Nava-scoala Mircea a acostat ieri pe muzica fanfarei militare in portul militar Constanta. Nava a efectuat manevrele portuare pe un vant puternic, asa cum ii sta bine unui velier, marinarii au dat onorul si au sarit in bratele familiilor. Voiajul a fost unul dintre cele mai dificile si in acelasi timp productive pentru cadetii marinei militare.
Voiajul navei-scoala a inceput pe 9 iunie. Traseul a fost special ales astfel incat velierul sa traverseze Marea Neagra, Mediterana, Atlanticul si Marea Nordului. Drumul a insumat aproape 9.000 de mile marine parcurse pe toate tipurile de vreme. Viata la bordul vasului a fost grea, mai ales pentru cele 8 cadete. Fetele, deloc impresionate de faptul ca vor lucra cot la cot cu 200 de barbati, s-au adaptat rapid conditiilor de la bord si au obtinut rezultate excelente. E drept ca reprezentantele sexului frumos au beneficiat de o cabina speciala, amenajata prin recompartimentarea dormitoarelor comune, insa sa rezisti mai bine de 100 de zile pe mare nu este la indemana oricui. Este pentru prima data cand intr-un mars de instructie asa de lung participa reprezentantele sexului frumos. Cadetele fac parte din primele promotii de „ofiterese” a marinei militare.
„Regele” a dovedit patru furtuni
Comandorul Aurel Constantin, comandantul marsului, a precizat ca voiajul a fost unul dintre cele mai complexe din istoria marinei. Mircea a dovedit inca o data ca-si merita renumele de „rege al furtunilor”. Velierul a trecut prin 4 furtuni puternice, care au solicitat la maximum resursele echipajului. Nava a navigat prin 3 mari, un ocean, 4 rauri si a facut escala in 10 porturi. Mircea face parte din clasa bark, a fost construit in Germania si, in prezent, este cea mai moderna din seria celor 5 nave-sora achizitionate de fortele navale ale Statelor Unite ale Americii, Rusiei, Germaniei, Romaniei si Portugaliei. Velierul poarta numele primei nave-scoala, Bricul Mircea. Primul Mircea a uimit intreaga lume dupa ce a rezistat unei furtuni naprasnice care a lovit costele turcesti la inceputul secolului si care a scufundat 17 vapoare. La acea vreme, sultanul, profund impresionat de dovada de barbatie a marinarilor romani, a ordonat repararea bricului in santierele armatei otomane pe cheltuiala statului turc. Actuala nava-scoala a trezit la randul sau admiratia occidentalilor in anii '70 dupa ce a fost la un pas de scufundare in Golful Biscaya. Echipajul de atunci nu a vrut in ruptul capului sa abandoneze velierul pe care toti il credeau condamnat si, cu un efort supraomenesc, Mircea a fost salvat.
Proba de foc
Pentru studentii scolii de marina, nava reprezinta cel mai greu examen. Navigatia se face dupa satelit, dar puntea de lemn se spala ca acum 100 de ani, iar „bobocii” trebuie sa infrunte vantul cocotati in varful catargelor pentru a intinde velele.
Majoritatea cadrelor din marina s-au perfectionat in vremea scolii la bordul velierului. Marinarii au o vorba: „Daca n-ai trecut pe la Mircea, nu esti marinar”. In ultimul voiaj, la bord s-au imbarcat 49 de elevi ai Scolii de Maistri, 19 studenti ai Academiei Navale si alti doi studenti bulgari, care au stat 2 luni pe mare. Velierul a participat la festivalul „Marmaris 2005” organizat in Turcia si a concurat la „Tall Ship Race 05”.