1.9 C
București
joi, 2 ianuarie 2025
AcasăSpecialPilotii MiG-urilor 21, pe picior de egalitate cu americanii

Pilotii MiG-urilor 21, pe picior de egalitate cu americanii

Timp de doua saptamani, cerul Dobrogei a „fiert”. 22 de avioane s-au luptat pentru suprematie. De o parte au stat pilotii americani, beneficiarii unei tehnici de ultima ora, iar de cealalta, aviatorii Bazei 86 Aeriene Fetesti, care au indeplinit o misiune dificila: castigarea respectului yankeilor.

Decalajul tehnologic intre USA si tara noastra, evocat de insusi ministrul Apararii dupa ce a inspectat tabara romaneasca din Irak, este mai pronuntat in aviatie. Aici nu este loc de „mai da-i o cheie, poate porneste”, pentru ca orice defectiune poate fi fatala. Cea mai mare realizare a exercitiului Viper Lance 2006, care se incheie oficial astazi, este admiratia pe care pilotii americani o poarta omologilor constanteni. Yankeii au realizat inca din primele ore ale exercitiului ca pilotii nostri muncesc enorm pentru a tine pasul cu ei. MiG-ul 21 si F16 sunt doua avioane cam de acelasi gabarit si performante. Numai ca americanii au adus la Kogalniceanu ultima varianta modernizata F16, in timp ce noi am afisat un „21”, modernizat, ce-i drept, dar fabricat acum doua decenii si jumatate. F16 este computerizat complet, iar pilotajul devine in mainile unui aviator experimentat o joaca. MiG-ul 21 necesita, in schimb, abilitati de-a dreptul extraordinare, mai ales in evolutii la inaltimi mici sau figuri acrobatice. Forma sa, precum si uzura morala nu il recomanda in nici un caz pentru evolutii extreme, dar constantenii au demonstrat ca se poate.

Scoala „29”

In capatul pistei de manevra, peste MiG-ul 21 Lancer si F16, domina aeroportul o silueta cenusie, agresiva si spre care s-au indreptat inca din prima zi privirile yankeilor: MiG 29 Fulcrum. O arma de temut, cu care fosta Uniune Sovietica i-a tinut la respect pe occidentali. Fosta baza militara de la Kogalniceanu a fost singura din tara care a primit acest tip de avion. Aviatorii constanteni s-au impus la mai toate aplicatiile internationale si aveau renumele unor acrobati ai cerului. Acum patru ani totul s-a sfarsit. Putini isi mai amintesc de tristul episod din toamna lui 2002, atunci cand MiG-ul 29 a facut ultimul zbor acrobatic deasupra Bazei 57 Aeriene Mihail Kogalniceanu, dupa care a fost retras din serviciu. O parte din pilotii escadrilei s-a transferat la Fetesti, unde au primit vechile aparate MiG 21 si au continuat sa zboare. Fostii piloti de „29” si-au demonstrat din plin abilitatile de luptatori aerieni la Viper Lance 2006, reusind sa-i egaleze pe americani, care au pilotat F16 de parca intre cele doua tipuri de avioane nu ar fi existat 25 de ani diferenta.

Acrobatii marca B. 86

Patru MiG 21 si tot atatea F16 au executat ieri cateva treceri pe deasupra pistei. Formatia „diamant” (in forma de romb), atat de cunoscuta publicului de la mitingul RoIAS 2006, a fost executata de MiG-urile 21 de la Baza 86 strans, la distanta foarte mica intre avioane, lucru care nu le-a scapat americanilor de la sol, care au admirat la scena deschisa „arta” pilotajului. La finalul zborului, romanii au aterizat, si-au parcat rapid MiG-urile si au venit in fata presei. Americanii au urmat o procedura prelungita, si-au verificat fiecare avion in parte. Deh, asa te comporti cand ti se da pe mana un avion nou.

Aproape 100 de ore de zbor in doua saptamani

In cifre, Viper Lance 2006 arata cam asa: 300 de iesiri avion, 92 de ore de zbor, 70 de bombardamente si cateva sute de tone de combustibil consumate. Aplicatia a fost la prima editie. Pilotii Bazei 86 de la Fetesti s-au intalnit pentru prima data cu avionul F16. La fel si americanii, veniti de la baza Spangdahlem din Germania, au dat ochii pentru prima data cu romanii si cu MiG-ul 21. Cu totul au fost 22 de aeronave, opt romanesti si 14 americane.

Dog fight la rasul ierbii

Cea mai mica inaltime de zbor a fost de 40-50 de metri. Yankeii au apreciat usurinta cu care romanii executa interceptarea si vanatoarea la altitudini mici, pentru ca la ei astfel de exercitii se fac numai in anumite zone si cu aprobari speciale. Misiunile s-au efectuat in celule mixte, astfel ca aviatorii au avut ocazia sa se cunoasca, dar mai ales sa-si testeze unii altora capacitatile profesionale. Luptele aeriene (in jargonul yankeilor „dog fight”) s-au incheiat cu un scor egal. Manevrabilitatea superioara a F16 a fost contracarata de forta lui „21”. In a doua parte a aplicatiei, s-a zburat pe aparate cu dubla comanda. Un pilot a fost roman iar celalalt american.

Greu de… ucis

Locotenent-colonelul Matt Chesnutt, comandantul escadrilei americane, i-a elogiat pe romani. „Sunt bucuros ca am zburat cu romanii. O data in viata ai ocazia sa pilotezi MiG 21. Le multumesc celor de la Baza 86 pentru modul cum ne-au tratat. Este pentru prima data cand vin in Romania. Sper sa ma intorc cat mai curand”, a declarat comandantul. Referitor la performantele batranului „21”, locotenent-colonelul nu a rostit decat „e greu de prins”.

Cu nimic mai prejos decat yankeii

Comandorul Dan Buciuman, comandantul Bazei Aeriene 86 Fetesti, este unul dintre cei mai experimentati din tara. Are 19 ani de zbor si o multime de calificative „excelent” obtinute la cursuri de specialitate interne si internationale. A acumulat 725 de ore de zbor pe 14 tipuri de avioane, inclusiv aeronave occidentale si este socotit un greu inca de pe vremea cand pilota MiG-ul 29 la Kogalniceanu. „Am demonstrat ca „21” poate sa indeplineasca toate tipurile de misiuni”, a precizat comandantul.

Cele mai citite

Noii lideri ai Siriei au mers la Riad, în Arabia Saudită, în prima lor vizită oficială

O delegaţie care include doi miniştri ai guvernului sirian de tranziţie şi pe şeful serviciilor de informaţii a sosit miercuri la Riad pentru o...

O explozie a unei camionete Tesla Cybertruck a avut loc la Hotelul Trump din Las Vegas. Un mort și șapte răniți

Un vehicul Tesla Cybertruck, camioneta mărcii lui Elon Musk, a explodat miercuri dimineaţă în faţa hotelului Trump din Las Vegas, omorând o persoană şi...
Ultima oră
Pe aceeași temă