1 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăSpecialPoluarea aerului din Galaţi, în atenţia comisiei europene

Poluarea aerului din Galaţi, în atenţia comisiei europene

Comisia Europeană a declanşat zilele trecute procedura de infringement pentru cinci zone din România, afectate de poluarea atmosferică prin pulberile în suspensie.

 

În clasamentul celor mai poluate oraşe din România pe primul loc se află Galaţiul, urmat de Timişoara, Craiova, Cluj şi nordul ţării, unde au fost înregistrate depăşiri ale limitelor de pulberi în suspensie (PM 10). Avizul de intrare în procedura de infringement a fost comunicat Gărzii Naţionale de Mediu pe 31 martie şi s-a produs după ce Comisia Europeană (CE) a analizat raportul pentru perioada 2008-2009. PM 10 este un amestec de praf generat în atmosferă de pe platforme industriale, şantiere de construcţii sau de pe străzi, în combinaţie cu picături de lichid evacuate în atmosferă de instalaţii industriale, termocentrale sau instalaţii de încălzire de la locuinţele populaţiei. Şeful Comisariatului Judeţean al Gărzii de Mediu (CJGM) Galaţi, Mihai Turcu, a confirmat că, în perioada decembrie 2007-ianuarie 2008, nivelul de PM 10 a depăşit la Galaţi valoarea maximă admisă prin directivele europene, de 50 de micrograme pe metru cub, ajungându-se la valori aproape duble, de 90 de micrograme pe metru cub, depăşirile fiind provocate de instalaţiile Uzinei Cocsoc Chimice (UCC) de la combinatul ArcelorMittal Galaţi, ce genera 60% din poluarea atmosferică de la Galaţi. „Au fost câteva zile în care nivelul PM a fost mai crescut, iar asta s-a întâmplat din cauză că plafonul de ceaţă a fost situat foarte jos şi nu s-a produs dispersia. Dar de atunci nu au mai fost probleme. Situaţia a fost monitorizată în permanenţă”, ne-a declarat Mihai Turcu. UCC a fost închisă în iulie 2009, iar de atunci PM se situează la valori de 14-15 micrograme pe metru cub. Procedura de infrigement declanşată de CE se află la prima etapă, de notificare a statului român cu privire la raport. Autorităţile române au 60 de zile la dispoziţie pentru a clarifica rezultatele raportului. Dacă răspunsul statului român nu convinge CE că nu sunt probleme, atunci comisia se va adresa Curţii Europene de Justiţie.

ArcelorMittal emană zilnic patru tone de praf

Chiar dacă TC 10 este, în general, în limitele admise, praful este, la Galaţi, unul din principalele elemente de disconfort. Închiderea UCC de la ArcelorMittal a rezolvat problema, dar numai în parte, pentru că, zilnic, combinatul emană 4 tone de praf. De pe platforma siderurgică se ridică spre cer 120 de coşuri. În 2007, instalaţiile de la ArcelorMittal au evacuat în atmosferă 5.510 tone de praf, asta însemnând 15 tone de praf pe zi. În 2010, după închiderea UCC, cantitatea de praf s-a redus mult, fiind evacuate 1.438 de tone. Dar şi această cantitate, de 3,9 tone de praf, evacuată zilnic peste Galaţi şi comunele limitrofe platformei siderurgice este foarte mare. Potrivit lui Aurelian Mocanu, şeful Direcţiei Proiecte Speciale de la ArcelorMittal, administraţia companiei are în derulare, până în 2014, un program de măsuri pentru reducerea emisiilor de praf, prin instalarea de echipamente şi electrofiltre de desprăfuire la evacuările în atmosferă, carcasări ale utilajelor, umectarea depozitelor de materii prime etc.

Un oraş „prăfuit” de edili

La Galaţi, praful este la el acasă şi nici nu ar putea fi altfel într-un oraş plin de maidane. Potrivit datelor primăriei, la Galaţi există 24 mp spaţii verzi pe cap de locuitor, iar potrivit Agenţiei de Mediu statistica este de numai 2,6 mp/locuitor. Primăria susţine că la Galaţi ar exista 722 ha de spaţii verzi, cifră ce ar fi reală dacă ar fi incluse cimitirele şi bălţile Mălina şi Vânători, de la marginea oraşului. Conform statisticilor, cam 250 ha ar fi „spaţiile verzi” dintre blocuri, care sunt, în cea mai mare parte, maidane acoperite de praf. Dacă pe acestea ar fi plantat gazon, situaţia ar fi cu totul alta. Apoi, la Galaţi curăţenia străzilor este „rezolvată” cu mătura de nuiele, care nu rezolvă nici gunoaiele mărunte, cu atât mai puţin praful de pe carosabil.

„În urmă cu câţiva ani, la Galaţi se făcea curăţenie cu maşini de aspirat şi numai pe timpul nopţii. Le-am atras atenţia societăţilor de salubrizare să nu mai folosească măturile de nuiele, cu care ridică praful de pe străzi în timpul zilei, le-am recomandat să utilizeze maşini de aspirat, dar nu au avut nici o reacţie”, spune Mihai Turcu, şeful Comisariatului Judeţean al Gărzii de Mediu Galaţi. Praful mai apare la Galaţi şi din cauză că sunt multe străzi neasfaltate, iar în zilele ploioase noroiul lipit de anvelopele autovehiculelor este răspândit în tot oraşul, după uscare acest noroi transformându-se în praf. În premieră, viceprimarul Nicuşor Ciumacenco a anunţat că, din această primăvară, carosabilul şi trotuarele vor fi spălate. Nu cu şampon, cum intenţionează primarul Capitalei, Sorin Oprescu, dar cel puţin cu apă.

Alarmă falsă

La Galaţi funcţionează un sistem de cinci staţii de monitorizare a calităţii aerului, care fac parte dintr-o reţea naţională de 142 de staţii dotate cu echipamente pentru măsurarea concentraţiilor principalilor poluanţi atmosferici şi care colectează şi datele le transmit în timp real Laboratorului Naţional de Referinţă din Bucuresti. În urmă cu ceva vreme, staţia amplasată în centrul oraşului a dat alarma, semnalând o creştere foarte mare a PM 10. „A fost o situaţie banală. În zona de la «Piaţa Veche», unul din locatarii blocurilor din zonă îşi construia un garaj şi, în momentul când a răscolit pământul cu un buldoexcavator, tot praful s-a dus peste staţia noastră, care a furnizat datele ce ne-au alertat. Tot ce am putut face a fost să îi recomandăm respectivului să stropească pământul, ca să nu se mai ridice praful”, a relatat Mihai Turcu, şeful CJGM Galaţi.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă