In satul hunedorean Cioclovina, renumit printr-un spectaculos complex de pesteri, se pastreaza de sute de ani un obicei pe care etnografii il descriu ca fiind unic in Romania. In duminica Pastilor, locuitorii din catunele ce formeaza localitatea, si care nu au biserica, se aduna pe varful unui deal sa ia pasti si sa-si aprinda candelele de la lumina sfanta.
Pentru ca Cioclovina este un sat imprastiat, iar cea mai apropiata biserica este situata la mare distanta, in satul Tarsa, obiceiul din batrani este ca localnicii sa ia pasti pe culmea unui deal denumit „Dealul Crucii”.
Aducatorii de lumina
si pasti
Cioclovinenii trimit o delegatie de trei barbati, numiti „pasteri”, care participa la slujba de Inviere in cea mai apropiata biserica, la Tarsa. De aici „pasterii” vor aduce prescura inmuiata in vinul sfintit si o candela aprinsa de la lumanarea preotului. In duminica Pastilor, toti credinciosii se aduna pe Dealul Crucii langa o troita si asteapta cu smerenie ca „pasterii” sa le imparta lumina, trupul si sangele mantuitorului.
Traditia dainuie pe aceste meleaguri de mai bine de 200 de ani. Marturie sta o veche cruce din lemn, putrezita de vreme, langa care a fost ridicata o noua troita de cativa ani. Locuitorii din Ciclovina spun ca ritualul denumit „Crucea” le-a fost transmis din timpuri stravechi. Nimeni nu stie cu exactitate cine a nascocit acest mod original de a sarbatorii Pastile.
Obiceiul este pastrat cu sfintenie si acum de cele cateva zeci de familii care mai locuiesc prin casele risipite pe culmile dealurilor. „Acest ritual s-a nascut din nevoia localnicilor de a se apropia de Dumnezeu in lipsa unei biserici in sat, iar batranii si copiii nu pot sa strabata kilometrii care ii despart de cea mai apropiata biserica”, spunee Ioan Onu, unul dintre „pasteri”.
Tot barbatul povesteste ca cei trei „pasteri”, care urmeaza sa imparta pastile in acel an, trebuie sa nu aiba nici o pata morala, sa fie casatoriti legitim, sa nu poarte dus-manie nimanui, sa se spovedeasca si sa fie cuminecati in Saptamana Mare. Ritualul incepe inca din Joia Mare, cand localnicii din Cioclovina dau paosul (un litru de vin si o paine) celor trei pasteri, care il duc la biserica din Tarsa. Aici se prepara pastile, dupa care ele sunt sfintite de preot.
In Vinerea Mare, fetele si flacaii din sat, atatia cat mai sunt acum in Cioclovina, se duc la Ponorici pentru a aduna florile care vor impodobi Crucea pentru ziua de Paste. Ponoriciul este o poiana in care nimeni nu-si duce vitele la pascut. Poiana este pastrata „curata” de localnici, doar pentru florile care sunt culese de Pasti si cu care este impodobita Crucea.
Troita cea noua este situata pe una din culmile dealurilor care inconjoara satul Cioclovina si este adapostita de o incapere din lemn.