disponibilitate de a aduce la cunostinta factorilor responsabili la nivel institutional sesizarile primite, in vederea identificarii de solutii rapide.
Soseaua de centura a municipiului Sibiu este inclusa in tronsonul romanesc al Culoarului IV Paneuropean. Proiectul este evaluat la aproape 100 de milioane de euro si are finantare ISPA-PHARE, asigurata inca din perioada fostului ministru PSD al Transporturilor, Miron Mitrea, dar termenul de finalizare a fost amanat pentru anul 2008 din cauza problemelor cu care se confrunta firma „Todini” in special cu cele legate de exproprierea pamanturilor pe care va trece viitoarea sosea de centura.