1 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăSpecialPetice de 12 milioane euro pe soselele din Hunedoara

Petice de 12 milioane euro pe soselele din Hunedoara

Drumul care leaga Valea Muresului de Valea Jiului este o adevarata pista de incercare pentru soferii care se aventureaza pe aceasta ruta. Desi in contractul incheiat de constructori cu Administratia Nationala a Drumurilor (AND), termenul de finalizare a lucrarilor este 1 septembrie 2006, situatia din teren este dezastruoasa. Surse din cadrul Ministerului Transporturilor sunt de parere ca la stadiul in care se prezinta lucrarile nu sunt sanse ca investitia sa fie finalizata in timpul prevazut in contract. Practic, nu exista portiuni mai lungi de 1-2 kilometri pe care sa se poata circula in conditii normale. Cei 80 de kilometri dintre Simeria si Petrosani pot fi parcursi in conditii de siguranta in aproape trei ore.
Importanta economica a Drumului National 66, care strabate judetul Hunedoara de la nord la sud, a determinat includerea acestuia intr-un program de modernizare inca din 1999. Soseaua a fost impartita in trei tronsoane de a caror reabilitare se ocupa trei firme distincte. Astfel, de la Petrosani pana in localitatea Baru Mare lucrarea a fost atribuita unei societati italiene, care are termenul de finalizare a lucrarii stabilit pentru luna septembrie 2006. Acelasi termen este prevazut si pentru tronsonul Hateg Ð Simeria, executat de firma romaneasca „CCCF.”. Chiar daca pe aceste portiuni sunt probleme serioase de trafic, reprezentantii celor doua societati sustin ca drumul va fi reabilitat pana in toamna anului viitor.
Problemele cele mai mari sunt pe tronsonul de 26 de kilometri, Baru Mare – Hateg, unde s-a alocat un buget de 12,1 milioane de euro. Beneficiarul acestor bani sunt doua firme care si-au adjudecat lucrarea in parteneriat. Societatea greaca „Proodeftiki” si SC „Contrasimex” Bucuresti. Pe site-ul ofcial al AND, termenul de finalizare a lucrarii pe acest tronson este 7 septembrie 2005. Cu toate acestea, lucrarile sunt mult mai intarziate decat pe celelalte doua portiuni.

Firme agreate de PSD

Firma „Proodeftiki” a obtinut contractul din Hunedoara in asociere cu „Contransimex” Bucuresti. Cele doua societati s-au dovedit pe cat de agreeate de administratia Nastase pe atat de paguboase pentru Statul Roman. Pentru „Contransimex”, statul a garantat credite externe de peste 100 de milioane de dolari neachitate pana in prezent.
Partenerul romanilor, „Proodeftiki” a inceput sa lucreze in Romania de aproape sapte ani, timp in care s-a remarcat prin mai multe „tunuri” trase firmelor cu care a avut relatii de afaceri, dar si prin cateva contracte foarte avantajoase finantate din bani publici. Grecii sunt implicati, in prezent, si in modernizarea unui tronson din DN 17 intre judetele Cluj si Bistrita-Nasaud, unde lucrarile sunt la fel de intarziate ca in Hunedoara.
Cu toate ca firma greaca, care lucreaza in Romania sub acoperirea a cinci societati, are probleme serioase cu Fiscul, avand datorii uriase la bugetul de stat, a reusit totusi sa participe la licitatiile prin care s-au atribuit lucrari de sute de miliarde de lei, fara ca cineva sa-i ceara un cazier fiscal. „Proodeftiki” a primit „cadou” de la fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, contracte cu Statul Roman de peste 50 de milioane de euro. In 2002, grecii au incasat 21,4 milioane euro, pentru lucrarile de reabilitare a DN 6 intre Craiova si Drobeta – Turnu Severin. In 2003 au mai semnat un contract de 12,1 milioane de euro pentru lucrarea din judetul Hunedoara.
Pe ultima suta de metri a guvernarii PSD, grecii au mai primit un cadou, respectiv contractul de 22 milioane de euro pentru modernizarea DN 17 Cluj – Bistrita Nasaud.

Un drum cu peripetii

Am incercat sa parcurgem de la un cap la altul portiunea hunedoreana a DN 66. O sosea de 80 de kilometri, care, pe vremea in care nu se incepusera inca lucrarile, se parcurgea in aproximativ o ora, am reusit sa o strabatem in mai mult de doua ceasuri. Mai mult, ca sa nu se spuna ca urmarim neaparat „critica”, am ales sa parcurgem distanta duminica dupa-amiaza, cand valorile de trafic pe aceasta ruta sunt mai scazute.
Totusi, am avut nevoie de rabdare si atentie maxima ca sa ajungem cu bine la punctul final. Am numarat peste 20 de ingustari pe un singur „fir” al drumului si 35 de intreruperi ale covorului asfaltic asternut temporar, cel pe care urmeaza sa fie turnat covorul asfaltic final. Acest lucru se va intampla cel mai probabil la anul, pentru ca in temperaturile sunt deja scazute pentru a se mai efectua lucrari la parametrii de calitate contractati.
La doi ani de la incredintarea lucrarilor, si la mai putin de un an pana la termenul limita de executie a intregului drum, mai putin de 10 la suta din lungimea drumului este acoperita cu stratul final de asfalt.

Vinovat este Dumnezeu

Reprezentantii sectiei Hunedoara a AND sustin ca nu au nimic de-a face cu lucrarile de pe DN 66. „Administratia Nationala a Drumurilor, institutia centrala, este beneficiarul, iar noi nu avem nimic in comun cu problema asta. Contractele au fost incheiate la Bucuresti, iar de consultanta se ocupa o societate privata”, a spus unul dintre angajatii AND Hunedoara.
Am incercat sa stam de vorba cu cineva de la „BCEOM”, firma care se ocupa de consultanta pentru proiectul de reabilitare si modernizare a drumului. Am primit cam acelasi raspuns. Nimeni nu vrea sa stea de vorba „cu presa”, aruncand aceasta sarcina spre AND.
La Administratia Nationala a Drumurilor nu prea are rost sa te adresezi deoarece primesti un raspuns „operativ”, cel mai devreme peste o saptamana, la fel ca de la orice organism din componenta Guvernului.
Ni s-a comunicat, totusi, neoficial, de la nivelul judetului, ca se vor semnala intarzieri ale lucrarilor.
De exemplu, pe site-ul oficial al AND, termenul de finalizare a tronsonului Hateg – Baru este 7 septembrie 2005. Au trecut doua luni si soseaua este cum este.
De fapt, pe drum, cand ne-am oprit sa fotografiem utilajele si oamenii la munca duminica, am fost luati tare de cel care se pare ca este inginerul-sef, dar care n-a vrut nici in ruptul capului sa ne spuna cum se numeste.
Era grec, nu vorbea nici o limba straina de larga circulatie, dar intelegea destul de bine romaneste: „Apa multa, ce sa faci? Dup-aia oamenii chemati la lucru, dar lipsit. Le dai banii si gasesti la ei la bar”, a spus acesta.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă