3 C
București
miercuri, 13 noiembrie 2024
AcasăSpecialO suta de ani de la inaugurarea Portului Constanta

O suta de ani de la inaugurarea Portului Constanta

» Anul acesta s-au implinit 100 de ani de la inaugurarea Portului modern Constanta.
» Autoritatile spun ca, din cauza crizei, evenimentul nu va fi marcat printr-o sarbatoare fastuoasa.

Centenarul portului Constanta nu inseamna doar un veac de istorie portuara, ci si legenda. Se pare ca marinarii de pe Argo au atins aceste tarmuri, cu multi ani inainte de izbucnirea razboiului Troiei. In veacurile urmatoare, intensificarea schimburilor dintre getii autohtoni si negustorii Eladei a adus prosperitate in zona Tomisului, transformandu-l dintr-o asezare exclusiv portuara intr-un polis (n.r. oras) in lumea pontica. Activitatea comerciala de la Tomis a atras atentia Romei. Organizat si aparat de romani, Portul Constanta, sub denumirea de Constantina, cunoaste o puternica perioada de dezvoltare. La inceputurile mileniului al II-lea, portulanele si hartile navigatorilor italieni consemneaza existenta portului Constanta. La inceputul secolului al XV-lea, Dobrogea intra sub lunga dominatie otomana, cand, vreme de 450 de ani, portul Kiustenge a servit drept depozit si loc de incarcare a granelor ce luau drumul Constantinopolului.

 

Mai tarziu, criza orientala a avut un impact negativ asupra portului, conflictele insa au atras interesul marilor puteri pentru Marea Neagra. Asa se face ca englezii au fost cei care au facut primul pas pentru obtinerea de la guvernul turc a dreptului de concedionare a construirii liniei ferate Cernavoda-Constanta, fapt ce implica si lucrari de amenajare ale portului maritim. Abia dupa obtinerea indepedentei de stat, Romania a acordat o atentie deosebita modernizarii Portului Constanta. In cele din urma, s-a optat pentru o solutie romaneasca, planurile pentru constructia si exploatarea portului apartinand inginerilor IB Cantacuzino, Gheorghe Duca si Anghel Saligny. Inaugurarea lucrarilor de constructie si modernizare a portului Constanta a avut loc la 16 octombrie 1896, in prezenta familiei regale, a membrilor guvernului, a oficialilor locali si a reprezentantilor portuari.

 Au fost construite, rand pe rand, magaziile de silozuri, fiecare cu o capacitate de 30.000 de tone, statia de primire a petrolului, care dispunea de 56 de rezervoare, bazinul de petrol cu patru dane, uzina electrica dotata cu motoare diesel. Programul de amenajare a primit recunoasterea oficiala abia pe 27 septembrie 1909. Actul prin care portul deschide Romaniei caile nesfarsite ale marilor a fost zidit in partea dinspre mare a primei magazii cu silozuri.

Primul pasager: tarul Nicolae al II-lea
Pe 1 iunie 1914, Tarul Nicolae II-lea soseste in portul Constanta cu iahtul Sandard. Dupa o scurta perioada de ocupatie militara, din 1918 incepe ridicarea de noi constructii, cheiuri, dragaje, platforme diguri. In 1928, platforma portuara era dispusa pe o suprafata de 130 de hectare, iar in 1931 incep lucrarile de constructie a uscatoriei de porumb si a Garii Maritime. Cinci ani mai tarziu, demareaza construirea bazinului docului plutitor, iar in 1940 se aproba primul proiect de extindere a portului pana la 328 de ha teren, 190 de ha bazine si 48 de ha pentru zona libera, iar dupa 1961 cel de-al doilea proiect. In 1963, incepe constructia digurilor de adapostire care au inghitit 8 milioane tone de roca de cariera.

Istoria recenta…
Din 1971 incepe programul de modernizare care a permis construirea navelor de mare tonaj, incepand cu 55.000 TDW – mineralierul Tomis. In 1976 se deschide prima platforma de foraj marin Gloria. La finalul anilor 1982-1983, portul extins atingea 722 ha, iar rada portuara se intindea pe o suprafata de 4×4 mile marine. In urma lucrarilor de extindere s-au conturat doua zone: zona veche, intre digul de larg si molul I, cu un bazin si zona extinsa, cu patru bazine de operare marfuri generale si alte trei pentru nave petroliere, cu platforme de depozitare, diguri de aparare si 80 de km de cai rutiere. In 1984 se inaugureaza Canalul Dunare-Marea Neagra, urmeaza apoi exinderea Portului Constanta Sud Agigea, terminalele Ro-Ro, Lash si Ferry-boat. In anul 2004 intra in functiune terminalul de containere iar in noiembrie 2005 se inaugureaza si terminalul de pasageri, o investitie de 2,8 milioane de euro. In septembrie 2009, traficul de cereale inregistreaza o cifra-record de 7 milioane de tone, dublu practic fata de aceeasi perioada a anului 2008, considerat anul celei mai mari cresteri economice din Romania post-decembrista.

Aniversare cu buget redus…
Criza economica cu care se confrunta si zona portuara nu va permite o celebrare fastuoasa a centenarului oficial al Portului Constanta. Actualul director al portului, Ioan Balan, spune ca la sediul Administratiei Porturilor Maritime Constanta, intr-un cadru oficial, se va ciocni o cupa de sampanie, la eveniment fiind invitati si cei care au lucrat la constructia portului, dar cam atat. Aniversarea portului a fost marcata si de Muzeul de Arta din Constanta, care gazduieste o expozitie dedicata batranului port, precum si de Banca Nationala a Romaniei, care a pus in circulatie, din 7 octombrie, 500 de monede de argint pentru colectionari, cu prilejul aceluiasi eveniment.

Inaugurare
Lucrarile de constructie a Portului Constanta au inceput in 1896, iar pe 27 septembrie 1909 are loc inaugurarea oficiala a Portului Constanta. Regele Carol I porneste instalatiile de la prima magazie – siloz si cerealele pentru export se incarca pe vaporul "Iasi". Doi ani mai tarziu se inregistreaza deja peste 1,4 milioane de tone de marfuri operate, pentru ca in 1937, traficul portuar sa atinga 6,5 milioane tone de marfuri. In perioada 1941-1944 portul primeste destinatie militara, este lovit de aviatia sovietica in peste 120 de raiduri. In 1944 este ocupat de sovietici, iar flota militara si cea comerciala sunt confíscate. Abia in anul 1961 se aproba proiectul de extindere a portului. Atunci incep constructiile la digul de larg, platforme, cheiuri si dane.

Record
Dupa anul 1984, Portul cunoaste o noua perioada de inflorire. In acelasi an are loc inaugurarea Canalului Dunare–Marea Neagra. In deceniile IX-X, portul se intinde pe aproximativ 36.00 de ha, beneficiaza de 130 de dane, iar in 1988 se atinge un trafic de 63 milioane de tone de marfuri. Mai aproape de zilele noastre, in 2004 are loc inaugurarea terminalului de containere, iar doi ani mai tarziu, traficul de containere atinge 1037068 TEU. In noiembrie 2005 se inaugureaza si terminalul de pasageri, o investitie de 2,8 milioane de euro. In septembrie 2009, traficul de cereale inregistreaza o cifra- record de 7 milioane de tone, dublu practic fata de aceeasi perioada a anului 2008, considerat anul celei mai mari cresteri economice din Romania post-decembrista.

Cele mai citite

Marcel Ciolacu nu crede în implicarea Rusiei în alegerile din România

Premierul Marcel Ciolacu, candidatul PSD în alegerile prezidenţiale, a fost întrebat luni, într-o conferinţă de presă la Alexandria, dacă are informaţii despre implicarea Rusiei...

Atenție! Cod portocaliu în Spania: ploi intense

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) atenționează cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Comunitatea Autonomă Andaluzia, Spania, asupra unui cod portocaliu...

CEO-ul BMW critică vehement interzicerea motoarelor termice după 2035, considerând-o un risc major pentru industria auto

Oliver Zipse, directorul general al BMW Group, a lansat noi critici dure la adresa deciziei Uniunii Europene de a interzice vânzarea mașinilor cu motoare...
Ultima oră
Pe aceeași temă